Wat is er nieuw

Japonica garnaal kweken

Dan heb ik dat denk ik verkeerd begrepen van Erwin, die me die phytoplankton leverde.
Ik had al wel het idee dat het flesje wat ik in het aquarium gegooid had wat meer ging leven, werd lichter van kleur.
Nu deze 2 zijn de laatste poging voor mij, er is hier iemand die die bende op zolder beu is.
En dat gebrom van dat te oude luchtpompje werkt ook niet mee!

Tja, terwijl je voor een paar euro geluidloze hebt,he.

Ik ben ook op zoek naar japonica garnalen.
Ga het toch ook weer proberen.

En nog wat kardinaal garnalen.

Gezien je onderschrift zal ik het een keer vertellen:
Bertus, je hebt gelijk.
Cranenbroek Budel. 6,- en een beetje, dus hier weer een de mond gesnoerd! ;-)

Het zijn wel erg vluchtige beestjes, zo telde ik er een paar dagen geleden zo 6- 7 kleintjes en vanmorgen helemaal niets.....uurtje later maar 1 gezien....

Komen ze nu nog op licht af? Als ze op zoet zitten, denk het niet namelijk....
Ik ben benieuwd wat er over 3 tot 4 weken nog overblijft!

Of nu in het filter stoppen, mogen ze eruit komen als ze niet meer in een vissenmond passen! 🙂

Er zit geen beweging meer in de bak. Officieel mislukt!
Op naar de volgende poging!

Lichtpuntje!
In de 60cm bakkie had ik zout water met phytoplankton. Hier had ik het water met larfjes in gedaan, dus erg hoog zout gehalte, niet echt brak te noemen.
Hier zag ik vandaag, na lang staren, toch nog wat garnaaltjes.
Enthousiast als ik ben meteen de helft zout er uit en zoet erbij, langzaam naar zoet brengen.

Het mama garnaaltje die ik in een transparant emmertje had zitten hield de eitjes maar vast en liet maar niet los.
Aangezien er ook geen verwarming bij zat heb ik deze in de vaas gezet met deels nieuw water. Zag ik meteen wat larfjes zitten die al los waren gekomen. Nu nog wel het buikje vol, maar kan niet lang meer duren,

Als het 60cm bakkie minder groen wordt zal ik meer zicht hebben op wat er nog in zit!

Aanhouder? Wint? We gaan het meemaken!

Ja, goed gedaan, Eric.

Leuk dat het zo goed gaat.
Die vrouwen van mij moeten nog groeien, zijn pas 2 cm.

foto's blijven leuk

de volgende lichting:
587283eric79_0_82_20151111_10.jpg

kun je ze zien, jammer dat ze niet alles in 1 keer los laat:

737342eric79_0_82_20151111_10.jpg

779699eric79_0_82_20151111_10.jpg

is dit nu algenbloei? geintje natuurlijk!
539246eric79_0_82_20151110_15.jpg

en nu maar wachten!

Mooi man.

Nee,ze schud er wat uit, zwemt een beetje, dan weer en paar.

Dan is dat je ze er telkens uit moet halen.

ik heb nu een luchtslang, de dikke variant, gebruikt om ze eruit te zuigen.

Speeltip 1: zuig niet te hard, gadverdamme....

nadeel ook van de 60cm bak die vol phyto zit, je zit helemaal niets....

ben benieuwd hoe het deze reis gaat. Ik heb in een oud verslag gelezen van Hartman (volgens mij) dat hij na 2 maanden in een zoute bak nog garnalen tegenkwam. Als ze de metamorfose hebben doorstaan, hoe lang zouden ze dan nog in zout kunnen blijven?
Mamagarnaal laat los, het zijn zoe's die 48uur in zoetwater blijven leven. Ze hebben een stukje eigen voeding voor die periode.
Hierna gaan ze voor een maandje in brak water (ook lees ik dat zout water ook mogelijk is) na 3-4 weken zouden ze die metamorfose ondergaan zijn... dus uitvangen.
Het klinkt allemaal best makkelijk, het resultaat is er alleen nog niet naar!

hahahaha. langere slang nemen, he.

Of vrouwtje uitvangen, larven in net netje, water terug ,vrouwtje terug.

nu 2 weken verder en nog enige beweging.Het nadeel van een groen water is dat je niet echt veel ziet.
Voorheen zag ik in 4-5 minuten redelijk wat voorbij komen voor het glas. Nu nog maar 3-5 stuks, kan ook dezelfde zijn natuurlijk

Stel het lukt ze levend te houden tot dat ze van zo� naar larfstadium gaan, ontpoppen oid, of hoe je dat ook moet noemen. Hoe lang kunnen ze dan in zoutwater blijven leven? dat vraag ik me dan nog af...

Moeten na bepaalde tijd terug naar zoet.

Heb ze vroeger in DElft gekocht, ving hij ze uit een super gore bak, dus denk ook nog zout.
Je kunt ook telkens kopje zout eruit, zoet water erin, dat je steeds minder brak krijgt.

Maar ,het lampje moet erboven,he. blijven ze bovenin zwemmen.

En tot zover poging 2!
Ik heb de bak leeggehaald en er bewoog niets.
Een hoop phytoplankton op de bodem, dus dat zal ook niet meer echt als voedsel dienen.
Fout 1 : lamp aan de zijkant
Fout 2 : teveel phytoplantkon, je ziet helemaal niets in de bak.
Fout 3: aquarium op zolder met teveel temperatuur schommelingen
Fout 4: 300 watt verwarming in 20-25 liter water, zie ook 3

Voor nu .....is de bak leeg. Wie weet of er een volgende poging komt, het vrouwtje is wel weer zwanger, maar tja. Dat gaat maar door!

vandaag bij Heevis te Eindhoven geweest. Hier kun je kant en klaar zout water halen.
Hun phytoplankton is een kant en klare in een flesje. Staat een huidbaarheidsdatum op tot 2018...ik vroeg me af, kan dat?

een volgende poging ga ik niet zelf water aanmaken e.d. gewoon kopen bij de LFS.
voor 30 cent de liter kun je je geen bult vallen dacht ik zo.
Die phyto is dan nog het duurste.....

De phyto heb ik nu 2 flessen 1 donker, 2e lichter, 3 e nog lichter.
Vul telkens wat uit fles 1 naar 2 en 3. en vul dan 1 weer aan met zoutwater.

Zout water, maak ik gelijk 25 l. aan. met zeezout. ook simpel.
Dan straks met osmose.

Weet je iemand met een Zeebak, ben je ook gelijk klaar.

Helaas ken ik niemand met een zeebak, ik heb al in de omgeving gechecked, maar tot nu toe ben ik hier de enige aquaroot...

ik hou van makkelijk, het is dan ook voor eenmalig, gelukt is gelukt en dan is het klaar.... om iedere keer zout aan te maken en die phyto...

noem het liever lui dan moe..;-)
en voor 15-20 euro ben ik dan ook klaar....als er dan 150 amanootjes rondlopen dan kan dat wel uit...
wishful thinking....

Ach ja, waarom ook niet.

IK ben zelf een DIY. self.
Phyto heb ik al, dus dat is geen probleem.

teveel phytoplantkon, je ziet helemaal niets in de bak. ??
Dat vermenigvuldigt zichzelf, hoor.
Nett als bij mij in de fles.

Dit,Staat een huidbaarheidsdatum op tot 2018...ik vroeg me af, kan dat? Ja, Phyto is ook een algje,he.
Wel in de koelkast bewaren.

Hoop dat het nog ens lukt.

Hoef je geen verdere voeding te gebruiken?
Wat eet phytoplankton ?
Alleen zout water...

Die voeding stond daar gewoon op de plank, ongekoeld. Dus of dat goed is?
Het youtube verhaal lijkt ook zo makkelijk!

De voeding zit in he zeewater,he. Daarom gebruik ik ook de echte Redsea zeezout.

En als voeding Iode. voor de plankton. is ook voor lagere diersoorten, zoals garnalen, dat versterkt het ecoscelet.
Hoeft maar weinig van in.

En wat op de plank staat, ja dat kan.

Wat op YouTube staat, zo gaat het ook, met en lichtbalk, dan versnelt de cyclus sneller.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan