Japonica garnaal zwanger! Wat moet ik doen?


D

Dkhagen

Guest
Hoi,

Ik kwam er achter dat mijn Japonica garnaal eitjes onder haar buik heeft. Ik heb een beetje rondgekeken op het internet maar ik kon niet heel veel informatie vinden. Ik ga een nieuwe bak inrichten. Ik heb een paar vragen:

Ik las dat de garnaal/larf (dacht gelezen te hebben dat het een larf heet) in brak water moet. Klopt dat?
zo ja, hoe weet ik wanneer dat water goed is?
moet de garnaal dan ook mee in dat brakke water of alleen de larven die dan de moeder losgelaten hebben?
met wat voor zout moet ik het water dan brak maken?
hoe moet ik ze van zout naar brak water verplaatsen?


moet er een filter in?
moet er een verwarming in?
moeten er planten in?
wat voor bodem moet er in?
wat voor voedsel moeten ze hebben?

kan iemand mij meer uitleg geven?

Alvast heel erg bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er geen ervaring mee maar ze overleven inderdaad alleen in brak water en als ze groter worden trekken ze in de natuur naar zoet toe. Volgens mij is dat dus niet te doen maar wellicht zijn er leden die er meer ervaring mee hebben.
 
Je hebt extra aquaria/bakken nodig:

Zoetwater aquarium (indien in je hoofdaquarium vissen zitten die de larfjes opeten)
- je zwangere garnaal
- water uit je hoofdaquarium (ververs dit regelmatig)
- lampje
- luchtpompje
- plantje of stukje decoratie waardoor de garnaal zich wat veiliger voelt
- verder niets: geen filter (hier zouden de larven in opgezogen worden), geen bodem

Brak- of zoutwateraquarium (brak of zout: het is een discussie)
- hierin komen de larfjes
- brak- of zoutwater
- 24/7 licht - Larfjes zwemmen naar het licht toe, doe je dit licht uit, verdrinken ze.
- zwak luchtpompje
- verder niets: geen bodem, geen planten, geen filter, ...

Zet nóóit je zwangere garnaal in dit brak- of zeewater. In de natuur leven deze garnalen in het zoete water, het zijn enkel de larfjes die naar de zee spoelen en er van het plankton leven.