Wat is er nieuw

Japonica garnaal

LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Leeftijd
38
Goedemiddag allemaal,

Voordat ik ergens aan begin, wil ik altijd informatie verzamelen. Maar wat zijn er veel tegenstrijdige berichten op het internet. Nu weet ik niet wat wijsheid is, dus daarom even dit bericht.

Heb een garnalenaquarium, 30 liter, beplant, ingedraaid en met wat blauwe garnalen. Beplanting bestaat uit een grassoort, mos en een echinodorus plant. Het aquarium draait goed, waterwaardes zijn stabiel. Draait langer dan een jaar.

Omdat het een klein aquarium is die regelmatig wat zon ziet, heb ik last van algen. Deze haal ik altijd weg met een pincet. Het is grote draadalg en aanslag, groen, op de ramen. Het aquarium is te klein voor algeneters en in mijn zoektocht kwam ik de japonica/amano garnaal tegen als een leuke garnaal die ookwel algen eet.

Maar de afmetingen van een minimaal aquarium verschillen nogal. De ene site zegt alle aquariums, de ander zegt 30 of 38 liter en ik zag ook een site met minimaal 100 liter.

Dus nu mijn vragen:
- Is 30 liter voldoende voor 5 japonica garnalen? In combinatie met ongeveer 10 a 15 blauwe garnalen?
- klopt het dat deze garnalen zich niet voortplanten in zoet water?

Kleine toevoeging: er zullen niet meer blauwe garnalen komen in dit aquarium. Als het meer wordt, kan ik ze in mijn grote aquarium plaatsen van 180 liter.

Ze planten niet voor in zoetwater. Voor de rest kan ik je niet helpen 🙂

Bedankt voor je reactie. De japonica garnaal is voor mij nieuw dus wil graag goed geïnformeerd zijn.

Nog een vraag die wellicht iemand weet: kunnen ze in een open aquarium? Lees daarover ook verschillende meningen. Over eruit kruipen en wegspringen.

Omdat het een klein aquarium is die regelmatig wat zon ziet, heb ik last algen
zoektocht kwam ik de japonica/amano garnaal tegen als een leuke garnaal die ookwel algen eet.
Hou er dan wel rekening mee dat dit het “algen” probleem niet gaat oplossen of voorkomen.

Uitsluitend de mini-japonica’s (niet te verwisselen met de grotere japonica’s maar is echt een ander soort) planten zich wel voort in zoet water.

Laatst bewerkt:
Ik zou een grotere bak nemen. Met een algeneter en meer leuke garnalen 😉

Hou er dan wel rekening mee dat dit het “algen” probleem niet gaat oplossen of voorkomen.
Klopt en ik zou dan liever de oorzaak van de algen aanpakken en als ik lees hoe of wat dan zou ik proberen om veel daglicht/zonlicht uit de bak te houden.

Een groter aquarium, geen goed idee. Heb er al 3: de 30 liter, een 54 liter en een 180 liter. In mijn flat niet meer ruimte.😉

Zonlicht heb ik al zoveel mogelijk beperkt. Achterkant en een zijkant zijn zwart. Zonwering dicht bij zonnige dagen.

Zou ik het een algenprobleem noemen? Nee, de alg bestaat uit groene draadalg(denk ik) in een hoek waar weinig stroming is en aanslag op de ruiten. De stroming is nu in zijn geheel goed, behalve in dat hoekje, dit komt door de plant die ervoor staat. Elke week haal ik in dit hoekje een klein beetje weg. De aanslag op de ruiten haal ik weg met sponsfilter. Echt grote problemen zijn het niet.

Dacht dat deze garnaal hierbij zou kunnen ondersteunen. Daarnaast vind ik ze erg mooi 😍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan