Japonica garnalen verdwenen uit betta bak


Svenvdp

Active member
Lid geworden
17 mei 2021
Berichten
28
Leeftijd
27
Goedenavond iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum dus hopelijk plaats ik dit niet op het verkeerde forum.

Een paar dagen terug heb ik mijn tweede bak ingericht. Het is een 30L bak met genoeg planten en verstopplekken voor mijn betta. De betta heeft het erg naar zijn zin heb ik het idee. Hij laat zich graag zien en eet goed waar ik erg blij mee ben.

Diezelfde dag heb ik er 4 japonica garnalen aan toegevoegd. Die verstopte zich gelijk wat bekend is nadat je ze introduceert in een nieuwe bak. Nu ben ik 2 dagen verder en zijn ze spoorloos verdwenen! De garnalen zelf waren aardig groot en de betta viel ze niet aan zover ik het gezien heb.

Is het mogelijk dat de betta ze heeft opgegeten?

IMG_20210516_113337.jpg
 
Dat is zeer zeker mogelijk, maar garnalen staan er om bekend om zich goed te kunnen verstoppen, dus wacht nog een paar daagjes om er een conclusie aan te verbinden.
 
Dat heb ik de eerste dag zeker gemerkt. Ze waren meteen alle 4 verdwenen. Later kwamen ze ineens even tevoorschijn. Nu zie ik ze nergens meer dus ik vrees helaas het ergste...
 
Zojuist gezocht en ik zag er eentje heel erg verstopt zitten tussen het hout. Ik heb weer hoop!
 
Na het toevoegen van 3 japonica garnalen was ik er zeker van dat ze die zelfde dag alle drie opgegeten waren. Na 3 weken waren ze er ineens weer. Ze kunnen zich super goed verstoppen.
 
Dit verbaast mij echt enorm! Ben benieuwd wanneer ze weer tevoorschijn komen
 
mischien een groot voedertabletje voeren als je die hebt ander diepvries voer, of gewoon normaal voeren en geod kijken, ook een beetje tussen de planten en/of verstop plaatsen voeren
 
Of 's avonds als het licht uit is eens met een zaklamp de bak in schijnen. Mogelijk komen ze dan wel tevoorschijn
 
Japonica's zijn te groot voor betta's om op te vreten. Je komt ze vast wel weer tegen :)
 
Of 's avonds als het licht uit is eens met een zaklamp de bak in schijnen. Mogelijk komen ze dan wel tevoorschijn
Thanks voor de tip! zal het vanavond eens proberen.
Ik neem niet aan dat het om mini Japonica s gaat.
Het zijn inderdaad wat grotere japonica's. Had de betta bij een cichlide kwekerij gekocht en die vertelde mij dat ze te groot zijn voor de betta om ze op te eten. Maar ik had later wat berichten op internet gezien dat ze ze wel vermoorden en in stukjes opeten. Hoop niet dat dat is gebeurd.
 
mischien een groot voedertabletje voeren als je die hebt ander diepvries voer, of gewoon normaal voeren en geod kijken, ook een beetje tussen de planten en/of verstop plaatsen voeren
Heb ik gedaan. Had een pleco voedertabletje in de bak gedaan. De betta wilde het niet eten maar toch is de tablet verdwenen dus dat is een goed teken!
 
Ik heb ook qubes met een afdekruit en met garnalen heb ik nog nooit problemen gehad maar wel is er ooit een Betta tussendoor gesprongen. Maar goed de kans dat zoiets gebeurt is klein denk ik.
 
Ik heb ook qubes met een afdekruit en met garnalen heb ik nog nooit problemen gehad maar wel is er ooit een Betta tussendoor gesprongen. Maar goed de kans dat zoiets gebeurt is klein denk ik.
Heb er gelukkig ook geen buiten de bak gevonden. Kan me ook niet echt voorstellen dat ze eruit springen. Het water is goed genoeg voor de diertjes. Zag er afgelopen nacht nog eentje door het aquarium lopen dus ik denk dat ze wel weer terecht komen uiteindelijk.
 
Heb er gelukkig ook geen buiten de bak gevonden. Kan me ook niet echt voorstellen dat ze eruit springen. Het water is goed genoeg voor de diertjes. Zag er afgelopen nacht nog eentje door het aquarium lopen dus ik denk dat ze wel weer terecht komen uiteindelijk.
Ik vroeg dit omdat ik uit ervaring wel eens japponicas op de grond heb gevonden .... maar ik denk dat het een of andere vloek is op mijn nano open bak want ik vind wel vaker een vis terug op de vloer ....
 
Ik vroeg dit omdat ik uit ervaring wel eens japponicas op de grond heb gevonden .... maar ik denk dat het een of andere vloek is op mijn nano open bak want ik vind wel vaker een vis terug op de vloer ....
Het schijnt wel eens te gebeuren las ik op internet. Misschien moet ik de bak ook maar helemaal afsluiten met plexiglass of iets
 
Zojuist mijn garnalen gespot. Zag wel dat de Betta wat agressief was naar ze. Is daar nog wat aan te doen buiten goeie verstop plekken?
 
Zojuist mijn garnalen gespot. Zag wel dat de Betta wat agressief was naar ze. Is daar nog wat aan te doen buiten goeie verstop plekken?
ja goed voeren zo dat die niet gaat jagen
 
Of evt toch de garnalen naar een andere bak indien mogelijk
 
ja en ik denk dat 3 garnalen zich niet veilig voelen, garnalen leven in het wild in grote groepen, meer garnalen betekend dat je ze ook vaker ziet! maar ik denk dat als je aquarium 30 liter is dat er niet veel ruimte is voor meer garnalen.
 
ja en ik denk dat 3 garnalen zich niet veilig voelen, garnalen leven in het wild in grote groepen, meer garnalen betekend dat je ze ook vaker ziet! maar ik denk dat als je aquarium 30 liter is dat er niet veel ruimte is voor meer garnalen.
Voor japonica's kun je 1 per 10 liter rekenen, dus is 3 op een 30 liter prima. 'Gewone garnalen' kun je hele legers van in een bak stoppen.
 
Voor japonica's kun je 1 per 10 liter rekenen, dus is 3 op een 30 liter prima. 'Gewone garnalen' kun je hele legers van in een bak stoppen.
Gelukkig heb ik nog een 180L bak dus als dit niet goed gaat kan ik ze nog overplaatsen. Zijn er ook nog andere garnalen die geschikt zijn voor Betta's?
ja goed voeren zo dat die niet gaat jagen
Tot nu toe heb ik hem goed gevoerd. Meestal blijft er nog wat over wat snachts weer opgegeten wordt door de garnalen.
 
Gelukkig heb ik nog een 180L bak dus als dit niet goed gaat kan ik ze nog overplaatsen. Zijn er ook nog andere garnalen die geschikt zijn voor Betta's?

Tot nu toe heb ik hem goed gevoerd. Meestal blijft er nog wat over wat snachts weer opgegeten wordt door de garnalen.
Betta's en garnalen zijn niet per definitie geschikt of ongeschikt voor elkaar. Veelal geldt dat als het in de mond van een carnivoor past, gaat t erin. Soms heb je mazzel met t karakter van, in dit geval de betta en jaagt ie er niet of minder actief op. Zo wel, dan doen veel schuilplaatsen wonderen voor je garnalenbestand.
Overigens, dagelijks je betta veel voeren kan leiden tot constipatie. Ik voer hier de bak om de dag.
 
Betta's en garnalen zijn niet per definitie geschikt of ongeschikt voor elkaar. Veelal geldt dat als het in de mond van een carnivoor past, gaat t erin. Soms heb je mazzel met t karakter van, in dit geval de betta en jaagt ie er niet of minder actief op. Zo wel, dan doen veel schuilplaatsen wonderen voor je garnalenbestand.
Overigens, dagelijks je betta veel voeren kan leiden tot constipatie. Ik voer hier de bak om de dag.
Thanks voor de tip! Ik gaf hem tot nu toe vlokken en muggenlarven. Ik ga het gewoon afwachten. Kijken wat de garnalen de komende tijd gaan doen.
 
Voor japonica's kun je 1 per 10 liter rekenen, dus is 3 op een 30 liter prima. 'Gewone garnalen' kun je hele legers van in een bak stoppen.
Vanwaar dit grote verschil in aantallen. Japonica's zijn weliswaar groter dus ik snap kleinere aantallen maar ik zie echt niet in waarom slechts 1 per 10 liter en tientallen van de 'gewone' garnalen in een 30 liter. Eten en poepen doen ze allebei.
 
Vanwaar dit grote verschil in aantallen. Japonica's zijn weliswaar groter dus ik snap kleinere aantallen maar ik zie echt niet in waarom slechts 1 per 10 liter en tientallen van de 'gewone' garnalen in een 30 liter. Eten en poepen doen ze allebei.
Bedoelde ik meer qua wat je nodig zou hebben als je ze voor 'clean-up crew' wil inzetten, had ik er even bij moeten zetten. Dan is 1 per 10 liter prima. Qua bezetting maakt het uiteraard niet veel verschil. Japonica's zijn wat meer haantjes de voorste dan gewone garnalen in mijn ervaring, maar ik heb dan weer geen ervaring met een hele stapel Japonica's in een kleine bak.
 
Bedoelde ik meer qua wat je nodig zou hebben als je ze voor 'clean-up crew' wil inzetten, had ik er even bij moeten zetten. Dan is 1 per 10 liter prima. Qua bezetting maakt het uiteraard niet veel verschil. Japonica's zijn wat meer haantjes de voorste dan gewone garnalen in mijn ervaring, maar ik heb dan weer geen ervaring met een hele stapel Japonica's in een kleine bak.
Ah zo, ja dan begrijp ik het. Dit had ik inderdaad niet uit je reactie op kunnen maken. Fijn dat je het verhelderd.
 
oke ik heb ze nooit gehouden maar ik weet dat ze redelijk groot worden dus ik zou denken dat het niet goed zou zijn maar dat weet ik niet zeker
 
Even een update!

De garnalen zijn nu allemaal terecht. De betta valt ze niet aan dus ik denk dat hij ze geaccepteerd heeft. Ziet er allemaal goed uit zo!
 

Terug
Bovenaan