Japonica garnalen (XL) gaan massaal dood


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
De laatste weken gaan mijn Japonica (de grote soort) massaal dood in mijn 450 Liter bak. Er zaten er ongeveer 70 in. In enkele weken is de groep uitgedund tot een stuk of 5. Feit is wel dat ik de watertemperatuur met dit warme weer niet meer onder controle heb. De watertemperatuur is opgelopen tot 27,2 graden. Kan dit de doodsoorzaak zijn van de sterfte. Met de vissen zijn er geen problemen. Mijn waterwaarden lijken mij ok.
NO3=10. PO4=1. NO2=0. MG=8. FE=0,3. De bak draait met een pH controller Die op een gewenste ph van 6,6 staat. Dropchecker (gevuld met 20 mg vloeistof) is mooi lichtgroen. Planten groeien prima. Buiten de temperatuur zijn de waterwaarden ongeveer gelijk aan hoe ze altijd zijn. Is dit een temperatuur probleem of heeft er iemand nog een andere theorie. Erg jammer dit want het zijn best dure 3,25/garnaal en hele nuttige beestjes die prima alg eten.
 
Ik denk gelijk aan de temp inderdaad. Niet dat ik ze heb maar vaak zijn garnalen wel gevoelig.

Edit: ik lees toch 27-30 graden dus wie weet zijn er leden die er meer ervaring mee hebben
 
Thnx John. Wat mij opvalt is dat wanneer ze dood op de bodem liggen ze een donker oranje kleur krijgen. Ik heb geen idee of dat altijd zo is
 
Ja dat zie ik ook bij de Caridina s hier. Als ze dood zijn dan zie ik dat delen van het lijf verkleuren naar rood bruin en hoe dat kan dat weet ik ook niet precies.
 

Terug
Bovenaan