Wat is er nieuw

Japonica kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ijsbeervis
  • Startdatum Startdatum
I

ijsbeervis

Guest
Beste Allemaal,

Regelmatig zie ik de vrouwtjes van mijn Japonica garnalen zwanger rondzwemmen. Haar hele adbdomen is dan helemaal vol met eitjes. Nu heb ik een poging gedaan, maar deze is helaas kansloos in een poging gestrand. De dame heb ik apart gezet en gewacht tot ze de eitjes ging loslaten. Dat gebeurde ook en de larven heb ik daarna overgezet naar brakwater. Dit brakwater was niet meer dan een petfles met een zuurstofsteentje erin. Het overzetten van de larven ging erg goed. Ik denk dat ik zeker 50 larven overgezet heb van de bak waar de dame in zat, naar de petfles.
Na een paar dagen eens in mijn PETfles gekeken met brakwater, maar daar was geen leven meer te bekennen. Dus helaas, vrouw weer terug gedaan in de bak bij de rest en deze poging als gestrand beschouwd.
Nu wil ik het eigenlijk nogmaals gaan doen. Ik wil graag wat meer garnalen in de bak en ik vind de grote Japonica wel mooi om te hebben. Ook wil ik niet dat ik met twee soorten garnalen in mijn bak zit. De 6 die er nu in zitten doen het gewoon erg goed en het is leuk om naar ze te kijken.

Dus mijn vraag is, wie kan mijn tips geven over hoe en wat mbt het kweken van de Japonica's. Wat ik dus al weet is dat ze in brakwater groot moeten worden. Maar moet ik dat brakwater ook indraaien? Moet ik er een filter aan hangen? Is een luchtpompje wel/niet voldoende? Ik heb wat gezocht op het wereld wijde web, maar daar kom ik vanalles tegen. Van indraaien, speciaal voer en pompen, tot gewoon in een fles en 50 dagen wachten. Dus wat denken jullie.

Alvast heel erg bedankt. Mijn beide dames dragen al weer eitjes bij zicht, dus hopelijk gaat het me nu wel lukken. Zo niet, van schade en schande wordt men wijs 🙂.

Ik weet niet hoe het gesteld is met je Engels maar hier vindt je een redelijk gedetaileerd kweekverslag: https://gabhar.wordpress.com/2009/11/11/breeding-amano/

Naar wat ik lees, moeten de larven eerst in zoutwater (niet in brakwater zoals dikwijls gezegd wordt) hun eerste stadium doorbrengen, zoniet is de overlevingskans quasi 0% . Pas na hun eerste metamorfose moeten ze naar brakwater. Eens ze op echte garnaaltjes beginnen te lijken, moeten ze heel geleidelijk overgewend worden naar zoetwater.

Thanks a lot! Gelukkig is mijn Engels uitstekend. Een top gids, helaas zeggen ze niets over hetgeen indraaien van het zoute water....

Indraaien van een zeewaterbak kost maanden maar ik denk dat je in jouw geval veel moet verversen. Of ze in brak of zoutwater moeten opgroeien durf ik niet te zeggen en ik dacht zelf te hebben gelezne dat dit in brak moest.

Van Garnalen en Kreeftenforum:

Multidentata’s kweken zich op primitieve wijze voort. Dat wil zeggen dat de jongen eerst een aantal larvestadia doormaken buiten de moeder voor het garnalen zijn. Een multidentata vrouw draagt haar eitjes gedurende 6 weken. Na 6 weken zijn de eitjes ontwikkeld in larven en laat ze ze los.

De larven overleven niet langer dan 24 uur in zoetwater en kunnen alleen opgroeien in brakwater. Na vier weken brakwater zijn de larven alle stadia gepasseerd en zijn het garnalen. Dan kunnen ze weer overgezet worden in zoetwater.

Multidentata’s stoppen in het voorjaar voor een maand of twee met voortplanten. Hoewel het wel mogelijk is, is het kweken van multidentata’s is een langdurig en moeilijk proces.

Proberen kan altijd natuurlijk maar denk dat het succesvoller is om ze gewoon te kopen en zo je bestaande groep uitbreiden! 😉

Klopt John al is de uitdaging voor sommige leden misschien juist de reden om het te proberen😉

Klopt John al is de uitdaging voor sommige leden misschien juist de reden om het te proberen😉
Inderdaad, dat is altijd het leuke eraan. Hoe moeilijker de uitdaging, hoe groter de voldoening. Alles is altijd te koop, maar achteraf ben nog 1000x trotser op je diertjes als je ze zelf hebt kunnen opkweken. Als het je lukt mag je er terecht fier op zijn.
En eerlijk gezegd, ik koop liever vissen die met veel zorg en liefde gekweekt zijn bij een particulier dan in een winkel waar ze enkel als handelswaar behandeld worden.

@Route81 @Seabait @jessicapilon Inderdaad het geeft veel meer voldoening als ik over een tijdje mijn eigen japonica's heb. Ik heb geen idee hoe me dat gaat lukken en of het me gaat lukken. maar ik zal jullie op de hoogte houden. Wel eerst even mijn 1m afmaken en indraaien. Dan heb ik de tijd en ruimte om aan de slag te gaan met deze kweek. Hoewel ik dit weekend daar ook ineens ander over kan gaan denken 🙂. Als ik ben begonnen laat ik het horen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan