japonica / mini japonica


J

jejachmi

Guest
ik heb gelezen dat japonica garnalen zich niet voort kunnen planten tenzij je brak water hebt.

maar mini japonica kan weer wel.

maar wat is nou het verschil tussen deze buiten het kweken?
zijn ze allebei net zo nuttig? en eten ze allebei alg??
of is er een heel groot verschil??

en kruizen ze met vuurtjes..
 
Corydorasfan zei:
Volgensmij zijn de mini Japonica's gewone vuurgarnalen die (door ze niet uit te sorteren) uiteindelijk grijs worden.
>?? Whut? Hoe kom je daar nu weer bij? Wat een onzin! Graag even je advies goed onderbouwen als je iemand probeert te helpen, want dit soort aannamen voegen weinig toe...

De mini-japonica is een soort die eigenlijk niks te maken heeft met de japonica, alleen door zijn doorzichtige lichaam heeft hij de naam mini japonica gekregen, de zijstippen ontbreken dan ook op het pantser. Verder is het gewoon een zoetwater garnaal en hij is goed te kweken en hij kweekt zeer snel.

De grote japonica is goed te houden op zoet water maar de eieren komen alleen uit in brak/zout water. De grote japonica legt dan ook duizenden eitjes en die zijn erg klein.
De kleine japonica heeft erg grote eieren en heeft er over het algemeen niet meer dan een stuk of 30/40.

Verder is er niks bekend over het kruisen met andere garnalen en een slechte kleur vuurtje is het dus al helemaal niet!!

Oh en verder zijn het fantastische alg opruimers, net als de grote.
 
Black_mollie zei:
Corydorasfan zei:
Volgensmij zijn de mini Japonica's gewone vuurgarnalen die (door ze niet uit te sorteren) uiteindelijk grijs worden.
>?? Whut? Hoe kom je daar nu weer bij? Wat een onzin! Graag even je advies goed onderbouwen als je iemand probeert te helpen, want dit soort aannamen voegen weinig toe...

De mini-japonica is een soort die eigenlijk niks te maken heeft met de japonica, alleen door zijn doorzichtige lichaam heeft hij de naam mini japonica gekregen, de zijstippen ontbreken dan ook op het pantser. Verder is het gewoon een zoetwater garnaal en hij is goed te kweken en hij kweekt zeer snel.

De grote japonica is goed te houden op zoet water maar de eieren komen alleen uit in brak/zout water. De grote japonica legt dan ook duizenden eitjes en die zijn erg klein.
De kleine japonica heeft erg grote eieren en heeft er over het algemeen niet meer dan een stuk of 30/40.

Verder is er niks bekend over het kruisen met andere garnalen en een slechte kleur vuurtje is het dus al helemaal niet!!

Oh en verder zijn het fantastische alg opruimers, net als de grote.

Ik zie nergens iets staan over wat Mini-Japonica' eigenlijk zijn. 'gewone' garnalen zijn ook goede alg opruimers...

En ik vind ze erg veel lijken op mijn vuurgarnalen die grijs/doorzichtig zijn...
 
Corydorasfan zei:
Ik zie nergens iets staan over wat Mini-Japonica' eigenlijk zijn.
Dan is het dus zeker riskant om aannames te maken ;)

mini-japonica's komen niet eens uit hetzelfde genus als vuurtjes: Caridina sp. mini japonica resp. Neocaridina (cf.) davidii.

~ Ivo
 
ik weet idd dat japonica de groten dan.
dat zijn 1 van de beste opruimer..
vuurtjes ook wel maar lang niet zo goed als die grote japonica
 
Japonicas staan bekend dat ze over het algemeen aardig wat algen in de bak opeten maar je moet er ook geen wonderen van verwachten.
 
Caridina spec. mini-japonica
Deze kleine uiterst vreedzame garnalen lijken sterk op de normale japonica�s (Caridina multidentata), maar ze missen de karakteristieke punten op de flanken en zijn veel kleiner.
Deze garnaaltjes zijn zeer actief en geheel niet schuw.
Ook deze soort is een groepsdier!

Waarschijnlijk kruisen ze met geen van de andere bekende Caridina-soorten.
E�n van de soorten garnalen die vooral geschikt zijn voor beginners.

Deze garnaaltjes worden ongeveer 3 cm groot.
Leven bij een zuurgraad rond 7, maar waarschijnlijk een breder gebied.
Leven bij een hardheid rond 5 KH, maar maakt waarschijnlijk niet zoveel uit.
De draagtijd is ongeveer 3 � 4 weken, maar kan langer duren met ongeveer 20 a 30 eieren.
Zoals voor andere Caridina-soorten, moet de bak veel verstopplekjes hebben, zoals fijnbladerige planten en mos.
Kweken kan alleen in zoetwater.
 
Mini japonica's vind ik geweldige garnalen. Ze kweken snel, zijn niet schuw en zijn geen moeilijke eters.Heb ze zelf samen
gehouden met vuurgarnalen. Dit ging bij mij niet goed, want ze kweekten zo snel dat ik geen vuurgarnaal meer overhield.
 
Persoonlijk vind ik de naamgeving nogal verwarrend.
Ik ga het toch even proberen.

Het gaat dus, als ik het goed begrijp, om twee verschillende soorten die zelfs uit verschillende geslachten stammen.

De grotere en eerst bekende "japonica" (in mijn hoofd nog steeds Caridina japonica) heet dus tegenwoordig Neocaridina multidentata, en de eieren van die soort komen alleen uit in brak water.

En de recenter ontdekte soort die er toevalligerwijs veel op lijkt (maar kleiner blijft) heet Caridina sp. 'mini Japonica' en die plant zich gewoon in zoet water voort. Heeft deze soort overigens al een geldige wetenschappelijke naam?

En deze 2 soorten kruisen onderling niet.

Klopt het zo?
 
Nee ze kruisen niet met elkaar idd en voor zover bekend met geen enkele andere Caridina soort.
De grote is trouwens geen Neocaridina maar Caridina multidentata.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd begrepen dat alleen de grote Japonica’s ook baardalg eten. De kleinere zouden dat niet doen.
 

Terug
Bovenaan