Wat is er nieuw

Japonica vast in z'n jasje

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
44
Website
www.instagram.com
Een japonica zit vast in z'n jasje. Ligt op z'n rug en gaat tekeer met z'n pootjes. Hoe kan ik hem helpen. Hij kleurt helemaal wit en ik zag ook een blauw stipje.

Als hij/zij gezond is moet je niets doen. Het komt vanzelf goed.

Heb je een foto en hoe weet je dat het een vervellingsprobleem is want als een garnaal wit wordt vanaf de kop dacht ik dan kan het de porceleinziekte zijn.
Wellicht is het iets onschuldigs maar een foto of nog liever een video kan meer zeggen.
https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/porseleinziekte

Heb je een foto en hoe weet je dat het een vervellingsprobleem is want als een garnaal wit wordt vanaf de kop dacht ik dan kan het de porceleinziekte zijn.
Wellicht is het iets onschuldigs maar een foto of nog liever een video kan meer zeggen.
https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/porseleinziekte
Z'n kleur is weer normaal en ligt nu op een plantje.
Hij beweegt zich echter amper.
IMG_20190922_175601.jpg

Ik zie niets bijzonders en zou het even afwachten.

We hangen als haviken voor het aquarium. Gelukkig genieten we er ook nog van. 🙂

dat laatste is ook het belangrijkste ShotNL.

Z'n kleur is weer normaal en ligt nu op een plantje.
Hij beweegt zich echter amper. Bekijk bijlage 280318
Geduld... Hij/Zij wacht even af tot zijn/haar nieuwe pakje helemaal goed zit. Stil zitten zorgt dan ook voor extra veiligheid.

En nu ligt ie al weer een uur op z'n rug met zn pootjes te spartelen. Volgens mij komt ie niet uit z'n jasjes.
IMG_20190922_200411.jpg

Wat ik online kan vinden over blauw worden van Japonica garnalen is dat het een teken van stress is.
Ze kunnen bijvoorbeeld bij transport licht blauw kleuren maar dat zal dan als het goed is wegtrekken.

Als mogelijke oorzaken voor stress worden genoemd bijvoorbeeld nitriet- of ammoniak piek, of bijvoorbeeld koper of andere metalen in het water.

Heb je misschien recent plantjes toegevoegd die anti-slakkengif kunnen bevatten? Heb je je waterwaarden gecheckt?

Had ik inderdaad ook al gelezen. Er is niks nieuws in de bak en de garnalen zitten er al geruime tijd in. Water is gisteren gecheckt en was goed, ondanks dat vandaag toch een waterwissel gedaan. Alles volgens "het boekje".
Bedankt voor de input.

Als garnalen niet goed kunnen vervellen komt dat vaak door het verversingsbeleid (dat je ververswater te warm is) verversen van een aquarium kun je beste gewoon met koud leidingwater doen, juist door dat temperatuursverschil lukt het garnalen om te vervellen

Hoe gedraagt de rest zich en hoeveel zijn dat er? Dit kan een incident zijn.

Kennelijk is het hem toch niet gelukt. Zojuist een oranje (!?) garnaal uit de bak gehaald. 🙁.

Jammer maar had je de vervelling dan wel gister gevonden?

Ja, maar vermoedelijk was dat dan van een andere garnaal

Ja dat zou kunnen inderdaad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan