Wat is er nieuw

Javamos op Ohko Stone

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vinkenoog1977
  • Startdatum Startdatum
V

Vinkenoog1977

Guest
Ik heb een vraagje over, zoals er al staat, het groeien van javamos op Ohko Stone, en dan bedoel ik niet in de gaten of groeven van de steen, maar op het oppervlakte van de steen? Ik wil namelijk een tweetal bergen met bijbehorende vallei gaan nabootsen in mijn nieuwe bak, en ik wil dat het liefst met Ohko Stone gaan doen, simpelweg omdat ik dat het mooiste vind qua kleur, maar vooral qua grilligheid (en de mogelijkheid om in de genoemde groeven en gaten kleine plantjes te planten. Ik heb me laten inspireren door de Altitude Aquascape van James Findley, maar ik ben nooit dol geweest op lavastenen, en zou dit dus liever vervangen door Ohko Stone, maar wil wel de begroeide bergen cre�ren. Iemand enig idee of dit mogelijk is; zal de javamos pakken op de steen, of is dat een kansloze actie? En zo ja, zou dan dezelfde techniek werken, dus de mos vastbinden op kleinere Ohko Stones, en deze dan in de "bergen" plaatsen, en dat de javamos dan vanzelf zich gaat verspreiden over de rest van de Ohko Stones?

Alvast bedankt!

Ik heb javamos flink aan het groeien gehad in mijn vorige bak. Daar zat ook zo'n 15kg aan ohko stenen in. Javamos zelfs in de groeven van de ohko geduwd..maar nee..daar bleef het bij mij absoluut niet aan vastzitten.

Aan het kienhout daarentegen zat het mos best vast gegroeid.

Je kan tegenwoordig ook plantjes vastplakken op stenen...ook Javamos zou volgens mij moeten kunnen...omdat ook deze zijn voeding uit het water haalt.

Ff een linkje plakken:
123552_0_82_decoratie_plant1450x600.jpg

Geen idee wat zo'n tube kost..maar het is het proberen waard toch??

Suc6

Dat PlantFix zou weleens een oplossingen kunnen zijn, en echt nog nooit van gehoord (ben dan ook 10+ jaar uit de hobby weggeweest); is dat ook als alternatief te gebruiken voor de normale procedure? Ik vind het namelijk altijd zo'n geklooi om de touwtjes weer te moeten verwijderen als de mos eenmaal vastgegroeid zit op hout of steen, en OCD als ik ben, moeten die draadjes toch echt weer verwijderd worden, zodra het kan! 😉 Dat spul zou ook het maken van "mosbomen" onwijs makkelijk moeten maken! 😀

Nou ik ken het spul ook nog niet maar het lijkt wel ideaal moet ik zeggen.

Info:
Dupla PlantFix planten lijm, 20 gram

Een stroperige constructie lijk om planten, mos op substraat zoals b.v. hout, stenen e.d te plakken. Ideaal voor Aquascaping.

Verwerking:
Maak de te verlijmen producten droog met een keukendoek. Op de vast te plakken producten zoals b.v. mos of planten 1-2 druppels PlantFix aanbrengen en op de gewenste plek even vastdrukken ca 10 seconden en klaar! U kunt daarna de plant met hout of steen direct in het water plaatsen. PlantFix veroorzaakt geen beschadigingen aan het plantenweefsel of dieren. Via de foto's bij dit product kunt u zien hoe wij een Anubias nana stek vastplakken aan een decoratie grot.

Kosten: 15,50 euro 🙂

Ja ik heb het op APO zien staan en kon het dus niet.
Ik vindt het niet goedkoop maar ja het is wel gemakkelijk. Er zijn altijd van die lastige plekjes en hoekjes waar je niet of nauwelijks bij kan om een plantje op te bevestigen.
Dus dit kan een uitkomst zijn.

Het is het proberen waard toch?? Ik vind van wel..heb laatst ook lopen stoeien met dat mos op hout hahaha...de eerste 2 maanden zie je dat draadje nog zitten..en dat is toch niet zo fraai 🙂

Nee, precies, ik heb net nog zitten klooien in me kleine bakje om het draadje eraf te prutsen... Gelukkig pakt javamos onwijs snel (8 dagen en al muurvast), maar dit lijmspul lijkt me een echt een godsgeschenk!

Alleen heb ik nog steeds eigenlijk niet het antwoord op de oorspronkelijke vraag: kan de javamos zich �berhaupt wel hechten op Ohko Stone? Ik heb nu wel de ideale methode om het mee vast te krijgen, maar het gaat me er juist om of het vervolgens ook echt op de Ohko Stone gaat groeien, en zich gaat verspreiden en vermenigvuldigen?

Mooi is dat, kun je met die lijm ook mos op het glas plakken? Dan hoef je nooit meer te klooien met dat gaas enzo, wat een hoop zou schelen.

Je kunt ook gewoon secondenlijm gebruiken in plaats van die DuplaFix, kost 10x minder ... 🙂

Is dat wel veilig? Het lijkt me nogal agressief spul.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan