Wat is er nieuw

Javavaren lijkt achteruit te gaan bij Easylife Carbo?

A

Annie

Guest
Sinds enkele dagen voeg ik naast Easylife Profito nu ook Easylife Carbo toe.

Nu lijkt mijn Javavaren ( Microsorum latifolia), steeds zwarter te worden.

Komt dat door gebruik van de Carbo?

Bak is nog in de opstart-fase.
Normaliter ligt de GH een stuk lager.

Waterwaardes:

Ph 8,0

Gh: 15

Kh: 7

Nh3/4: 0 mg/l

No2: 0 mg/l

No3: 10 mg/l

Po4: 1 mg/l

Fe: 0,25 mg/l

Cu: 0 mg/l

Primitieve planten als varens en mossen kunnen er slecht op reageren.
Je kan eens proberen met een halve dosis, al is het de vraag of deze planten er wel gebruik van kunnen maken.

Ik heb genoeg varens en een mosbol, nog geen specifieke problemen hiermee gehad, sterker nog: mijn mosbol is inmiddels 1,5x zo groot...

Dat komt omdat je nog veel andere soorten planten hebt, waardoor de concentratie snel zal dalen voor er schade word aangebracht aan planten die er niet goed tegen kunnen.

Javavarens, mossen, Crypto's en Anubia's, Cabomba en Kroos.

Kroos heeft daar al zeker niets aan, en de rest kan zeker zonder. Zou zelf niet het risico nemen met deze planten.
Zorg er vooral voor dat je niet teveel licht geeft aan dit plantenbestand. Cabomba is een hit-or-miss plant.

backplay zei:
Kroos heeft daar al zeker niets aan, en de rest kan zeker zonder. Zou zelf niet het risico nemen met deze planten.
Zorg er vooral voor dat je niet teveel licht geeft aan dit plantenbestand. Cabomba is een hit-or-miss plant.

Ik heb diverse malen Cabomba al gehad en de ene keer doen ze het beter dan de andere keer.
De bosjes die ik nu heb gaan al best lang mee.

Dus de Carbo kan beter achterwege gelaten worden?

Backplay geeft al aan dat je beter met die planten dat risico niet kan nemen 😉.

Mijn andere Javavarens beginnen nu bruine bladeren te krijgen.

Ze zijn in elk geval niet mooi fris groen.

Toch maar proberen om Easylife Carbo te gaan gebruiken, of gewoon even aankijken?

Ik vond ook het product: HS FloraCarbo.
Dat is mestvloeistof en Carbo in ��n.

Zou dat wat zijn, of maakt dat niks uit en is dat spul hetzelfde?

Ik gebruik zelf helemaal geen vloeibare plantenmiddeltjes en kreeg ook bruine punten aan de varens.
Heb toen over de tl-lamp boven de varens een stuk pvc buis met wat gaten gedaan waardoor het licht een stuk minder was en dat heeft geholpen.

Dat ga ik aankomend weekend proberen te doen.

Ik las ook dat het wel eens wil helpen om de Po4 en de No3 omhoog te doen.
Heb nog Dennerle NPK staan, daar ga ik ook eens mee beginnen dan.

Hoe krijg je die gaten in de pvc buis dan?

Met een boormachine,wel goed opletten dat je dan de buis ergens in vastzet want ik had het met het handje gedaan.
Door de ronding schoot het boordje weg zo m'n hand in.... niet zo slim.

Met welk doel had jij die gaten erin John? Warmteafvoer?

Nee,om toch nog iets van licht te krijgen anders zou het te donker zijn in die hoek naar m'n zin.
Geeft ook wel een mooi bijkomend effect die lichtstraaltjes door de gaten vind ik.

Ah zo, slim! 🙂

Als je niet wilt gaan boren, zou het dan een optie zijn om het buisje boven de varen wat smaller te maken, zodat alleen het licht dat anders recht erop zou vallen wordt weggenomen, maar wel nog wat licht 'van de zijkant' erop valt?

Ja dat zou ook kunnen natuurlijk,is een stuk makkelijker en bovendien veiliger! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan