Javavaren lijmen


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,667
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Heeft er iemand ervaring met het vastlijmen van Javavaren op hout? Ik heb een nieuw stuk in het water liggen en moet daar binnenkort stukken Javavaren opplakken maar las net hier op het forum dat ze slecht kunnen groeien door het plakken. Ik heb de lijm van SF en vraag me af wie er ervaring heeft met het plakken van de Javavaren op hout.
Kun je het beste de wortelstok op het hout lijmen of de aanwezige kleine worteltjes?

 
Laatst bewerkt:
Javavaren ofwel Microsorum heeft een hekel eraan als je zijn wortels bedekt. Dus niet lijmen en ook niet in de bodem planten.
Bind de plant met de WORTELSTOK met behulp van een dunne vislijn vast op het hout. Binnen een maand is de plant vastgegroeid met zijn hechtworteltjes.
Dat gaat het meest makkelijk!
 
Javavaren ofwel Microsorum heeft een hekel eraan als je zijn wortels bedekt
Dat is inderdaad bekend van deze plant maar kan het ook niet als je slechts op de wortelstok 1 drup doet en hem daarmee op het hout lijmt en de rest van de wortelstok verder vrij is?
 
Dat is inderdaad bekend van deze plant maar kan het ook niet als je slechts op de wortelstok 1 drup doet en hem daarmee op het hout lijmt en de rest van de wortelstok verder vrij is?
je zou denken van niet bij mij tenminste. Wat ik wel bedenk dat als je een wat groter en ouder stek hebt waar de wortelstok iets van uitgehard is dat het dan misschien wel kan
 
Ik had in de oude bak alle javavaren gelijmd, en die groeiden als een tierelier. Ik deed een drupje bovenaan en onderaan de wortelstok en nooit problemen gezien met groei.
 
die van mij is gelijmd met gewone bison secondenlijm net zoals mijn anubias en beide doen het goed nog geen nadeel ondervonden
 
Ik heb ook die superfish lijm gebruikt voor het plakken van mijn javavaren. Gaat prima!
 
Ik heb ze ook allemaal geplakt. Als tip: Plak de wortels ipv. de wortelstok. Mocht je ooit de varens willen verplaatsen of verwijderen is het niet heel erg als de wortels een beetje beschadigd raken, de wortelstok kan daar slechter tegen.
 
Ik heb naar aanleiding van dit topic vandaag mijn javavaren uit het zand gehaald en maa rop het hout en de lavastenen geplakt. Oeps haha.
Ik heb de plantfix van superfish gebruikt, wel onder water geplakt ook want ik was te lui om alles eruit te halen. Ik moest het even een 10 seconden aanduwen, daarna kwamen ze nog iets omhoog maar bleven wel zitten.
 
Ik gebruikte zelf altijd een dun zwart draadje, dat ging prima. Of als het hout wat inhammen heeft dan stak ik het daar doorheen (dat laatste is het geval in mijn huidige bak)
 
Ja dat heb ik ook wel gedaan maar het is een gepriegel en er komen heel wat stukken op dus dan vindt ik lijmen makkelijker.
 
Ik lijm alles. Ook de varens heb ik gelijmd, groeien gewoon goed hoor. Zolang je niet de hele tube erop uit knijpt zal het wel mee vallen 😆
 
Ik lijm alles. Ook de varens heb ik gelijmd, groeien gewoon goed hoor. Zolang je niet de hele tube erop uit knijpt zal het wel mee vallen 😆
O je woont redelijk in de buurt dus misschien kun je de plantjes wel komen verlijmen hier:LOL:
 
Wij lijmen onze planten niet. De witte lijm vind ik lelijk. Ik bind het met 1cm boomband, daarma groeit het vast en kunnen we de boomband verwijderen.
 
Ik kon het niet eens lijmen. uiteindelijk vislijn gebruikt. Op gegeven moment zitten ze vast aan hout steen etc.
 
Kwam lijm te kort. :LOL: Net genoeg voor anubissen en java mos. Maar ik kan je verzekeren dat lijm geen schade aan de wortel gaat brengen. Anubis deed perfect achter af na lijmen. Ik heb nu heel veel van. Java mos is volledig verdwenen maar dat heeft eerder met mijn water te maken eerder. Doe de druppeles op steen/hout en hou de dikke wortel ertegen aan. 60seconden vast houden en staat vast. Doe geen lijm op de wortel zou ik zeggen.
 
Kwam lijm te kort. :LOL: Net genoeg voor anubissen en java mos. Maar ik kan je verzekeren dat lijm geen schade aan de wortel gaat brengen. Anubis deed perfect achter af na lijmen. Ik heb nu heel veel van. Java mos is volledig verdwenen maar dat heeft eerder met mijn water te maken eerder. Doe de druppeles op steen/hout en hou de dikke wortel ertegen aan. 60seconden vast houden en staat vast. Doe geen lijm op de wortel zou ik zeggen.
Maar wat is dan het verschil? Of je nou lijm op de wortel doet en hem dan op steeb/hout drukt of lijm op je steen/hout en dan de wortel erin drukt dat maakt dan niks uit toch?
 
Kwam lijm te kort.
Haha, deze had ik niet zien aankomen. Maar ja dat kan gebeuren.

Maar wat is dan het verschil? Of je nou lijm op de wortel doet en hem dan op steeb/hout drukt of lijm op je steen/hout en dan de wortel erin drukt dat maakt dan niks uit toch?
Lijkt mij ook maar misschien kan Tinoush dat toelichten.
 
Maar wat is dan het verschil? Of je nou lijm op de wortel doet en hem dan op steeb/hout drukt of lijm op je steen/hout en dan de wortel erin drukt dat maakt dan niks uit toch?
Ben bang dat er te veel lijm op de wortel dan komt. Je wilt alleen bij contact punt lijm op hebben. Liever niet om de wortel helemaal heen lijmen. Maar als je voorzichtig kan zijn maakt niet veel uit inderdaad. Als maar niet de hele wortel onder lijm hebt :)
 
Zo ik wilde een drupje lijm gebruiken maar deze man is erg scheutig met de lijm.
 
Ben bang dat er te veel lijm op de wortel dan komt. Je wilt alleen bij contact punt lijm op hebben. Liever niet om de wortel helemaal heen lijmen. Maar als je voorzichtig kan zijn maakt niet veel uit inderdaad. Als maar niet de hele wortel onder lijm hebt :)
Nee dat is begrijpelijk en zoals ik al aangaf wil ik zo min mogelijk gebruiken. Het is dus logisch dat de wortel zelf zo min mogelijk contact met de lijm moet hebben.
 

Terug
Bovenaan