Javavaren van Hydra ontdoen


I

Ionize

Guest
Mijn kleine 30L bakje zit na aanschaf van wat cocomba helemaal vol met Hydra. Niet een beetje, nee echt veel! Ik heb inmiddels een viertal Black Mollies rondzwemmen die ze zouden lusten, maar dat lijkt tegen te vallen. Ook de appelslakken en vijfstreepbarbeeltjes lijken er niet in geinteresseerd.

Nu heb ik een 54L bak tweedehands aangeschaft en wil ik compleet opnieuw opstarten met een bodem van metselzand op voedingsbodem en een mooi matje van bijvoorbeeld Glossostigma elatinoides. CO2 met bio installatie en omgekeerd bakje techniek.

Ik wil echter mijn stenen en javavaren uit de oude bak redden maar GEEN hydra overzetten! Die steen kook ik wel uit, de slakken kunnen ook wel hydraloos overgezet worden maar ik ben bang dat ik met het verhuizen van de vissen in het net veel hydra en sporen hiervan overzet.

En dan de javavaren.. flink gegroeid en in goede staat, echter VOL hydra. Hoe ontdoe ik die er van?

Ik zou liever geen flubenol gebruiken maar als het niet anders kan...

Bestand 05-12-17 14 33 30.png
Bestand 05-12-17 14 33 53.jpeg
 
Om het nog wat leuker te maken: Tezamen met de Hydra heb ik ineens ook witte minibeestjes in de bak zitten. Zie onderstaand filmpje hoe deze over een slak kruipen.
Zijn dit hydra in een onvolwassen stadium?

 
Je kan Flubenol gebruiken tegen de Hydra maar dan moet je de slakken wel eruit halen. Ik gebruik zelf een halve dosis hiervan.
 
Hi John

Ik ben er ook bang voor dat dit het enige is dat ik kan doen. Moet ik de flubenol uitfilteren met actieve kool alvorens de slakken terug te plaatsen, of kan ik beter wachten tot de nieuwe bak voldoende is gerijpt om de slakken daar direct in te zetten?

Die kleine witte bolletjes in het filmpje, zijn dat misschien hydra in het medusa-stadium?
 
Stenen en planten zou ik in een aparte emmer behandelen met flubenol. Daarna flink spoelen en eventueel een dagje filteren over kool. Hoe je de slakken hydra vrij over gaat zetten wordt wat laatiger denk ik.

Niet je stenen koken! Ze kunnen dan namelijk ontploffen en dat is ronduit gevaarlijk ;)
 
Ik zal m'n stenen niet koken :)
Drogen en borstelen dan maar!

De slakken.. tja, die 40gr truuk gaan ze ook niet overleven.. Eventueel houd ik ze geisoleerd tot ik er zeker van ben dat de hydra vanzelf door gebrek aan voeding etc verdwenen of opgevreten zijn.
 
Aanvullende vraag:

M'n nieuwe bak staat momenteel in te draaien. Bacteriënkolonie toegevoegd, nieuwe bodem, nieuwe planten.
De hydra in de oude bak is onverminderd aanwezig dus ik wil ze met flubenol uitroeien. Mijn appelslakken zullen voor die tijd even een ander onderkomen moeten zoeken. Wanneer zou ik die in de nieuwe bak kwijt kunnen? Na bijvoorbeeld een week al of kan ik ook hiermee beter minimaal 3 weken wachten tot deze goed is ingedraaid?

Bij gebrek aan afval in de bak ben ik bang dat ze zich tegoed gaan doen aan de net geplante Hemianthus en Pogostemon, die zijn nog mini... Kan ik dit voorkomen met een algentabletje als voeding?
 
Ik zou geen risico lopen met de Appels want de no2 piek komt vaak rond de 2e of 3e week pas. Ze eten meestal geen planten maar afvalresten in de bak.
Je kan er altijd een klein stukje algentablet in doen maar in een normale bak redden deze zich vaak wel. Ik zou er dan wel op letten dat ze het opeten want anders kan het weer verontreiniging geven.
 
morgen komt de flubenol binnen. Ik ga de javavaren denk ik behandelen in een aparte emmer zodat ik die na behandeling in de nieuwe bak kan zetten. Kan ik die probleemloos zonder verwarming in een emmer laten staan? 's Nachts wordt het nooit kouder dan een graad of 16 in huis. Wegens beperkt voeden produceert de vis maar weinig afval dus de appelslakken hebben te weinig te vrett'n denk ik, ze zijn aan de planten begonnen :(
 
Hoe lang zou ik dat in de flubenol moeten laten staan?
 
Ik ging vaak na 36 uur verversen dus 48 uur moet meer dan lang genoeg zijn.
 
Kan ik op dit forum mijn berichten niet bewerken?
toch gelukt in HD:
 
Tja, maar het is ook de bedoeling dat je van deze beestjes afkomt;)k

Je post bewerken gaat maar een beperkte tijd en als je iets daarna wil wijzigen dan kun je dat met de meldknop aangeven bij ons.
 
Dat zijn er best veel. Hopelijk ben je er snel vanaf.
 
Ja daar zit je natuurlijk niet op te wachten maar vind het wel knap op beeld gezet van je!
 
Hier heeft de flubenol altijd erg goed en snel gewerkt dus ik ben er niet zo bang voor dat je er niet af zal komen hoor. Laat maar weten hoe het heeft gewerkt als je wil;)k
 
Uiteraard! de bak blijft nog even tot zondagavond staan, dan spoel ik de planten af en poot ze in het nieuwe aquarium. Aangezien daar de komende 2 weken toch nog geen beesten in komen maak ik me geen zorgen om eventuele spoortjes flubenol die achter zouden blijven.
 

Terug
Bovenaan