Wat is er nieuw

Javavaren verkeurt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Sinds twee weken draait mijn 125 liter bak. Mijn javavaren doet het (als enige plant) niet goed:

20150925_215617~01~01~01.jpg

Het blad is langzaamaan bruin geworden. Ook mijn andere javavaren is zo geworden, maar deze heeft al plaats moeten maken voor een Anubias. Sinds deze week gebruik ik carbo en Profito van Easy Life. Maar dat stopt het verkleuren van de javavaren niet. Water verversen heeft ook geen effect. Morgen ga ik naar de dierenwinkel om mijn water te laten testen. Maar weet iemand misschien al in welke richting ik moet denken met mijn javavaren?

Hoi Ronald
Als ik het goed ziet , dan staat hij in de grond
Een javavaren mag niet in de grond staan .
Die moet je op het hout binden of tegen je achterwand prikken

groet John

John, de javavaren staat met behulp van een steentje op het hout. Zo'n steentje dat bij de planten zat waardoor ze niet gaan drijven.

Javavaren onderhouden & stekken doe je zo! - Aquariumfans

De oudere bladeren van de Javavaren worden lelijk en bruin/zwart en moeten worden weggehaald zodat het water kan blijven circuleren en er geen afval ...
www.aquariumfans.nl/javavaren-onderhouden-doe-je-zo -

Hoi Bertus. Die pagina had ik al gelezen. Helaas begreep ik daardoor nog niet wat voor mij de oorzaak is. Morgen ga ik de bladeren wegknippen. Maar als ik al het bruine blad weg haal, blijft er niks over. Overleeft de plant dat?

Ik zou dat steentje weg halen , ik denkt dat daar door je wortels niet genoeg groei ruimte hebben
En het water kan niet door de wortels stromen
Je moet hem op het hout binden of ergens mee vast prikken

Groet John

Lijkt me eerder een Bolbitus ipv Javavaren toch??
Verder is er qua verzorging weinig verschil hoor.

jessicapilon zei:
Eerste: eens
Tweede oneens: de Bolbitis is duidelijk gebaat bij CO2-rijk water en stroming, waar dit voor een javavaren veel minder van belang is.

~ Ivo

Geen javavaren? Hmmz, ik had toch echt een javavaren besteld. Maar ik zie nu ook op de bon dat het een bolbitis is. Ik voed vloeibare co2 bij en heb aardige stroming in de bak.

Weten jullie tot hoever ik de plant kan kortwieken? Ik zie weinig groen meer en als ik alles weg knip blijft er weinig over.

Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
Eerste: eens
Tweede oneens: de Bolbitis is duidelijk gebaat bij CO2-rijk water en stroming, waar dit voor een javavaren veel minder van belang is.

~ Ivo

Met de Bolbitus zit ik dus goed. Ik bedoelde met de verzorging meer de plek waar hij moet staan. In die ring is niks en hij moet ook opgebonden als het kan 😉.
De Javavaren is verder qua eisen wat makkelijker denk ik en dat ben ik wel met Ivo eens.

Ik heb de ring verwijderd en de plant in een richel van het hout geplaatst. Hopelijk houdt dit, want vastbinden gaat niet meer lukken nu.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan