JBL 1502 filter ipv JBL 902 filter in Juwel Rio 180


Liesbeth-LDR

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2012
Berichten
155
Locatie
Zweden
Hoi,

Op dit moment heb ik een draaiende Juwel Rio 180 (180 liter bruto) staan met een JBL 902 filter. Maar ik zit te twijfelen of ik niet moet uppgraden naar een iets sterker filter, namelijk de JBL 1502. Ik zie nogal wat zweefvuil in mijn aquarium en ik vind dat ik best vaak het voorfilter moet schoonmaken (1x per 2 a 3 weken) omdat die soms vol zit met bruine drap. En ik vermoed dat het (gedeeltelijk) te maken heeft mijn mijn visbestand: ik heb namelijk (naast 10 Corydoras trilineatus, 3 Trichogaster Lalius en 10 Hemmigramus bleheri) een mannelijke ancistrus, een grote vervuiler. Maar aan de andere kant, ik moet nog veel leren van deze prachtige hobby, dus misschien is het wel gewoon mijn onkunde en heeft het niets te maken met mijn huidige visbestand. Mijn planten groeien niet geweldig, wat 'smeltende' bladeren hier en daar, en ik heb wat baardalg bij dode plekken achterin het aquarium, dus er zal wel iets verkeerd gaan met de watercirculatie, belichting, plantenvoeding, substraat etc.

Aangezien ik binnenkort met een tweede aquarium ga beginnen (80 cm, 138l), dacht ik dat het wellicht een goed idee zou zijn om die JBL 902 door te schuiven naar de 80cm en dan een groter filter te kopen voor de Rio 180. Ik vind namelijk dat de stroming van de 902 niet iets is om over naar huis te schrijven, en het extra filtervolume zal vast helpen voor de stabiliteit van de bak. Dus mijn vraag is eigenlijk: zou het de moeite waard zijn om de 1502 te kopen voor mijn ancistrus? Ik dat geval zal het wel aardig wat kosten (minstens 230 euro nieuw) aangezien ik in Zweden woon. De aquariumhobby is veel minder populair hier, dus een goedkoop tweedehandje scoren op de Zweedse Marktplaats zit er ook niet even snel in. De aanschafprijs maakt me dus aan het twijfelen of het wel echt nodig is.

Wellicht handig om te weten wat ik wil doen met de bak. Het is dus, zoals gezegd, een Juwel Rio 180 bak. Low-tech, 'lage tot medium' beplant, aantal grote stukken hout. Ik zal over een paar maanden echter re-scapen met iets meer planten en veeeel meer hardscape, doch een lagere visbezetting (alleen Ancistrus en 10 Hemmigrami bleheri).

Ik heb natuurlijk al op dit forum naar bakken gekeken met ook ongeveer 180 liter bruto + een 902 of een 1502 filter. Maar het klinkt alsof het beste filter (902 of 1502) erg afhankelijk is van elk uniek aquarium (weinig/veel planten, low tech/high tech/grote vervuilers ja of de nee etc). Dus ik zou graag wat advies willen krijgen welk filter jullie zouden hebben gekozen met dit visbestand (lees: vervuilende ancistrus). Ik denk zelf dat de 1502 waarschijnlijk geen kwaad kan. Wellicht dat ik mettertijd toch nog een goedkoop tweedehandje kan scoren, of een Oase filtosmart 100 die ik nog heb liggen als extra filter aansluiten. Maar ik wil graag de meningen van anderen horen!
 
Zelf heb ik ook op zo n bak de 902 gehad en dat voldeed maar veel zal ook afhangen van je bestand en inrichting. Je houdt met de 1502 zo n 700 over dus netto zeg maar dik 3x de inhoudt en dat kan prima en werkt wellicht beter.
 
Op mijn Lido 200 heb ik een 1502 en stroming is behoorlijk.
 
Ik heb ook een Juwel Rio 180 met een JBL Cr e1502. Gevuld met sponzen, filterwatten en siporax. De 902 was m.i. ook krapjes.

Maar om alvast heel eenvoudig het zwerfvuil eenvoudig eruit te krijgen, verminderen zal voor nu een extra binnenfilter al verschil kunnen maken.

'zwerfvuil moet zijn zweefvuil. Woordsuggestie telefoon pfff. :rolleyes:
 
Wat me ook opvalt is dat de bijgeleverde spraybar vrij grote gaatjes heeft en dat doet de uitstroom flink verminderen. Neemt niet weg dat de werking van de filter hetzelfde blijft.
Ik had een eigen gemaakte spraybar die kleine gaatjes had en een wat kleinere diameter had en daarmee was de uitstroom best pittig. Die heb ik vervangen voor de originele buis en dan zie je een beduidend minder sterke uitstroom.
Bij veel vuil op de bodem kun je denk ik beter een wat krachtigere uitstroom hebben.
 
Overcapaciteit maakt het houden van een aquarium sowieso makkelijker. Het is de vraag of het de investering waard is voor jou.

Mogelijk kom je binnenkort in NL en kan je hier 1 scoren?
 
Ja, dat is het moeilijke ervan: het kan zo verschillend uitpakken per aquarium. Ik neig toch wel meer naar de 1502 omdat overcapiciteit inderdaad niet zoveel kwaad kan, integendeel. Misschien zou de stroming wel wat te zwaar kunnen zijn voor de gouramies, maar die gaan er toch uiteindelijk uit. En filters kan je ook afknijpen. Maar zou dat de het filtervermogen verminderen, dvz dat er minder bacteriën in het filter kunnen groeien omdat er minder zuurstof en andere voedingsstoffen langskomen? Dat zou het hele punt van een groter filter (meer filtercapiteit) tenietdoen.

Ik was in maart nog in Nederland en heb toch twee filters gekocht bij de Rifwachter (Oase filtosmart 60 en Oase filtosmart 100) en dat was al een heel gedoe om in de koffer te laten passen - vraag me niet hoe. Dus in dat geval zou ik het wel hier kopen denk ik, maar bedankt voor de tip.
 
Hoi,

Op dit moment heb ik een draaiende Juwel Rio 180 (180 liter bruto) staan met een JBL 902 filter. Maar ik zit te twijfelen of ik niet moet uppgraden naar een iets sterker filter, namelijk de JBL 1502. Ik zie nogal wat zweefvuil in mijn aquarium en ik vind dat ik best vaak het voorfilter moet schoonmaken (1x per 2 a 3 weken) omdat die soms vol zit met bruine drap. En ik vermoed dat het (gedeeltelijk) te maken heeft mijn mijn visbestand: ik heb namelijk (naast 10 Corydoras trilineatus, 3 Trichogaster Lalius en 10 Hemmigramus bleheri) een mannelijke ancistrus, een grote vervuiler. Maar aan de andere kant, ik moet nog veel leren van deze prachtige hobby, dus misschien is het wel gewoon mijn onkunde en heeft het niets te maken met mijn huidige visbestand. Mijn planten groeien niet geweldig, wat 'smeltende' bladeren hier en daar, en ik heb wat baardalg bij dode plekken achterin het aquarium, dus er zal wel iets verkeerd gaan met de watercirculatie, belichting, plantenvoeding, substraat etc.

Aangezien ik binnenkort met een tweede aquarium ga beginnen (80 cm, 138l), dacht ik dat het wellicht een goed idee zou zijn om die JBL 902 door te schuiven naar de 80cm en dan een groter filter te kopen voor de Rio 180. Ik vind namelijk dat de stroming van de 902 niet iets is om over naar huis te schrijven, en het extra filtervolume zal vast helpen voor de stabiliteit van de bak. Dus mijn vraag is eigenlijk: zou het de moeite waard zijn om de 1502 te kopen voor mijn ancistrus? Ik dat geval zal het wel aardig wat kosten (minstens 230 euro nieuw) aangezien ik in Zweden woon. De aquariumhobby is veel minder populair hier, dus een goedkoop tweedehandje scoren op de Zweedse Marktplaats zit er ook niet even snel in. De aanschafprijs maakt me dus aan het twijfelen of het wel echt nodig is.

Wellicht handig om te weten wat ik wil doen met de bak. Het is dus, zoals gezegd, een Juwel Rio 180 bak. Low-tech, 'lage tot medium' beplant, aantal grote stukken hout. Ik zal over een paar maanden echter re-scapen met iets meer planten en veeeel meer hardscape, doch een lagere visbezetting (alleen Ancistrus en 10 Hemmigrami bleheri).

Ik heb natuurlijk al op dit forum naar bakken gekeken met ook ongeveer 180 liter bruto + een 902 of een 1502 filter. Maar het klinkt alsof het beste filter (902 of 1502) erg afhankelijk is van elk uniek aquarium (weinig/veel planten, low tech/high tech/grote vervuilers ja of de nee etc). Dus ik zou graag wat advies willen krijgen welk filter jullie zouden hebben gekozen met dit visbestand (lees: vervuilende ancistrus). Ik denk zelf dat de 1502 waarschijnlijk geen kwaad kan. Wellicht dat ik mettertijd toch nog een goedkoop tweedehandje kan scoren, of een Oase filtosmart 100 die ik nog heb liggen als extra filter aansluiten. Maar ik wil graag de meningen van anderen horen!
Op mijn 180 liter Juwel Rio 180 heb ik zowel een JBL 902 als een 1502 gehad. De 1502 met name ook door en voor CO2 toevoeging middels een reactor. Maar een 902 moet de job ook aankunnen. Om met het probleem begin te beginnen; ik geloof niet dat een Ancitrus de oorzaak is van je zweefvuil probleem. Ze kunnen snel wegschieten en daardoor al aanwezig vuil omhooggooien. Maar ik lees iets over "smeltende" planten. Dat is een teken van (planten-)voeding tekort en kan mede een oorzaak zijn van vervuiling. Om je te helpen moeten we weten welke bodem je hebt. Welke plantenvoeding je geeft? Hoeveel en welke voeding aan je dieren? Het zou fijn zijn om je waterwaarden te kennen. Ondertussen kan je filterdoek onder het sponsje in het bakje te leggen welke is geklemd onder het voorfilter. Reinig voorlopig even wat vaker de bodem. Niet woelen, gewoon het vuil van de bodem halen ook rottende plantendelen. Het duurt even maar langzamerhand zal er verbetering te zien zijn. Mijn gedachten gang is dus, laten we eerst het probleem en de mogelijke oorzaak vinden en oplossen. Daarna kunnen we altijd nog naar je filter omzien en ook daar zijn vaak verbeteringen mogelijk.
 
Ja, ik denk ook dat het niet (alleen) mijn Ancistrus is. Ik heb een filterzandbodem en daar stop ik af en toe een tabletje bij. Maar de laatste tijd heb ik dat niet zo heel vaak gedaan, dus wellicht komt daar het tekort vandaan. En nu weet ik dat (alleen) zand niet erg bevoordelijk is voor plantengroei. Vandaar dat ik over een paar maanden wil re-scapen en ook flink de hoogte in wil gaan met lavasplit als ondergrond en daarovereen aquasoil (of is dat overbodig in een low-tech bak?) en voorin dan nog wat zand. Kan over aquasoil trouwens een laagje zand overheen of moet dat open blijven?

Ik geef gewoon simpel Profito elke dag. Ongeveer 2/3 van het dopje per dag (iets van 5ml per dag ofzo). Voeding vissen dagelijks: Tetra flakes voor de roodneuszalmen en dwerggouramies, halve Tera Tabimin voor de corydorassen en 1 Mini algentabletje voor de Ancistrus van Hikari. 1x per week bevroren voedsel. Die flakes gaan goed, maar die Tabimin tabletjes voor de corydorassen wordt vaak 'gestolen' door de andere vissen. Daarom wil ik de vissen (gedeeltelijk) splitten in verschillende aquaria omdat ik het , onder andere, voederen toch wel lastig vind.


Waterwaardes met JBL druppeltest
pH = 7.9
KH = 8
NH4 = 0
N02 = 0
N03 = 15 (fluctueert, soms ook tot 30)

PO4 en Fe test ik ook af en toe, en die flucteren ook behoorlijk. Weet zo 123 niet wat het laatste keer was, maar kunnen wel in de extreme waarden zitten die nog 'OK' is.

k heb ook sinds 2 weken een filterwatje onder het voorfilter, en dat helpt goed! Zweefvuil is echt al veel minder!

Eigenlijk zou ik elke dag even moeten stofzuigen, zoveel poep komt er van die Ancistrus af. Ik doe dat nu 1x per week bij het waterverversen (ik ververs ongeveer 25% per week). Bedankt voor de tip, ik zal niet gaan woelen, doe ik namelijk wel, want ik kan niet goed bij de achterkant komen (achter het grote hout bij de planten). Ik kan ook niet zo goed zien achter de stukken hout. Daarom wil ik opnieuw scapen en dat stuk aan de achterkant van het aquarium ophogen zodat ik geen 'dode gang' achter het grote stuk hout heb. Want ik kreeg ook veel baardalg achter het kleinere stuk hout op de stenen aan de linkerkant, als mede algen op de drijfplanten aan de rechterkant. De spraybar heb ik pas sinds eergisteren op een andere plek gelegd: eerst lag het aan de linkerkant (van voren bekeken) en blies naar de voorkant. Maar ik had het idee dat aan de rechterkant van het aquarium weinig stroming was, en al helemaal achter het grote stuk hout. Nu staat de spraybar aan de rechterkant aan de korte zijde, dus blaast het in de lengte. Ik heb het idee dat dat al veel beter gaat, en ik zie de bladeren achter het hout al zachtjes meebewegen.

Heb ook het idee dat de planten het ook minder doen nu het zo warm is (25/26 graden bak ipv normale 22 graden). Maar het zou me niets verbazen dat het niet zo goed gaat met de bak vooral door slechte watercirculatie en substraatkeuze.


Ik denk dat ik inderdaad eventjes geduld moet hebben en even aankijken hoe het gaat.


Foto van mijn aquarium in maart ongeveer. Ondertussen veel minder plantjes, en meer algen (baardalg aan de achterkant van stukken hout en beetje op de planten. groene algen en beetje blauwalg op de drijfplanten, en bruinalg op Hygrophila corymbosa.

aquarium.jpg
 
Ik keek even weer in mn aquarium, en verhip, de blauwalg is echt een stuk minder vergeleken met eergisteren! Zelfs bijna verdwijnen... Wist niet dat dat zo snel kon gaan? Goed nieuws in ieder geval. Dan heeft het toch geholpen om de spraybar ergens anders te plaatsen. En had overigens een waterwisselgedaan, en de temperatuur is iets gezakt (is nu 24 graden). Even een weekje aankijken hoe het zal lopen in de bak en of de planten weer willen groeien (heb wat tabletjes in het zand bijgepropt).
 
Over je plantenvoeding. Profito is geen complete plantenvoeding. Er wordt namelijk geen nitraat en/of fosfaat toegevoegd. Dat kan je apart doen waar nodig. Je zou eens kunnen kijken bij aquariumbemesting.nl. Men biedt daar voeding in poedervorm aan die aangelengd met water toegediend kan worden. Erg goedkoop allemaal! Bodemvoeding heeft men ook. Bodemvoeding is net als voeding via de waterkolom nodig. De meeste planten in onze bakken zijn namelijk geen waterplanten maar moerasplanten die voeding min of meer via de bladeren of/en via hun wortels opnemen afhankelijk van de soort. Een soil is dus niet echt nodig wanneer je kleibolletjes eventueel gemixt met lateriet bijde wortels steekt. Je hebt t.o.v. je verlichtingssterkte een CO2 tekort. Het is dus zaak om je lichtsterkte aan te passen aan de vraag van je je plantenkeus. Gezien de planten die ik in je bak zie kan je het licht wat dimmen. Of, als dit niet kan, je plantenkeus aanpassen. Uiteraard is er ook altijd de mogelijkheid om CO2 toe te voegen.
 
Ik heb Flourish Nitrogen Seachem en Yokuchi gen P liggen, dus fosfaat en nitraat, en voegde dat in het begin wel bij, maar daar ben ik later min of meer mee gestopt. Maar kan daar natuurlijk weer mee beginnen! Ik zal PO4 ook weer eens wat vaker testen, dan weet ik beter hoeveel ik moet toevoegen. Goed om te weten met die soil en kleibolletjes, dan houd ik het gewoon bij kleibolletjes. Maar is het niet zo dat planten sowieso beter groeien in een wat grover substraat (zoals soil) omdat door (filter)zand de bodem minder luchtig is en de planten zich minder goed kunnen hechten? Qua verlichting heb ik een HeliaLux, dus het licht is al gedempt. Staat op ongeveer 65%, 8 uur lang (exclusief dimtijden). Ik wilde niet meer gaan dimmen omdat ik ook bruinalg hem, wat duidt op lichttekort? Maar kan dat natuurlijk ook aanpassen. CO2 toevoegen wil ik graag doen, maar wellicht over een paar jaar. Heb hard water en mag geen RO aansluiten omdat we in een huurhuis zitten, en zo'n CO2 installatie is toch wel een investering, dus hopelijk in de toekomst.

Eigenlijk begon mijn bak het slechter te doen toen het warmer werd in eind mei, en sindsdien heb ik teveel zitten sleutelen (verlichting, plantenvoeding, planten verplaatsen) en dat het ik niet moeten doen misschien. Toch te ongeduldig geweest.
 
omdat ik ook bruinalg hem, wat duidt op lichttekort?
Nee eerder op teveel organische belasting tov de hoeveelheid bacterien. Daarom zie je het ook vaak bij bakken die net opstarten en waar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Zowel met veel als weinig licht kun je de diatomen krijgen.
 
Goed om te weten. Dat kan vele (gecombineerde) oorzaken hebben dan. Misschien voer ik ook gewoon teveel (liggen geen resten op de bodem, maar het eten is 'oneerlijk verdeeld'). Maar zal wel meest liggen aan watercirculatie en plantenvoeding en niet zozeer aan de capiciteit van mijn huidige filter als ik het zo hoor. Bedankt voor jullie expertise!
 
Nee eerder op teveel organische belasting tov de hoeveelheid bacterien. Daarom zie je het ook vaak bij bakken die net opstarten en waar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Zowel met veel als weinig licht kun je de diatomen krijgen.
Wat ook weer aansluiting op mijn eerste opmerking dat je probleem niet ligt bij je Ancitrus maar eerder bij je planten.
 
Ik wil toch nog reageren op mijn eigen topic omdat ik denk dat ik weet wat er mis is gegaan. Wellicht heeft een andere aquariaan er (in de toekomst) wat aan.

Ik denk dat de hoofdoorzaak was: een smerig filter. Ik ben te voorzichtig geweest tijdens onderhoudsbeurten omdat ik altijd in mijn achterhoofd hield om een filter niet te rigoureus schoon te maken. Maar nadat ik wat filmpjes op Youtube zag hoe je een filter eigenlijk schoonmaakt, was het me wel duidelijk dat ik alle drek erin liet zitten. Oftewel, te veel organisch afval. In combinaties met veel minder plantenvoeding, een steeds veranderend lichtschema en de hogere temperaturen afgelopen zomer, was het niet zo gek dat ik veel meer algen kreeg en mijn planten het slecht deden. Ik maak mijn filter nu beter schoon en gebruik tevens een voorfilter rond de inlet (die ik elke week schoonspoel). De bak ziet er weer veel beter uit, met betere plantengroei. Maar ik moet er ook bijzeggen dat ik ook andere dingen weer heb (terug)veranderd (zoals meer plantenvoeding, terug naar oud lichtschema, gebruik van aquarium cooler etc), alsmede mijn plantenbestand heb veranderd. Dus echt waterdicht bewijs dat het grotendeels aan (mijn gebrek aan goed) filteronderhoud lag,heb ik niet. Maar ik acht de kans behoorlijk dat ik niks zou zijn opgeschoten zo lang het filter vies is.
 
Mooi dat het beter gaat en dat je ervan hebt kunnen leren.
 

Terug
Bovenaan