Wat is er nieuw

JBL Aquabasic en of JBL Manado?

• Onderwerp starter Onderwerp starter vino
  • Startdatum Startdatum
V

vino

Guest
Beste Forumleden,

Ik ben hier eerder lid geweest onder de naam Vinootje maar jammer genoeg ben ik het wachtwoord kwijt, Doordat ik een Hotmail heb gebruikt wilt die maar geen wachtwoord reset ontvangen.

Vandaar mijn nieuw account.

ik ga een herstart maken met mijn 54L bak en wil het nu wel goed doen kwa voedings bodem. ik heb advies gevraagd bij de dierenzaak en zij gaven mij het advies om een laagje JBL Aquabasic te gebruiken met daarboven een laagje manado en daarboven het gewenste grind.

Nu kost mij dat ongeveer 30 euro en vind ik dat net iets te prijzig. Mijn buurman heeft ook een voedings bodem en wat ik mij kan herrineren is dat hij maar 1 laag heeft. is het dan bijvoorbeeld mogelijk om ook alleen maar manado of Aquabasic te gebruiken en dan het gewenste grind?

met vriendelijke groet,

Vino

Ik zou geen voedingsbodem nemen en gewoon grind en eventueel kun je voor de planten die dat wensen een voedingsbol/capsule gebruiken.
Zo n bodem raakt uitgewerkt en dan heb je veel werk en rotzooi ervan.

Ik zou geen voedingsbodem nemen en gewoon grind en eventueel kun je voor de planten die dat wensen een voedingsbol/capsule gebruiken.
Zo n bodem raakt uitgewerkt en dan heb je veel werk en rotzooi ervan.
ah zo, ja precies. ik heb van de week druppels gehaald van JBL genaamd Ferropol 24. waarvan 1Druppel genoeg isvoor 60L in 24 uur, dus ik kan daar ongeveer 200 dagen mee doen. dit zou dus al voldoende moeten zijn? Ik zag ook inderdaad van die pillen liggen die je dan bij de wortels van de plant doet maar ik vind dat juist meer geprut omdat ik niet zo'n tang heb waarmee ik de pil gemakkelijk in het grind kan doen zonder met mn hand het water in te gaan. Maar een voedings bodem is dus niet aan te raden? Ik had namelijk voorheen wel eens planten maar die hielden het vaak niet lang vol terwijl het water wel gewoon goed was. dus ik dacht het zou wel aan een tekort van voeding komen

Ik doe de klei of voedingsbollen gewoon met de hand bij de wortel hoor. Als je voldoende voeding hebt en ook voldoende licht (dat verschilt per plant) dan zou het goed moeten komen.
Dan bedoel ik voldoende nitraat en fosfaat en sporen en co2.

Ik doe de klei of voedingsbollen gewoon met de hand bij de wortel hoor. Als je voldoende voeding hebt en ook voldoende licht (dat verschilt per plant) dan zou het goed moeten komen.
Dan bedoel ik voldoende nitraat en fosfaat en sporen en co2.
maar naar mijn mening gaat het bij mijn buurman veel beter met de planten. hij heeft er ooit maar 2 gekocht en heeft nu zijn hele bak vol zitten. en dat geluk heb ik nou juist niet. en dat geluk komt waarschijnlijk wel een deel door de voedings bodem. ik snap dat het vervelend is als het gaat rotten en uit zijn werking gaat maar dan zijn we toch wel weer 2 jaar verder volgens mij. Is het dan echt zo dat die bodem bij hem niet veel zin heeft gehad? en dat het dus niet aan te raden is voor mij? want ik wil ook gewoon met 2 planten of een aantal planten een hele bak vol kunnen krijgen

Het hangt ook van van welke planten je neemt. Snelgroeiers halen voornamelijk de voeding uit het water en die maken haast geen gebruik van zo n bodem.
De keus is aan jou natuurlijk😉.

als je kijkt naar een oplossing waarbij je goed zorgt voor je planten, dan ga ik toch helemaal met jessicapilon mee.

een voedingsbodem heeft voordelen, maar ik denk dat de nadelen en consequenties op redelijke korte tot middelmatige periode groter zijn als de voordelen
zorg je zoals gezegt voor voldoende voedingsstoffen in het water middels de juiste voeding en voor de planten welke hun voeding uit de bodem halen midddels een extra klei bol of voedingsstaafje bij deze plant in de bodem geplaatst, dan gaan de planten ook floreren, maar je hebt geen negatieve ingrijpende consequenties op termijn.

mocht de betreffende plant dood gaan of verplaats moeten worden, dan zuig je de "klei" gewoon weg en plaats je een nieuwe op de (evt.) andere plek

dus ik zou persoonlijk je ook aanraden om geen gebruik te maken van een voedingsbodem

zou inderdaad ook niet aan een voedingsbodem gaan beginnen, een vriend van mij had ook een voedingsbodem, en als die dan zo nu en dan een plantje wou herplaatsen werd alle rommel naar boven getrokken.
Na verloop van tijd raakt zo'n bodem ook uitgewerkt en dan wil je niet als je eindelijk een mooie bak heb alles weer eruit halen om de bodem te vervangen.

Ik maak zelf ook gebruik van JBL Manado, alles groeit er prima in, en waar desnoods nodig is stop ik een klei bolletje bij de wortels die je jaarlijks er weer opnieuw bij stopt.
Enige nadeel van Manado is dat het heel licht spul is, het vliegt zo je bak door, vooral bij het begin drijven er ook wat korrels aan de oppervlakte maar dat zakt vanzelf naar beneden.
de wortels hechten zich er heel goed aan, het is alleen soms vervelend dat de planten bij het begin eruit komen drijven, maar ik steek ze altijd wat verder het grind in en dan trek ik ze weer een stukje omhoog.

Voor de rest ben ik wel tevreden met Manado.

Ik heb ook JBL Manado, zeker geen voedingsbodem nodig. Plantenvoeding gebruik ik ook niet, maar dat gaat er prima bij (kleibollen, vloeibaar goedje)

Heb zelf ook JBL Manado gebruikt gedurende 3 tot 4 jaar. Bij mij lag er een zakje (in Juwel Vision 260) AquaBasis onder, maar dit is inderdaad een vuile boel.
Persoonlijk neem ik bij de opstart van mijn nieuw aquarium geen JBL Manado meer.
Niet om esthetische redenen, want dat spul oogt echt mooi hoor, geloof me vrij, maar wel om praktische redenen. Vuil valt tussen de korrels en planten in de korrels is een werkje hoor... (gebruik pincet)
Kleibollen kunnen, maar inderdaad zorgen dat je alles mooi afzuigt. Heb ooit veel planten verzet en vuil laten opwaaien, had meteen nitraatpieken.

Kortom:
- JBL Manado is ok;
- best geen voedingsbodem;
- kleibollen aan voetjes van planten kunnen, maar zeker mooi afzuigen indien je verplaatst...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan