JBL Aquarium buitenfilter CristalProfi e1502 greenline


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
705
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik heb al een tijdje een JBL e901 maar wil meer stroming in de bak en meer ruimte voor biologische filtering.
Ik heb er een stromings fan bij gezet maar vind dat niet ideaal.

Ik wil graag een JBL Aquarium buitenfilter CristalProfi e1502 greenline aanschaffen aangezien ik al div. JBL filters heb gehad en altijd tevreden ben geweest met de prijs/kwaliteit verhouding.

Nu kwam ik verhalen tegen van lekkende koppen bij de 1502, is dat nog steeds zo of heeft JBL dit inmiddels al verhlopen?
 
Mijn e1502 was vrij snel lek , binnen enkele weken.
Webshop wilde dit niet op de juiste manier oplossen, jbl zelf gelukkig wel.
Die stuurde direct een nieuwe kop op , en deze draait nu enkele maanden lek vrij , met 1 maar:
De start knop gebruik ik niet meer , daar wil het nog wel eens mis gaan hellaas.
En niet alleen bij jbl om eerlijk te zijn.
 
Ik moet toegeven dat ik die ook niet gebruik want bij mn oude 901 ging die vrij snel erg stroef of bleef zelfs vastzitten.
 
Kan op een aantal manieren, retour slang boven een emmer houden en even zuigen.
Ik doe dit trouwens met een hand pompje van een bodemzuiger.
Dit hoeft alleen gedaan te worden als er geen water in de slangen staat.

Als de slangen niet leeg zijn geweest na filter onderhoud vul ik mijn filter gewoon met aquarium water , dan hoef ik niks op te starten of aan te zuigen.
 
Kan op een aantal manieren, retour slang boven een emmer houden en even zuigen.
Ik doe dit trouwens met een hand pompje van een bodemzuiger.
Dit hoeft alleen gedaan te worden als er geen water in de slangen staat.

Als de slangen niet leeg zijn geweest na filter onderhoud vul ik mijn filter gewoon met aquarium water , dan hoef ik niks op te starten of aan te zuigen.
Oké dus key is dat de slangen + het filteehuis vol water staan voor een start.

Ik heb nu nog een 901 en idd de start knop is soms met 2 handen niet in te drukken zo stroef en komt dan moeilijk naar boven.

Ik wil toch wel gaan voor een 1502 en ga dan de start knop niet gebruiken. De service van JBL is dus goed. Ik bewaar mijn 901 dan als back up.
Ik heb nu nog een 701 als backup dan gaat die weg.
 
Ik heb al jaren 2 JBL's 1502 draaien en zonder lekken, ik gebruik de startknop ook niet want als je het goed doet dan heb je die ook niet nodig.
Bij onderhoud vul je de pot eerst met het deksel erop tot er water uit 1 van de 2 buisjes in de kop komt, dan sluit je hem weer aan en zet je de kranen die op de kop zitten open, dan hoor je het water in het filter lopen.
Zet het filter dan pas aan en binnen een paar seconden loopt het filter weer, er komt wel wat lucht uit, maar dit is binnen no time weer weg.
Ik doe het altijd op deze manier, en werkt altijd.
 
Ik heb al jaren 2 JBL's 1502 draaien en zonder lekken, ik gebruik de startknop ook niet want als je het goed doet dan heb je die ook niet nodig.
Bij onderhoud vul je de pot eerst met het deksel erop tot er water uit 1 van de 2 buisjes in de kop komt, dan sluit je hem weer aan en zet je de kranen die op de kop zitten open, dan hoor je het water in het filter lopen.
Zet het filter dan pas aan en binnen een paar seconden loopt het filter weer, er komt wel wat lucht uit, maar dit is binnen no time weer weg.
Ik doe het altijd op deze manier, en werkt altijd.
Hoe doe je dat met lege slangen na een slang schoonmaakbeurt ingaande slang in het aquarium uitgaande laag en dan zuigen?
 
Hoe doe je dat met lege slangen na een slang schoonmaakbeurt ingaande slang in het aquarium uitgaande laag en dan zuigen?

Filter goed vullen met water is al het halve werk.
Dan een paar keer op de knop duwen voor je de filter laat draaien, even wachten en die vertrekt wel. Maar aanzuigen kan ook natuurlijk.
 
ik heb nu 3 JBL's gehad waar ik 1 kop lek heb gehad. Dit kwam omdat de rubbers uitgedroogd waren. nu vervang ik de rubbers wanneer ze een tijdje droogstaan en geen problemen. de startknop is wel heel eenvoudig los te halen en te vervangen dus als die daar lek is kan je dat ook best makkelijk oplossen. ik vind het ook wel mooi dat JBL daar geen geheim van maakt zodat je het ook zelf kan oplossen.
 
Ik heb de jbl e902 2x de e1902 2x en 1x de e1502.

Dat lekkage verhalen zijn ook bekend bij eheims etc.


Zolang je bij elk onderhoud ook de rubbere even invet met zuurvrije vaseline. Is er niks aan de hand.

Ik zal ook zo min mogelijk aan de startknop zitten. Dat is wat fragiel bij elk merk filter.
 
Als die het doet dan moet je de knop gebruiken.. Ik heb m ook en nu ingedeeld volgens onderstaand filmpje.. wat vinden jullie ervan?
 
Het is een goede indeling. Echter gebruik ik alleen biologische matriaal in een filter, ik heb een voor filter met sponsen.
 

Top mensen bedankt voor jullie hulp😃
De e1502 is zojuist besteld en ik ga die knop niet gebruiken😆
doe je goed :thumbs:
Als tip kijk tijdens het stapelen van de mandjes dat deze goed op elkaar aansluiten 1 scheef betekend natte vloer/kast
Daarnaast is dit handig spul voor de startknop en rubbers
Eheim siliconen spray 150 ml

Eheim siliconen spray voor diverse onderdelen te smeren. Kan totaal geen kwaad voor vis en plant.
Alhoewel de siliconen spray van de lidl ook prima werkt ;)
 
Daarnaast is dit handig spul voor de startknop en rubbers
Eheim siliconen spray 150 ml
Is het niet zo dat om dit te gebruiken bij de startknop je van binnen de boel deels moet losgooien?
 
Is het niet zo dat om dit te gebruiken bij de startknop je van binnen de boel deels moet losgooien?
Bij werkt het prima om elke keer tijdens het onderhoud de knop van buiten in te smeren met vaseline en na jaren is de knop nog steeds bruikbaar.
En dan heb ik het over de JBL 901 maar die werkt hetzelfde als de 1502.
 
Ok, dus wat van die spray aan de buitenkant bij de kop inspuiten zou dan ook goed moeten werken. Nou dat gaan we eens proberen.
 
Een spray heb ik nooit gebruikt, maar ik kan mij voorstellen dat dat zelfs nog beter werkt omdat je dan wat verder naar onderen kan komen en dunner is.
 
Is het niet zo dat om dit te gebruiken bij de startknop je van binnen de boel deels moet losgooien?
Nee ik spuit het gewoon rond de knop loopt er tussen en druk hem in nog een spuitje en klaar
Bij de eheim pressies het zelfde zowel knop als slang adapter gebeuren.
 
Her grootste nadeel van jbl, tov eheim bvb, is dat die bochten in de vaste buizen onmogelijk schoon te maken zijn.
 
Her grootste nadeel van jbl, tov eheim bvb, is dat die bochten in de vaste buizen onmogelijk schoon te maken zijn.
Je bedoelt de adapters? Zo ja niet mee eens.

Met een borstel simpel schoon te maken
 
Je bedoelt de adapters? Zo ja niet mee eens.

Met een borstel simpel schoon te maken
De bochten die over je aquarium hangen. 2x 90° kort op elkaar, onmogelijk om met een gewone buizenborstel door te geraken.
 
Geen problemen mee ondervonden hier.
Ik gebruik zo een borstel aan een trekveertje.
 
Hoe doe je dat met lege slangen na een slang schoonmaakbeurt ingaande slang in het aquarium uitgaande laag en dan zuigen?
Ik maak mijn slangen niet zo vaak schoon, en als je het dan toch doe, dan sluit je de schone slangen eerst aan op het aansluitblok van je jbl pomp, dan zuig je het water in je slang en zet de kraan dicht, dit doe je bij allebei de slangen, deze zitten dan vol water, dan het aansluitblok op de pomp aansluiten en de kranen open zetten, dan gaat het hetzelfde als wanneer je alleen de pomp schoonmaakt.
 
De bochten die over je aquarium hangen. 2x 90° kort op elkaar, onmogelijk om met een gewone buizenborstel door te geraken.
Mij lukt dat wel. Met een slangen ragger doorheen. Ik heb zo een met 2 borstels.
 
Lekkerij bij de jbl pompen komt meestal doordat het lekt op één vd rubber oringen op het aansluitblokje. Dan loopt de kop vol met water en overstroomd dan langs de afsluitklemmen. Nieuwe rubber oringen was bij mij de oplossing.
 
De bochten die over je aquarium hangen. 2x 90° kort op elkaar, onmogelijk om met een gewone buizenborstel door te geraken.
Nou, het kan wel. Ik gebruik normaal voor mijn buizen zo'n slangenborstel van JBL. Maar voor de bochten niet. Bij Tante Ali verkopen ze ook iets dergelijks, ik meen voor een euro vijftig, maar van veel mindere kwaliteit. Minder kwaliteit maar dat komt nu juist goed uit. De borstel en de veer zijn aanzienlijk soepeler dan die van JBL en daardoor zeer bruikbaar voor bochtenwerk. Maar een gewoon stukje draad met wat spons eraan werkt ook uitstekend!
 
Oké dus key is dat de slangen + het filteehuis vol water staan voor een start.
Eigenlijk niet. Wanneer je moet aanzuigen dan heb je niet eerst een grote slok genomen. Je hoort dan eerst bij het aanzuigen hoe het filter zich vult..

De knop gebruik ik niet, te vaak last gehad van een vastzittende knop.
 
De knop gebruik ik niet, te vaak last gehad van een vastzittende knop
Mijn ervaring kan uiteraard een andere zijn dan jou ervaring, maar mijn ervaring is dat als je deze pomp knop gelijk vanuit uit het eerste gebruik invet met vaseline en telkens bij onderhoud dit doet je geen last hebt van vast zitten.
 
Her grootste nadeel van jbl, tov eheim bvb, is dat die bochten in de vaste buizen onmogelijk schoon te maken zijn.
geen enkel probleem met deze set
Schermafdruk op 2021-02-24 19-26-23.png
wel even doordouwen althans bij slang maat /16/22 met de kleinere geen ervaring
 

Terug
Bovenaan