Wat is er nieuw

JBL Cristalprofi E1501 Greenline

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
Coos zei:
Vind ik jammer Bertus, dat je zo reageert.
Nergens voor nodig toch?
Gratis tip: Je kunt m.i. beter niet reageren dan zo... Doe er maar mee wat je wilt...

Hopelijk kan ik begin volgende week een on topic post plaatsen; mijn geduld wordt nog op de proef gesteld door de leverancier...

Ben ook heel benieuwd naar je bevindingen, als je hem hebt ontvangen.
Maar zoals reeds op dit forum te lezen is, zijn de jbl filters ook erg goed.

Bertus zei:
Vind ik niet jammer.
Geef koekje van eigen deeg.

Ken Eheim als in mijn broekzak, dat maakt met dat filter geen m.moer uit.
Principe blijf het zelfde.

Geeft niet ,hoor. vind et best.

Vervelend is dat Willy weer in jouw Topic zit te klooien.

Bertus heeft zeer veel ervaring met de classic Eheim serie. En hij zal iedereen proberen te helpen daarmee.

Echter het aller grootste verschil tussen de oude en nieuwste serie Eheim filters is.

Dat de filters met PRE FILTER BAK niet volgezet moeten worden.
De PRE FILTER BAK moet LEEG zijn. Dit ivm de aanwezige terugslagkleppen.
Ik heb zo'n pomp, dus ik heb er ervaring mee.
Ik hoop dat Bertus dit van mij wilt aannemen.
En mocht er voor een zacht prijsje een op marktplaats staan, probeer hem eens uit Bertus.
Als Eheim verzamelaar mag er zo een niet ontbreken.

Zo nu weer even on topic blijven.

Goed, dan nu het verzoek om on topic te blijven en elkaar te respecteren.
De vraag van de TS was niet om een vergelijk te maken tussen welke filters dan ook.
Dus laten we ons nu weer bezig houden met de vraag van de topicstarter TS:
Weet iemand welke maat slang en hulpstuk JBL voor de uitstroom gebruikt bij dit filter? Dan pas ik mijn spraybar en leidingen hier op aan...

Haha, ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel grappig vind hoor. John vraagt om on topic te blijven - anderen gaan vrolijk op dezelfde toer door 😀
M.u.v. de respectloze opmerkingen; die vind ik niet grappig.

@John: mijn vraag is beantwoord hoor. 🙂

@Marcel: Zal zeker nog even wat van me laten horen als ik hem heb draaien!

Mooi dat je vraag is beantwoord Coos. En ja sommige mensen kunnen erg slecht lezen volgens mij als je iets post 😉.

Loop even naar de vissenkamer,en, Hee, wat is dat nou?
246183_0_82_dsc_0003.jpg

Kijk uit ,hoor, staat te gluren, met zijn selfie.

Nou mensen, ik heb hem dan eindelijk binnen!
(waarom wordt een mens toch altijd ongeduldig als hij eenmaal iets nieuws besteld heeft! 😉 )

Ik moet zeggen, dat ziet er prima, doordacht en compleet uit! En dat voor een scherpe prijs...

Het idee van de voorfilters spreekt me erg aan.
Ook vind ik het een mooi detail dat uit ��n van de matten het middelste gedeelte weggehaald kan worden. Hier kan mooi mijn purigen in!

Heeft iemand idee�n over de bijgeleverde biologische filterballetjes t.o.v. de keramische pijpjes?
Ik ben van plan om (i.i.g. nu) de keramische pijpjes van mijn oude filter i.p.v. deze balletjes te plaatsen, i.v.m. de nuttige bacteri�n. Maar mochten die balletjes effici�nter zijn (groter oppervlak o.i.d.) als de keramische pijpjes, dan moet ik misschien ze er nu allebei in doen, en dan later (als de balletjes ook vol bacteri�n zitten) misschien de pijpjes wegdoen.
Iemand idee�n/advies?

Die ballen schijnen volgens JBL 8x meer bacteri�n te kunnen bevatten dan die pijpjes, maar je kunt natuurlijk half-half gaan doen om vast wat mee te nemen en eventueel de helft van de prut uit je oude filter.

H�, mijn laatste post is weg!?
Dan nog maar eens:

Ik heb de pomp nu draaien met, naast het bovenste mandje origineel, 1 mandje matten, 1 mandje jbl balletjes, 1 mandje keramische pijpjes uit oude filter.

De flow ben ik tevreden over. Het geluid kan ik nog niet goed beoordelen doordat mijn oude herrie pomp nog meedraait. Hij lijkt zo in eerste instantie meer herrie geven als mijn eheim 2328, maar beduidend minder als mijn opvoerpomp...
Deze laatste gaat er morgen uit.

Ben benieuwd!
So far so good 😀

Mijn ervaring is dat de pomp altijd even moet "indraaien" ik heb de 701, 901 en 1901 de "oude" 701 en 901 zijn zeer stil geworden en de nieuwe 1901 maakt nog wat herrie na een weekje, maar al minder dan net nieuw.

Ok, dat is goed nieuws.
En lucht in de pomp? Als ik hem voorzichtig schud komt er nog steeds lucht uit...

Dan zit er nog lucht verstopt in het filter materiaal, regelmatig wat schudden en / of schuin zetten met de slangen naar boven dan raak je die lucht wat sneller kwijt.

Nu ruim 1,5 week verder, merkte ik dat er nog steeds lucht in de pomp zit. Zal de nieuwigheid wel zijn. 🙂 Ik heb hem helemaal opengemaakt en alles even schoon gespoelt en heb ik er voor gekozen hem vanzelf vol te laten stromen ipv van te voren vullen; nu lijkt hij eindelijk aardig lucht vrij. Ook hoor ik hem nu nagenoeg niet! Ik heb hiervoor wel nog een aanpassing in mijn kast moeten maken omdat de kast ging mee resoneren (heb ik bij mijn eheim geen last van). Beide pompen staan nu op de vloer doordat ik een bodemplaat eruit heb gehaald. Bevalt prima!

Ook ben ik erg te spreken over het debiet van de pomp. M.b.v. de breedstraalbuis wordt het water prima verdeeld, deinen alle planten rustig en kan ik toch nog een rustig plekje met drijvers voor mijn toekomstige Gourami's cre�ren! 🙂 Dus de geplande spraybar komt er (iig voorlopig) toch maar niet.

Al blijf ik nog met 1 deadspot zitten helaas (recht onder de uitstromer; de anubias die daar staat krijgt (steeds meer) groene stipalg), maar dat had ik voorheen ook, en ik betwijfel of ik dat met een nieuwe spraybar ga oplossen...

Als er lucht in het filter zit, moet je hem even oppakken en flink mee schudden (staat ook in de handleiding van het filter). Werkte hier heel goed en je hoort het filter ook echt niet meer (resoneert ook niet in de kast). Moet er wel bij zeggen dat ik het kleinere broertje heb 😀 (jbl e401).

Als er lucht in het filter zit, moet je hem even oppakken en flink mee schudden (staat ook in de handleiding van het filter). Werkte hier heel goed en je hoort het filter ook echt niet meer (resoneert ook niet in de kast). Moet er wel bij zeggen dat ik het kleinere broertje heb 😀 (jbl e401).

Schudden, zelfs "oppakken en flink schudden", hielp helaas niet, want dat heb ik bijna dagelijks gedaan. Maar heb het nu dus wel voor elkaar 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan