JBL Cristalprofi E1502 geluidsniveau


G

Greijn

Guest
Sinds vandaag hebben we de Cristalprofi eindelijk draaien. De eerste opstart had echt wat voeten in de aarde, zeker niet zo makkelijk als in het boekje. Die startknop zoog geen water aan leek het wel. Uiteindelijk gefixed door zelf water aan te zuigen en dan snel de slang aan te sluiten in combinatie met de filterbak tot de rand toe te vullen. Enfin, hij draait. Echter, lees ik in meerdere ervaringen met de Cristalprofi dat hij zo stil is, maar dat merk ik totaal niet. Hij zoemt vrij luid. Kan dit zijn doordat hij nieuw is en dit op termijn minder moet worden? Of heb ik gewoon een defecte filter? Wat zijn jullie ervaringen qua geluid?
 
Ik heb er ook een , ondertussen alweer 19 maanden en na onderhoud wil ik even iets horen vanwege de lucht die er dan even inzit maar binnen 5 minuten is hij stil.
Over de starknop kan ik alleen maar zeggen dat hij zwaar gaat , maar nadat hij een keer gangbaar is gemaakt werkt hij blijkbaar naar behoren ( Is wel ergens een filmpje op internet over uitleg )
Ik gebruik hem niet en momenteel doe ik ca. 2 keer onderhoud per jaar.en mogelijk een keer het voorfilter bovenin een keer reinigen
 
Ik heb deze ook maar hoor hem ook niet op wat lucht bij het opstarten na dan.
 
Ik heb de JBL Cristalprofi e902. Ik zuig het water ook aan via de terugvoer spraybar aansluiting. Ik laat hem even wat water pompen in een emmer, trek de stroom daarna uit het stopcontact en zet het kraantje dicht van de terugvoer. Daarna laat ik hem werken met de terugvoer in het aquarium zonder de spraybar. Een beetje kantelen naar voren, een beetje naar achteren.
 
Als die bij jullie zo stil is, is er waarschijnlijk iets mis met deze dus. Deze zoem is echt aanwezig en niet omdat er lucht inzit. Ik heb hem inderdaad een aantal keren gekanteld en dan hoor je lucht weglopen, maar de zoem wordt niet minder. Nu ff op zoek naar een JBL service iets dan in NL.
 
Drukt er ergens iets van de filter of slangen tegen de kast of aquarium?
Vaak is een gezoem het gevolg van contacttrillingen met een (klank)kast.
 
Externe filters maken de eerste dagen bijna altijd meer geluid dan daarna.

Er gaat zich een glibberig laagje vormen in de pomp wat de pomp als het ware smeert.

Meestal is dat de oorzaak.

Ook lucht kan meespelen maar dat is een ander geluid. Dat zal je vaak na een waterwissel wanneer de pomp open is geweest weer even horen.
Binnen een paar uur is dat meestal wel verdwenen. Het kantelen van het filter in alle richtingen kan dat proces bespoedigen.
 
. Het kantelen van het filter in alle richtingen kan dat proces bespoedigen.

Klopt of even de hendel van de uitstroom dicht en na een halve minuut weer open en dan hoor en zie je de lucht er ook uitkomen.
 
Ah, top allemaal deze reacties. Dank! Ik kijk het nog even een paar dagen aan en check de slang even als ik straks thuis ben.
 
Externe filters maken de eerste dagen bijna altijd meer geluid dan daarna.

Er gaat zich een glibberig laagje vormen in de pomp wat de pomp als het ware smeert.

Meestal is dat de oorzaak.

Ook lucht kan meespelen maar dat is een ander geluid. Dat zal je vaak na een waterwissel wanneer de pomp open is geweest weer even horen.
Binnen een paar uur is dat meestal wel verdwenen. Het kantelen van het filter in alle richtingen kan dat proces bespoedigen.
Het hierboven staande speelt vaak een rol bij deze maar ook bij andere filters. Als aanvulling daarop: Bij een eerste opstart, ik heb zowel een 902 als een 1502, laat ik altijd het filter vollopen. Dat hoor wanneer je een paar keer de opstartknop gebruikt. Waarna ik de spanning op het filter zet. Dan hou ik het filter even schuin waardoor ook de uitloop start en de lucht wat gemakkelijker weg kan. Zorg er wel voor dat je kop er goed aansluitend opstaat zodat het ding geen valse lucht trekt. Wanneer de klemmen moeilijk en zwaar dichtgaan kan dat betekenen dat alles niet goed aansluit. Het schoonmaken doe ik eigenlijk hooguit eens per jaar maar het vóór filter, het bovenste mandje, wordt vaker gespoeld. Dan is het dus zaak dat je de mandjes goed stapelt en laat aansluiten. Mijn exemplaren zijn beide wel stil en het gebruik vind ik eigenlijk wel gemakkelijk.
 

Terug
Bovenaan