JBL e1502 blijft lucht aanzuigen


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
602
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik nu bijna een jaar in het bezit van een JBL e1502 greenline. Deze heeft vanaf het begin eigenlijk continue lucht aangezogen, waarbij het filter met tussenpozen van een halfuur/uur steeds lucht uitspuwt. Ik heb afgelopen maanden meerdere malen alle slangen weer uit elkaar gehaald en alles weer in elkaar gezet, om te kijken of er misschien ergens bij de slangen en aansluitingen tussen slangen lucht wordt aangezogen. Maar ik denk dat het probleem echt in het filter zelf ligt. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik heb die knop waarbij je de pomp snel mee aan kan zetten, zonder dat je zelf de waterstroom op gang hoeft te helpen, nog nooit gebruikt. Ik hoorde dat daar het probleem namelijk wel eens in zat, dat als je die vaker gebruikt, dat er daar ergens lucht aangezogen kan worden. Maar misschien ligt het probleem daar alsnog wel? Graag hoor ik jullie tips! (Ik sta anders op het punt om dit ding uit het raam te gooien en een andere te kopen haha)

Groetjes,
Anke
 
Ik heb ook de 1502 en herken het niet. Je hebt niet toevallig co2 via een de filter lopen?
 
Hier idem, geen enkel probleem met lucht die in het filter blijft hangen. Toch geen poreuze slang of ergens een lek waardoor het filter of de slang lucht blijft aanzuigen?
 
Ik heb ook de 1502 en herken het niet. Je hebt niet toevallig co2 via een de filter lopen?
Geen CO2 toevoeging, dus dat kan het niet zijn.

Hier idem, geen enkel probleem met lucht die in het filter blijft hangen. Toch geen poreuze slang of ergens een lek waardoor het filter of de slang lucht blijft aanzuigen?
Ik heb de slangen nieuw gekocht voor deze pomp. Zou wel kunnen proberen om nieuwe slangen te kopen voor in ieder geval de aanvoerkant, om te kijken of dat het probleem is. Ik heb wel een paar keer met een lampje achter de aanvoerslang gekeken of ik daar luchtbelletjes in zag voorbij schieten. Maar dat was niet het geval. Mijn gevoel zegt dat het misschien meer het filter zelf is.
 
Altijd lastig hoor om de oorzaak op te sporen. Zit er geen garantie meer op?
 
Als het goed is dan heb je het filter geregistreerd op jbl, dat betekent 4 jaar garantie na aankoop.

Heb je geen spraybar aangesloten geprobeerd?
 
Altijd lastig hoor om de oorzaak op te sporen. Zit er geen garantie meer op?
Ja, via JBL nog wel volgens mij. Dus dat ga ik denk ik ook maar even proberen..

Als het goed is dan heb je het filter geregistreerd op jbl, dat betekent 4 jaar garantie na aankoop.

Heb je geen spraybar aangesloten geprobeerd?
Hoe bedoel je dat met die spraybar?
 
Helemaal onder de startknop dus in de kop die uit elkaar moet zit een rubber wanneer dit deel beschadigd is of mogelijk verschoven dan kan je lucht aanzuiging in je filter krijgen. Op zich is om dit uit te vinden niet moeilijk maar de kop moet uit elkaar. Overigens is het goed om ook eens te testen of je startknop werkt. Of hier de oorzaak ligt is niet beslist zeker, er kan ook een haarscheur in het filterhuis zitten die de problemen veroorzaakt. Hieronder een plaatje hoe e.e.a. in de kop in elkaar zit en daarnaast een plaatje van de starknop met daarnaast het bedoelde rubber.
jbl-cp-e4-7-900-startknop-met-moer.jpg
jbl-cp-e4-7-900-startknop-met-moer.png
 
Wanneer je de gaatjesbuis eraf neemt gaat het dan beter?
Ik heb er geen spraybar opzitten, maar het geluid komt ook echt uit het filter
 
Helemaal onder de startknop dus in de kop die uit elkaar moet zit een rubber wanneer dit deel beschadigd is of mogelijk verschoven dan kan je lucht aanzuiging in je filter krijgen. Op zich is om dit uit te vinden niet moeilijk maar de kop moet uit elkaar. Overigens is het goed om ook eens te testen of je startknop werkt. Of hier de oorzaak ligt is niet beslist zeker, er kan ook een haarscheur in het filterhuis zitten die de problemen veroorzaakt. Hieronder een plaatje hoe e.e.a. in de kop in elkaar zit en daarnaast een plaatje van de starknop met daarnaast het bedoelde rubber.
Bekijk bijlage 337634Bekijk bijlage 337635


Klopt..
Al kan een verse rubberen afdichtings ring van de kop ook geen kwaad

Ik had dat bij een Eheim Experience 150 (die geen startknop heeft trouwens)
Om de 20 ~ 30 minuten ineens gorgelend geluid maken en een flutje lucht meenemen
Nieuw rubber en het was opgelost
 
Klopt..
Al kan een verse rubberen afdichtings ring van de kop ook geen kwaad

Ik had dat bij een Eheim Experience 150 (die geen startknop heeft trouwens)
Om de 20 ~ 30 minuten ineens gorgelend geluid maken en een flutje lucht meenemen
Nieuw rubber en het was opgelost
Ik zit me te bedenken... Volgens mij ziet hier bij deze geen eens een afsluit rubbertje rond de kop... Tenminste, is me nooit opgevallen bij onderhoud. Ik zal morgen bij het onderhoud eens even kijken. Neem aan dat dat rubbertje om de kop zit en tussen de kop en het filter huis/bak/ding zelf moet zitten?
 
Ik zit me te bedenken... Volgens mij ziet hier bij deze geen eens een afsluit rubbertje rond de kop... Tenminste, is me nooit opgevallen bij onderhoud. Ik zal morgen bij het onderhoud eens even kijken. Neem aan dat dat rubbertje om de kop zit en tussen de kop en het filter huis/bak/ding zelf moet zitten?

Nee zo'n hele lange onder de kop, rondom het hele filter

lm_7069c82c7143c102b71c593d98d96093fde1576752500.jpg
 
Googel op 'koprubber JBL 1502'

ét Voila
 
Heb je misschien een luchtsteentje of iets dergelijks in de buurt van je filterinlaat hangen?
 
Heb je misschien een luchtsteentje of iets dergelijks in de buurt van je filterinlaat hangen?
Nope, ook niet
 
Zou ook eens gewoon eens die knop gebruiken als je die nog nooit heb gebruikt. Misschien omdat je hem nog nooit heb gebruikt dat hier wat lucht door heen komt omdat hij nooit eens goed naar beneden is gedrukt. Je moet echt wel even goed kracht op die knop zetten met volle hand.

Ik heb er 3 draaien en gebruik gewoon de knop. Ook wel lucht bij opstart maar dit is even later weg. Even kantelen schudden helpt ook wel eens.
 
Voordat je zelf de boel uit elkaar gaat halen let even op de garantie als dit er nog op zit dan niet zelf doen maar terug naar jbl
ga je zelf de boel open maken vervalt de garantie.
heb hier 2 1501 draaien en geen last van de gemelde klacht verschil tussen de 1501 en de 1502 is alleen de bovenste mand zo ver ik weet
al eens gecontroleerd of de inlaat bocht geen klein gaatje of scheurtje heeft
Schermafdruk op 2022-01-14 21-46-28.png
 
Zou ook eens gewoon eens die knop gebruiken als je die nog nooit heb gebruikt. Misschien omdat je hem nog nooit heb gebruikt dat hier wat lucht door heen komt omdat hij nooit eens goed naar beneden is gedrukt. Je moet echt wel even goed kracht op die knop zetten met volle hand.

Ik heb er 3 draaien en gebruik gewoon de knop. Ook wel lucht bij opstart maar dit is even later weg. Even kantelen schudden helpt ook wel eens.
Hmm misschien ga ik dat morgen ook even proberen. Als ik niet genoeg kracht heb kijk ik m'n vriend maar even lief aan haha😂

Ja, het is ook niet alleen bij het opstarten. Na opstarten doe ik ook altijd even kantelen, en dan is de lucht er ook weer even uit. Maar na een tijd komt er gewoon weer lucht in.
Voordat je zelf de boel uit elkaar gaat halen let even op de garantie als dit er nog op zit dan niet zelf doen maar terug naar jbl
ga je zelf de boel open maken vervalt de garantie.
heb hier 2 1501 draaien en geen last van de gemelde klacht verschil tussen de 1501 en de 1502 is alleen de bovenste mand zo ver ik weet
al eens gecontroleerd of de inlaat bocht geen klein gaatje of scheurtje heeft Bekijk bijlage 337647
Ja, ik was ook niet van plan de boel zomaar te openen. Ik ga de inlaat bocht ook even bekijken!
 
Kleine tip van mij. Druk de knop niet telkens helemaal naar beneden, laat iets speling. Dan loop je niet het risico dat hij blijft hangen. En gebruik bijvoorbeeld vaseline spray aan de zijkant van de knop eerst.
 
Die is mij ook nog nooit opgevallen hoor en ik let daar eigenlijk ook niet op.
Die is ook niet opvallend maar zitten tussen een rand van de kop geklemd. Ook is het goed om naast het kijken of de ring er überhaupt zit eens te kijken of het ding goed geplaatst is. M.a.w. dat er geen slagen of draaiïngen in zitten waardoor er een mindere afsluiting ontstaat.
 
Voordat je zelf de boel uit elkaar gaat halen let even op de garantie als dit er nog op zit dan niet zelf doen maar terug naar jbl
ga je zelf de boel open maken vervalt de garantie.
heb hier 2 1501 draaien en geen last van de gemelde klacht verschil tussen de 1501 en de 1502 is alleen de bovenste mand zo ver ik weet
al eens gecontroleerd of de inlaat bocht geen klein gaatje of scheurtje heeft Bekijk bijlage 337647
Als er een garantie opzit zou ik sowieso eerst naar de verkoper gaan met een beschrijving van de klacht. Maar trouwens wanneer je de kop openmaakt zoals het hoort doe je niets wat een garantie zou verstoren. De juiste werkwijze is niet namelijk zichtbaar voor anderen.
 
Heb hier 10 jaar een eheim die ook af en toe wat lucht pakte , rubbers ,rotor ,koppelingen ,filtermedia vervangen maar bleef het nog steeds af en toe doen ,onlangs valt bevestiging zuignap af waardoor aanzuigleiding en koppeling volledig onder water komt te liggen en je raad het probleem opgelost.

Probeer koppelingen en aanzuigleidingen eerst uit te sluiten
 
Als er een garantie opzit zou ik sowieso eerst naar de verkoper gaan met een beschrijving van de klacht. Maar trouwens wanneer je de kop openmaakt zoals het hoort doe je niets wat een garantie zou verstoren. De juiste werkwijze is niet namelijk zichtbaar voor anderen.
Alles goed en wel maar dan moet je wel de juiste methode weten om dit te doen en als ze maar half vermoeden dat je zelf er aan heb lopen sleutelen dan wordt het een twistpunt en dat moet niet willen.
 
Alles goed en wel maar dan moet je wel de juiste methode weten om dit te doen en als ze maar half vermoeden dat je zelf er aan heb lopen sleutelen dan wordt het een twistpunt en dat moet niet willen.
Nou ja, het gaat om 8 schroeven losdraaien en je bent in de kop. Dus moeilijk is het niet. Je haalt eerst de draag hendels weg middels vier schroeven. Dan komen de vier schroeven van de kopafdelkking vrij die je ook losdraaid. Even opletten op de afsluiters, de linker en de rechter verschillen en moeten weer op de zelfde plek teruggezet worden anders werken ze niet.
Wanneer het interne van je kop nat is weet je al genoeg. Je bent op de goede weg. Het kan dan alleen nog in de startknop of er zitten ergens scheuren/breuken. Maar inderdaad wanneer je jezelf daar niet op vertrouwd ondanks de eenvoud blijf er dan vanaf.
 
Om hier maar even een update te geven: het probleem is opgelost! De aanvoerbuis van JBL zelf (die in het aquarium hing) die bleek niet helemaal goed te zijn. Daar bleek een klein scheurtje in te zitten. Er zit inmiddels een nieuwe aanvoer aan, en heb geen lucht meer gehoord!
 
Nu ben ik benieuwd of JBL ook met een 2402 of 2502 komt. zal wel mooi zijn :)
 

Terug
Bovenaan