Jbl E1502 pompkop lekt

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Mijn jbl externe filter lekt na nog geen 3 maanden in gebruik uit de pompkop. Gisteravond heb ik het voorfilter gespoeld, en deze morgend stond er een plas onder.

Ik heb dus de afsluiting van de kop en slangadapter o-ringen gecontroleerd en ingesmeerd met wat zuurvrije vaseline. Alle mandjes zitten goed en de kop sluit goed aan voor zover dat valt te zien

Toen ik het filter zojuist weer uit elkaar haalde omdat hij nog steeds druppelde, merkte ik dat uit de kop opnieuw een hoop water liep. Het lijkt wel of de kop zich op de een of andere manier vult met water.

Is er nog ergens iets dat valt te controleren of aan te passen voor ik de winkel contacteer?
 
Gewoon naar de de winkel gaan. Niet nu al aantobben met een filter. Giga degelijk zijn de JBL's ook al niet, wel ok hoor want ik heb er zelf 2 ;)
 
Het is een filter met garantie dus zou ik naar de winkel teruggaan. Op die is het trouwens niet zo moeilijk hoe e.e.a. in elkaar zit. Ik heb zo'n vermoeden dat je Startknop los gedraaid zit. Maar om daar achter te komen moet je de klemmen verwijderen en de vier schroeven daaronder losdraaien. Omdat garantie vervalt wanneer je zelf iets aan het filter doet moet je dat nu nog maar niet doen en als gezegd teruggaan naar de winkel waar je hem kocht.
 
Daar vreesde ik al voor.

Wel bizar ik heb de startknop misschien een keer of 4 gebruikt. Dat die zo snel stuk gaat schept niet echt veel vertrouwen in het filter...

Bedankt voor de hulp benvo en meksjoef!
 
Daar vreesde ik al voor.

Wel bizar ik heb de startknop misschien een keer of 4 gebruikt. Dat die zo snel stuk gaat schept niet echt veel vertrouwen in het filter...

Bedankt voor de hulp benvo en meksjoef!
Startknoppen... m'n vriendin had er 2 maar die werkte niet! (of ik deed iets niet goed)

Eheim, JBL, Superfish noem het op.. die startknoppen zijn al meermaals een zwak punt gebleken.


Die startknop is niet stuk maar wat verdraaid waardoor hij los kan zitten. Zo ziet dat eruit. Het gedeelde wat los geraakt kan zijn zit onder de veer van de startknop. Nu weet ik niets van de Startknoppen van de vriendin van Richard maar problemen daarmee vallen wel mee, mits je ze behandeld zoals het hoort.
IMG_20181208_112434.jpg
 
Ik moet met het filter even langs de zaak waar ik hem heb gekocht. Wordt toch toch een trip van enkele uren alles bijeen.

Zou de media in een emmer aquarium water met een bruissteentje voldoende zijn om die tijd te overbruggen?
 
Ik moet met het filter even langs de zaak waar ik hem heb gekocht. Wordt toch toch een trip van enkele uren alles bijeen.

Zou de media in een emmer aquarium water met een bruissteentje voldoende zijn om die tijd te overbruggen?

Dat denk ik niet, maar wel het enige en beste dat je kunt doen. Ik zou het filter dan eerst goed schoonmaken voordat je de boel weer opstart. Bacterien groeien daarna wel weer aan.
 
Wij hadden dit ook , winkel raade aan om een nieuwe pakking te kopen in de garantie termijn nog wel.
Of om de pomp op te sturen voor onderzoek , wat natuurlijk niet te doen is met een goed bezet aquarium.

Jbl zelf begreep dit wel , en stuurde een nieuwe kop naar ons op. Kostenloos. ( Oude wel retour)
Sindsdien geen problemen meer gehad.

Je kan je product registreren op de site van jbl , en een ticket openen.
 
Dat denk ik niet, maar wel het enige en beste dat je kunt doen. Ik zou het filter dan eerst goed schoonmaken voordat je de boel weer opstart. Bacterien groeien daarna wel weer aan.

Ik zou de opvoerpomp die ik voor waterwissels gebruik ook bij in de emmer kunnen zetten voor extra circulatie.
Het aquarium zelf kan voort draaien op het andere filter terwijl ik weg ben, dat lijkt me niet zozeer een probleem.

Wij hadden dit ook , winkel raade aan om een nieuwe pakking te kopen in de garantie termijn nog wel.
Of om de pomp op te sturen voor onderzoek , wat natuurlijk niet te doen is met een goed bezet aquarium.

Jbl zelf begreep dit wel , en stuurde een nieuwe kop naar ons op. Kostenloos. ( Oude wel retour)
Sindsdien geen problemen meer gehad.

Je kan je product registreren op de site van jbl , en een ticket openen.
Ik denk dat ik dat dan maar even ga proberen klinkt een stuk simpeler. Bedankt voor de tip!
 
Ik moet met het filter even langs de zaak waar ik hem heb gekocht. Wordt toch toch een trip van enkele uren alles bijeen.

Zou de media in een emmer aquarium water met een bruissteentje voldoende zijn om die tijd te overbruggen?

ik heb media 2 dagen levend gehouden op die manier. in emmer + bruissteentje erbij.

tijdens een verhuizing was dat, toen ik de bak weer op de nieuwe locatie neerzettn was alles nieuw (water en bodem), behalve de media maar geen problemen ondervonden met nitriet ect.
 
ik heb media 2 dagen levend gehouden op die manier. in emmer + bruissteentje erbij.

tijdens een verhuizing was dat, toen ik de bak weer op de nieuwe locatie neerzettn was alles nieuw (water en bodem), behalve de media maar geen problemen ondervonden met nitriet ect.

Goed om te weten dat dit een optie is.
Maar ik ga eerst even afwachten wat jbl aangeeft, want de oplossing zoals Jasper beschreef lijkt me het minst ingrijpend voor de bacteriën.
 
Het lekken was minimaal na het laten leeglopen van de kop gisteren, maar deze avond toen ik tuis kwam zat er toch terug een liter of 5 in het teiltje dat er nu onder staat.
Lekken doet het duidelijk tussen het zilveren en zwarte plastic van de kop, nog boven de dichtingsring dus hoogstwaarschijnlijk is de knop de boosdoener zoal benvo al aangaf.

Als ik ooit nog een nieuw filter aanschaf is het een eheim classic, simpel en minder onderdelen (startknoppen:stom: )die kunnen lekken.
Ik heb op vivarium 2012 een eheim 2211 2de hands gekocht van @Tien, dat ding werkt nog steeds zonder enig probleem...

(Zijn er nog mensen hier die zich nog de raadplaat van Tien herinneren, ik vraag me af of ze nog rondhangt op het forum?)
 
(Zijn er nog mensen hier die zich nog de raadplaat van Tien herinneren, ik vraag me af of ze nog rondhangt op het forum?)

Ik zeker wel en Tineke is al heel lang niet meer online geweest.
 
Jbl heeft een andere kop en slangadapter opgestuurd. En ik moet de mijne dan terug sturen.

Betere oplossing dan opsturen voor reparatie zoals de winkel voorstelde, op mijn email wat ik dan in tussentijd moest doen met mijn aquarium heb ik zelfs geen antwoord gekregen :rolleyes:
 
Helaas, we zijn 5 maanden later en de vervangende pompkop lekt ook. :stom:
Nochtans heb ik bij de vervangende kop de startknop maar 1 maal gebruikt, bij de installatie maanden geleden.

2 dagen geleden heb ik heb ik het filter open gehad voor onderhoud en heb ik de rotor schoongemaakt.
Die maakte nogal wat lawaai, dus het was nodig, daarvoor moest ik de filterkop ondersteboven leggen. (wat ze overigens ook doen in hun instructie filmpje)
Blijkbaar is dat genoeg om dat startknop mechanisme te doen lekken, want vandaag stond er een plas water in de kast
Toen ik het filter openmaakte en de kop er af nam liep uit de hoeken van de kop pakweg een liter water. Exact het zelfde probleem als de vorige kop dus, hij vult zich met water.

Ik heb jaren een Tetra ex400 gebruikt, ook een filter met startknop nooit problemen met gehad.
Even afwachten wat JBL zegt, maar ik overweeg toch om een eheim classic of fluval (ander start systeem) te kopen.
 
Erg jammer dat er zoveel problemen zijn met de JBL 1902 serie.. maar ik had al gewaarschuwd in een ouder topic dat deze serie gewoon slecht is te noemen en helaas weer iemand met een lekkende 1902
Mijn advies koop deze serie gewoon niet ze zijn onbetrouwbaar wat ik al maanden geleden al aangaf, helaas en jammer want JBL maakt ook goede producten maar deze geeft het wel een slechte reputatie.
Het heeft niks met merken bashen of af kraken om hun producten maar iets wat niet betrouwbaar is kan je helaas niet als goed bestempelen, ondanks dat ik altijd een Eheim fan ben geweest en nog ben zijn er ook pompen en filters die liever niet zal aanschaffen ondanks dat het om het merk Eheim gaat.
 
Erg jammer dat er zoveel problemen zijn met de JBL 1902 serie.. maar ik had al gewaarschuwd in een ouder topic dat deze serie gewoon slecht is te noemen en helaas weer iemand met een lekkende 1902
Mijn advies koop deze serie gewoon niet ze zijn onbetrouwbaar wat ik al maanden geleden al aangaf, helaas en jammer want JBL maakt ook goede producten maar deze geeft het wel een slechte reputatie.

Het gaat om de 1502 in dit geval, maar het probleem zal waarschijnlijk gelijkaardig zijn.
 
Het gaat om de 1502 in dit geval, maar het probleem zal waarschijnlijk gelijkaardig zijn.
Ja klop het is de zelfde verbeterde versie 1901 > 1902 maar dan gaat het hier om de 1502 die uit de zelfde verbeter serie komt.
Zonde hoor want verder zijn het geen slechte filters en goedkoper dan Eheim.
 
Het gaat om de 1502 in dit geval, maar het probleem zal waarschijnlijk gelijkaardig zijn.
In dit geval zou ik gewoon de 4 schroeven onder de klemmen even losdraaien en in de kop kijken. Waarschijnlijk is gewoon de schroefdop van de startknop losgedraaid. Even vastdraaien en het probleem is weer opgelost. Zoals ik al een eerder aangaf. Dat is echt een klusje van niks!
 
In dit geval zou ik gewoon de 4 schroeven onder de klemmen even losdraaien en in de kop kijken. Waarschijnlijk is gewoon de schroefdop van de startknop losgedraaid. Even vastdraaien en het probleem is weer opgelost. Zoals ik al een eerder aangaf. Dat is echt een klusje van niks!

Daar twijfel ik niet aan Benvo, maar van zodra dat ik de kop openmaak vervalt in principe mijn garantie.
En dan heb ik nog steeds het probleem dat dit altijd terug kan voorkomen, gelukkig was ik iedere keer thuis maar als dit het geval was geweest had de schade wel eens een stuk groter kunnen zijn.
Ik heb nu tijdelijk het een en ander uit mijn aquariumkastje gehaald om het filter in een teiltje te kunnen zetten, maar wegens plaatsgebrek is dat niet echt een lange termijn oplossing.
 
Daar twijfel ik niet aan Benvo, maar van zodra dat ik de kop openmaak vervalt in principe mijn garantie.
En dan heb ik nog steeds het probleem dat dit altijd terug kan voorkomen, gelukkig was ik iedere keer thuis maar als dit het geval was geweest had de schade wel eens een stuk groter kunnen zijn.
Ik heb nu tijdelijk het een en ander uit mijn aquariumkastje gehaald om het filter in een teiltje te kunnen zetten, maar wegens plaatsgebrek is dat niet echt een lange termijn oplossing.
Nou, dat betwijfel ik. Want het losdraaien van die vier schroeven, mocht de oorzaak niet opgelost kunnen worden, is helemaal niet te zien om te bepalen of er nog garantie geven kan worden. Maar dit is natuurlijk aan jezelf. Hopelijk worden je problemen, hoe dan ook, snel opgelost.
 
Voorlopig lekvrij, een nieuwe slangadapter. Waarschijnlijk had een setje rubbers ook goed geweest, maar jbl stuurde een volledige slangadapter. Over de klantenservice valt zeker niet te klagen.

Die startknop gebruik ik niet meer alleszins en ik heb er een bakje onderstaan voor de zekerheid.
 
Als bij de JBL Greenline 1502 de filtermandjes niet 100% goed op elkaar staan dan lekt de pompkop gegarandeerd, dit luistert heel nauw bij deze serie.
Ikzelf had onder de filtermandjes keramische pijpjes gedaan(Volgens systeem PondGuru) en die staken maar net iets te hoog en voila ,lekkage.
 
Maar als de mandjes niet goed in elkaar vallen dan kan de kop toch niet goed en makkelijk dicht met de 4 klemmen?
 
Als bij de JBL Greenline 1502 de filtermandjes niet 100% goed op elkaar staan dan lekt de pompkop gegarandeerd, dit luistert heel nauw bij deze serie.
Ikzelf had onder de filtermandjes keramische pijpjes gedaan(Volgens systeem PondGuru) en die staken maar net iets te hoog en voila ,lekkage.
Nee dat is het niet, de lekkage komt telkens vanuit de kop zelf, van tussen de zilveren behuizing die rond de pompkop zit.

Ondertussen heeft het ding nog verschillende keren gelekt, soms zit er 6 maanden tussen soms een paar dagen voor het weer begint te lekken.
De slangadapter lijkt dus toch niet de schuldige, dus dan zal het toch de startknop zijn (ondanks het feit dat ik die niet gebruik)

Ik heb vandaag dan toch maar de filterkop zelf open geschroefd zoals hier werd aangegeven.
Het startknop mechanisme heb ik uit elkaar gehaald, schoongemaakt, de pakkingen ingevet en op de schroefdraad heb ik wat teflon tape gedaan.

Hopelijk verhelpt dat het probleem toch op zijn minst voor een tijdje!
 
Ik heb ook de 1502 en als de mandjes niet goed aansluiten dan merk ik dat gelijk bij het sluiten van de 4 beugels. Dat gaat dan niet of het trekt scheef.
Mijn ervaring is dus dat als de mandjes niet goed in elkaar sluiten dat het dichtdoen al moeite/problemen geeft.
 
Terug
Bovenaan