Wat is er nieuw

JBL e1902 of oase biomaster 350 thermo

De_Bouwer

Member
Lid geworden
24 januari 2022
Leeftijd
40
Eigenlijk is het onderwerp ook mijn vraag, maar enige uitleg zal ik geven.

Van de week krijg ik een oase highline 175.
Doordat de speciaalzaak stopt met de verkoop van oase heb ik een dealtje kunnen sluiten.
Ik krijg van hem ook 2x een JBL1902.

Daarnaast twijfel ik over de JBL E1902. ik heb die 2 keer, 1 voor reserve en 1 om aan te sluiten.
Maar kan ik deze niet beter verkopen en er een Oase BioMaster Thermo 350 voor terug kopen? mij lijkt dat voorfilter extreem handig, en het ingebouwde thermostaat is natuurlijk ook ideaal. Iemand tips of die zijn gedachten hierover wil delen?

De inrichting zal "zuid amerikaans" zijn.

iemand die zijn gedachten met mij wil delen.

Ik kan je alleen zeggen dat het verwijderbare voorfilter voor mij een absoluut geschenk zou zijn.
Die ingebouwde thermostaat is ook mooi, dat scheelt weer dingen in je aquarium en je bent verzekert van een goeie verspreiding van de warmte (mits de stroming in je bak klopt uiteraard).

Zelf heb ik een los pre-filter en wil niet anders meer.

Ik heb nu bijna een jaar een Oase BioMaster 250 en dat voorfilter is ideaal! Schoonmaken is een kwestie van die koker eruit halen, sponzen uitspoelen en koker terugplaatsen. Kost me ca 10 minuten. Let wel, het voorfilter gaat er verticaal uit en is bijna zo lang als dat je filterbehuizing hoog is. Als je je filter in een kastje onder het aquarium hebt staan, zul je eerst je filter uit dat kastje moeten halen. Als je het filter zo kunt plaatsen, dat je er voldoende vrije ruimte boven hebt, scheelt je dat een hoop gedoe.

Ik heb nu bijna een jaar een Oase BioMaster 250 en dat voorfilter is ideaal! Schoonmaken is een kwestie van die koker eruit halen, sponzen uitspoelen en koker terugplaatsen. Kost me ca 10 minuten. Let wel, het voorfilter gaat er verticaal uit en is bijna zo lang als dat je filterbehuizing hoog is. Als je je filter in een kastje onder het aquarium hebt staan, zul je eerst je filter uit dat kastje moeten halen. Als je het filter zo kunt plaatsen, dat je er voldoende vrije ruimte boven hebt, scheelt je dat een hoop gedoe.
De oase highline heeft een plank waar je de filter opzet die je uit het kastje kan schuiven, dus daar hebben ze een soort van over nagedacht.

Ik zou dan voor een JBL E1902 gaan. sws meer flow en meer bio massa opslag.
Ik kan ook voor de 600 gaan van Oase natuurlijk, maar is zoveel flow wel nodig voor een oase highline 175 liter?

Of een lade maken in de kast. Dat werkt ook ideaal. De highline heeft zelf al een lade volgens mij.

Ik vind de voorfilters van de oase biomaster ook erg handig. Ook fijn dat de heater niet in het aquarium hangt.
Wel oppassen dat de heater altijd uit staat als het filter ook uit staat 🙂

Ik heb een oase Styleline 150 (80cm) en daar heb ik een oase biomaster 250 op. Maar de grootte en debiet van het filter is natuurlijk afhankelijk van de outflow/ scape en bezetting.

Eigenlijk is het onderwerp ook mijn vraag, maar enige uitleg zal ik geven.

Van de week krijg ik een oase highline 175.
Doordat de speciaalzaak stopt met de verkoop van oase heb ik een dealtje kunnen sluiten.
Ik krijg van hem ook 2x een JBL1902.

Daarnaast twijfel ik over de JBL E1902. ik heb die 2 keer, 1 voor reserve en 1 om aan te sluiten.
Maar kan ik deze niet beter verkopen en er een Oase BioMaster Thermo 350 voor terug kopen? mij lijkt dat voorfilter extreem handig, en het ingebouwde thermostaat is natuurlijk ook ideaal. Iemand tips of die zijn gedachten hierover wil delen?

De inrichting zal "zuid amerikaans" zijn.

iemand die zijn gedachten met mij wil delen.
Direct gaan voor de JBL's. JBL kent een prima kwaliteitsniveau. Hier lees ik mij te vaak over Biomaster problemen.

Ik heb zelf de biomaster 850 thermo op de highline 400 staan en dat werkt prima. Het voorfilter is ideaal.
De problemen waarover ook ik gelezen heb, herken ik zelf niet. Maar ik heb weleens gelezen dat die veroorzaakt zouden worden doordat men dan met een ander filtermedium werkt dan het originele, waardoor de flow in het filter verstoord zou worden.

Direct gaan voor de JBL's. JBL kent een prima kwaliteitsniveau. Hier lees ik mij te vaak over Biomaster problemen.
Zou het een optie zijn om een pre/voor filter voor de JBL te zetten? dan bereik je toch hetzelfde effect?

Helemaal mee eens.
Niet meer over nadenken.
Er is gewoon teveel gezeur met die biomasters.

Ik heb zelf de biomaster 850 thermo op de highline 400 staan en dat werkt prima. Het voorfilter is ideaal.
De problemen waarover ook ik gelezen heb, herken ik zelf niet. Maar ik heb weleens gelezen dat die veroorzaakt zouden worden doordat men dan met een ander filtermedium werkt dan het originele, waardoor de flow in het filter verstoord zou worden.
Heeft vaak te maken wanneer de mandjes niet goed op/ in elkaar gestapeld worden. Het filter kan dan gewoon dicht (zonder moeite), maar op de één of andere manier wordt er dan wel lucht aangezogen.

Ik heb ook geen problemen met de 250 en 850, tenzij ik te gehaast ben geweest met stapelen 😅 dat merk ik dan na 1 a 2 dagen.

Zou het een optie zijn om een pre/voor filter voor de JBL te zetten? dan bereik je toch hetzelfde effect?
Zoals ik het ook heb, met een SunSun HW-603 pre-filter.
Het voordeel wat je dan hebt, is dat je je JBL helemaal kan gebruiken als biologisch filter.

Het witte filter op de foto is het pre-filter:

IMG_4728.png

Zoals ik het ook heb, met een SunSun HW-603 pre-filter.
Het voordeel wat je dan hebt, is dat je je JBL helemaal kan gebruiken als biologisch filter.

Het witte filter op de foto is het pre-filter:

Bekijk bijlage 338529
Ow dat is geniaal.
Wat voor filtermateriaal zit er in die sun?
En hoe maak ik stel ik de jbl in als bioloog?
Dat is nieuw voor mij, zou er wel meer van willen weten.

In het pre-filter zitten sponzen van grof naar fijn-ish.
Op de afbeelding links.

Filter-Spons-Grof-Medium-Fijne-Voor-Sunsun-HW-603-HW-603B-Aquarium-Bus-Externe-Filter-12.jpg_...jpeg

Ik vind de fijne spons nog niet genoeg tegenhouden, dus heb ik die vervangen voor een laagje filterwatten.
Na meerdere maanden draaien heb ik het biologische filter gecontroleerd en daar zat nagenoeg geen vervuiling in 👍
Het pre-filter maak ik met de wekelijkse waterwissel en het onderhoud schoon. Het biologische filter laat ik met rust.

Ik heb de manden van het filter (had eerst die JBL e901, maar die is na jaren stukgegaan) gevuld met Eheim substrate pro en Sera siporax.
Uiteraard kan je daar ook andere materialen voor gebruiken.

Overigens zou ik er wel een extra setje kranen tussen zetten, want dat maakt het loshalen wat makkelijker.

Probleem met deze voorfilters zijn dat de koppelstuk dus slangadapters maar 12/16 of 16/22 zijn en de jbl filter 19/27mm is

Probleem met deze voorfilters zijn dat de koppelstuk dus slangadapters maar 12/16 of 16/22 zijn en de jbl filter 19/27mm is
Ah, da's een goeie. Dat wist ik niet.
Maar wellicht zijn er andere pre-filters die wel 19/27 zijn.

als jij die vindt dan wl ik die ook wel 🙂

Koppelstukje?
Je zal hierdoor wel wat druk verliezen, maar zal dat veel zijn?
En anders houdt het op hè 😉

Overigens, vind IK een 1902 wel overkill voor een 175 liter aquarium, maar dat ben ik 🙂

Koppelstukje?
Je zal hierdoor wel wat druk verliezen, maar zal dat veel zijn?
En anders houdt het op hè 😉

Overigens, vind IK een 1902 wel overkill voor een 175 liter aquarium, maar dat ben ik 🙂
Met een koppelstukje zou het filter geknepen worden.

Fabrikant geeft dan geen garantie meer op het filter.

Op mijn vorige aquarium had ik een BioMaster 250 draaien.
Nu heb ik een BioMaster 350 staan en ik vind het ideaal.
Degelijke kwaliteit en het voor filter is ideaal.

Vind het jammer dat deze filters vaak zo afgekraakt worden door mensen die er volgens mij nog nooit één gehad hebben.
Met uitspraken als ”met een grote bocht omheen lopen“ en “Biomaster problemen”.
Voor de grap eens Googlen op benvo en jbl, dan volgt er ineens een lijst met topics over hoe je een JBL kan repareren.
Geef adviezen en tips over dingen die je zelf kan beoordelen en laat het daar dan bij!

Op mijn vorige aquarium had ik een BioMaster 250 draaien.
Nu heb ik een staan en ik vind het ideaal.
Degelijke kwaliteit en het voor filter is ideaal.

Vind het jammer dat deze filters vaak zo afgekraakt worden door mensen die er volgens mij nog nooit één gehad hebben.
Met uitspraken als ”met een grote bocht omheen lopen“ en “Biomaster problemen”.
Voor de grap eens Googlen op benvo en jbl, dan volgt er ineens een lijst met topics over hoe je een JBL kan repareren.
Geef adviezen en tips over dingen die je zelf kan beoordelen en laat het daar dan bij!
Fijn dat het bij jouw wel voldoet maar om nu gelijk anderen die wel problemen hebben met zon filter gelijk maar aan te vallen en te beweren dat ze waarschijnlijk niet eens zon filter hebben gehad gaat te ver lijkt me.
zelf hier een BioMaster thermo 350 gehad heeft mij twee verwarmingselementen gekost en het zelfde aantal keren een gang naar de meter kast.
ding bleef lucht problemen geven dus belande hier in de kliko na twee keer zogenaamd hersteld te zijn.

Fijn dat het bij jouw wel voldoet maar om nu gelijk anderen die wel problemen hebben met zon filter gelijk maar aan te vallen en te beweren dat ze waarschijnlijk niet eens zon filter hebben gehad gaat te ver lijkt me.
zelf hier een BioMaster thermo 350 gehad heeft mij twee verwarmingselementen gekost en het zelfde aantal keren een gang naar de meter kast.
ding bleef lucht problemen geven dus belande hier in de kliko na twee keer zogenaamd hersteld te zijn.
Ik vind het prima als er kritiek op producten is, maar dan wel met een onderbouwing zoals jij hierboven aangeeft.
Maar ik vind het jammer dat er zo vaak wat geroepen word omdat het op internet staat of omdat ze het hier op het forum lezen.
Laten we elkaar helpen met eigen positieve en negatieve ervaringen en laat een ieder dit zelf beoordelen.

Ik hou het denk ik bij de JBL e1902.
Ik weet dat het overkill is, maar ik kreeg ze van de speciaalzaak erbij. 2 stuks.

Nu ik daar uit ben ( denk ik) wil ik graag wel de filters vervangen, wat zou er in moeten? qua mediums sponzen bio? iemand tips?

Biohome nederland kan je een set kopen van noppenspons. Grof medium fijn en dan kan je dan kwijt in onderste mand en dan enkel boven de voorfilter en de rest vullen met siporax

Biohome nederland kan je een set kopen van noppenspons. Grof medium fijn en dan kan je dan kwijt in onderste mand en dan enkel boven de voorfilter en de rest vullen met siporax
Oke, Ik heb biohome nedrland gevonden, sorry maar ik ben er echt een tijdje uit.
ik heb 5 korven in die JBL. wat plaats ik nu waar in die korven?
En vooral als ik schoon maak met een waterwissel is het handig als je dan alleen de bovenste korf uitspoelt?

pomp indeling.jpg*edit, een plaatje toegevoegd hoe ik denk dat goed is??*

Laatst bewerkt:
Nu heb ik nog een "uitdaging" de JBL heeft een 19/27slang, de bodemdoorvoer van het aquarium heeft 16/22.
De spraybar heeft ook 16/22
Kan ik bij de JBL vlakbij de pomp een verloop stukje zetten van 19/27 naar 16/22?
Snap dat dat niet het beste is voor de pompen.

Anders ga ik ze toch maar alle 2 verkopen, en een passende oplossing zoeken.

Is dit iets? Van 19mm moet met wat warmte toch 20 te maken zijn?

En ik zou geen moment twijfelen om de 1902 te gebruiken....te groot kan een filter nooit zijn, je kan er veel meer materiaal in kwijt.

Nu heb ik nog een "uitdaging" de JBL heeft een 19/27slang, de bodemdoorvoer van het aquarium heeft 16/22.
De spraybar heeft ook 16/22
Kan ik bij de JBL vlakbij de pomp een verloop stukje zetten van 19/27 naar 16/22?
Snap dat dat niet het beste is voor de pompen.

Anders ga ik ze toch maar alle 2 verkopen, en een passende oplossing zoeken.
Hoe heeft de winkel het dan aangesloten gehad?

Wordt de jbl 1902 niet met filtermateriaal geleverd?

Wij hebben bij de kleinere types altijd het standaard materiaal gebruikt, de meegeleverde sponzen waren erg goed. Wij lieten het bovenste voorfilter zitten.
In het eerste volledige bakje onder het voorfilter deden we een liter siporax (1 verpakking en volgens de fabrikant voldoende voor 200ltr aquariumwater), en daaronder hadden we de bijgeleverde blauwe sponzen.

Met dit systeem heb je veel meer mechanische filtratie. Je vangt het vuil echt uit, en daardoor komt er mimder organisch vuil terecht bij de siporax waardoor deze beter gebruikt wordt voor nitrificatie, waarvoor siporax bedoeld is.

Met het hele kleine beetje spons van het systeem van de pondguru heb je fysiek minder plek om het vuil, de drab, op te vangen, vast te houden.
Misschien is dat laatste laagje spons fijn genoeg om het grotendeels tegen te houden, maar dan zal het snel vollopen, en heb je kans dat de bypass gebruikt wordt. Dan denk je dat je filter prima loopt, maar eigenlijk loopt het meeste water niet meer door de spons, waardoor je dus effectief minder filtert.

Hahahhaha. Ik ga stuk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan