Wat is er nieuw

JBL e1902 of oase biomaster 350 thermo

Op mijn vorige aquarium had ik een BioMaster 250 draaien.
Nu heb ik een BioMaster 350 staan en ik vind het ideaal.
Degelijke kwaliteit en het voor filter is ideaal.

Vind het jammer dat deze filters vaak zo afgekraakt worden door mensen die er volgens mij nog nooit één gehad hebben.
Met uitspraken als ”met een grote bocht omheen lopen“ en “Biomaster problemen”.
Voor de grap eens Googlen op benvo en jbl, dan volgt er ineens een lijst met topics over hoe je een JBL kan repareren.
Geef adviezen en tips over dingen die je zelf kan beoordelen en laat het daar dan bij!

Op mijn vorige aquarium had ik een BioMaster 250 draaien.
Nu heb ik een BioMaster 350 staan en ik vind het ideaal.
Degelijke kwaliteit en het voor filter is ideaal.

Vind het jammer dat deze filters vaak zo afgekraakt worden door mensen die er volgens mij nog nooit één gehad hebben.
Met uitspraken als ”met een grote bocht omheen lopen“ en “Biomaster problemen”.
Voor de grap eens Googlen op benvo en jbl, dan volgt er ineens een lijst met topics over hoe je een JBL kan repareren.
Geef adviezen en tips over dingen die je zelf kan beoordelen en laat het daar dan bij!
Wanneer delen van mijnreacties wilt citeren moet je dit helemaal en eerlijk doen. Mijn eerdere reactie was letterlijk "Gezien de reacties die ik al menig keer heb voorbij zien komen zou ik als ik een Biomaster filter zou zien er met een boog omheenlopen..." Hier vertelde ik dus, met andere woorden, dat ik dus zeker geen Biomaster pretendeer. En dit gezien de reacties die ik te vaak lees met een vergelijkbaar euvel. Dat was dus MIJN mening en dat hoeft niet de mening van iemand anders te zijn. Jij vind een Biomaster ideaal. Nou, dat is prima dan heb je dus de juiste keuze voor jezelf gemaakt. De lijst, er bestaat geen lijst trouwens, die jij al meent gezien te hebben over JBL reparaties zijn ook weer reacties naar mensen toe hoe een mogelijk probleem te verhelpen. Dus ook JBL's kennen problemen evenals Eheims en vele andere merken en soorten. Dat betekend dat ook ik een voorkeur heb voor een bepaalde soort ook weer zoals vele anderen. Maar ook dat mogen weer andere mensen weer geheel oneens zijn met mij. Er was dus van mijn kant geen sprake van afkraken van wat dan ook. En adviezen geef ik inderdaad over datgene wat ik kan beoordelen. Daarom was er ook geen advies over een Biomaster wel een mening.

Wordt de jbl 1902 niet met filtermateriaal geleverd?

Wij hebben bij de kleinere types altijd het standaard materiaal gebruikt, de meegeleverde sponzen waren erg goed. Wij lieten het bovenste voorfilter zitten.
In het eerste volledige bakje onder het voorfilter deden we een liter siporax (1 verpakking en volgens de fabrikant voldoende voor 200ltr aquariumwater), en daaronder hadden we de bijgeleverde blauwe sponzen.

Met dit systeem heb je veel meer mechanische filtratie. Je vangt het vuil echt uit, en daardoor komt er mimder organisch vuil terecht bij de siporax waardoor deze beter gebruikt wordt voor nitrificatie, waarvoor siporax bedoeld is.

Met het hele kleine beetje spons van het systeem van de pondguru heb je fysiek minder plek om het vuil, de drab, op te vangen, vast te houden.
Misschien is dat laatste laagje spons fijn genoeg om het grotendeels tegen te houden, maar dan zal het snel vollopen, en heb je kans dat de bypass gebruikt wordt. Dan denk je dat je filter prima loopt, maar eigenlijk loopt het meeste water niet meer door de spons, waardoor je dus effectief minder filtert.
Spons filtert evengoed als siporax naar mijn mening.... Ja, heb beide gehad in oudere aquaria. Mijn mening over sponzen is dat het denk ik wel beter werkt zelfs dan siporax, biohome of andere veel te dure media.
De media die bij een JBL filter standaard zit is meer dan prima

• Leuk
Waarderingen: Drup
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan