JBL E901 lekkage


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
sinds jaren een E901 in gebruik met inline co2 difusser.
Afgelopen dagen het filter schoongemaakt en besloten om weer co2 te gebruiken. Diffuser heeft al die tijd er tussen gezeten.

Als ik de co2 aanzet begint de pomp te lekken bij de kop, co2 is op dat moment 10bpm. Nu heb ik vaseline op de afdichtingsrubbers gesmeerd maar lekkage blijft.

Wat kan een oorzaak zijn? Rubbers die op zijn, of mogelijk het membraan in de diffuser die niet meer goed is of wellicht iets anders?
 
sinds jaren een E901 in gebruik met inline co2 difusser.
Afgelopen dagen het filter schoongemaakt en besloten om weer co2 te gebruiken. Diffuser heeft al die tijd er tussen gezeten.

Als ik de co2 aanzet begint de pomp te lekken bij de kop, co2 is op dat moment 10bpm. Nu heb ik vaseline op de afdichtingsrubbers gesmeerd maar lekkage blijft.

Wat kan een oorzaak zijn? Rubbers die op zijn, of mogelijk het membraan in de diffuser die niet meer goed is of wellicht iets anders?
Even nog wachten met vervangen. JBL onderdelen zijn trouwens vaak bij een LFS ook tweedehands te krijgen. Maar eerst even goed kijken. In de kop zitten ook afsluitrubbers. Je kan dit bezien door eerst de vier schroeven los te draaien van de handvaten. Let dan even op de hendeltjes die de water aan- en afvoer regelen. Je moet die niet verwisselen wanneer je de boel terug in elkaar zet. Links hoort links en en rechts hoor rechts!! Daarna kan je vier verdere schroeven losdraaien zodat je in de kop kan bezien waar je vocht vandaan komt. Dat kan zijn en is vaak bij de start knop die je ook eenvoudig kan verwijderen. De schroeven die de starknop vast houden willen ook nog wel eens doorgeroest zijn waardoor lekkage ontstaat. Daar zit ook een rechthoekig rubber onder welke ook nog eens wil lekken, een beetje vaseline doet daar ook wonderen. Dit is niet moeilijk en dit kan je beslist zelf even doen.
 
Zal morgen de kop eens bekijken. De start knop zit ook vast, ik weet hoe zwaar die is maar hier zit geen beweging in dus wellicht is dat het euvel.
 
Zal morgen de kop eens bekijken. De start knop zit ook vast, ik weet hoe zwaar die is maar hier zit geen beweging in dus wellicht is dat het euvel.
Zo'n startknop, op de boel los te houden, moet je gebruiken.... :) Maar voor nu dat is gemakkelijk te fiksen. Ook hier wat smering en het is, ook voor later, verholpen.
 
Laatst bewerkt:
De kop uit elkaar gehaald en wat nu lijkt was het rubber onder de start knop inderdaad de boosdoener. Wat vaseline aan gedaan en het draait nu 2 uur zonder lekkage.
 

Terug
Bovenaan