Wat is er nieuw

JBL e901 lekt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kapti
  • Startdatum Startdatum
K

Kapti

Guest
Beste leden,

Vandaag heb ik mijn nieuwe JBL e901 binnen gekregen en geïnstalleerd, maar tot mijn verbazing lekte deze. Er ligt elke keer een klein plasje onder. Naar mijn weten heb ik hem gewoon helemaal goed geïnstalleerd. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn of kan dit ook een fabrieksfout zijn?

Dankjewel!

Morgen mee terug naar de leverancier. Er zit garantie op. Voor nu er een bak onder zetten.

Ja dat was ik sowieso van plan, maar heb geen zin om dat ding terug op de post te doen en te wachten op een nieuwe...

Wat me trouwens opvalt, hij lekt alleen als ie draait. De lek zit ergens aan de rechteronderzijde

Heb je de mandjes niet te vol gedaan en sluit de kop goed aan?

Haal anders is alle mandjes eruit en sluit de kop dan nog is aan, kijk of die dan ook nog lekt. Het stapelen van die mandjes luistert vrij nauw namelijk.

Nee te vol met materiaal. Keramische buisjes oid.

Had ik gedaan, alles sjokvol tot de rand. Sluit t niet lekker meer aan.

Had mn vorige post nog aangepast, probeer dat even.

Nee te vol met materiaal. Keramische buisjes oid.

Had ik gedaan, alles sjokvol tot de rand. Sluit t niet lekker meer aan.

Had mn vorige post nog aangepast, probeer dat even.

Die mandjes waren al gevuld toen die binnen kwam, dus lijkt me niet dat het daar aan ligt.

Over die mandjes, dat zal ik morgen is testen!

Ik weet ook uit ervaring dat ze dan moeilijk te stapelen zijn maar op dan de kop gelijk niet meer goed sluit dat weet ik niet. Ik zou het inderdaad even zonder de mandjes proberen.
Anders eerst even contact opnemen met de lfs. Als die een beetje service leveren dan sturen ze wellicht je eerst een nieuwe toe.

Als de onderbak heel is dus geen scheurtjes komt het meestal tussen de bak en de kop uit, vaak is het al voldoende het afdichtingsrubber even licht in te smeren met vaseline, dan het rubber weer terugplaatsen en de kop goed recht te plaatsen, dan de klemmen kruislings aandrukken.

Zie je geen druppels lopen vanaf het deksel naar beneden? Ik vermoed haast dat de mandjes niet goed gestapeld zijn. Het deksel moet met de klemmen vrij makkelijk sluiten, als de mandjes goed staan gestapeld kost het amper kracht.

Als je een nieuwe versie hebt heb je als het goed is geen rubbers om het deksel af te sluiten, tenminste mijn e1501 heeft daar een speciale plaat zitten. Deze kun je verwijderen. Controleer eens of deze goed zit aangedrukt aan de binnenkant van het deksel. Als dat niet het geval is creëer je ook extra hoogte wat goed sluiten belemmert.

Ik ga vanavond kijken of ik de mandjes wel goed gestapeld heb, de deksel klikte wel altijd goed en makkelijk dicht naar mij weten.

Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal!

even goed de pompkop rand na kijken of er geen vuil op het rubber zit
ondanks dat de boel wel vast klikt hoeft niet te betekenen dat er geen vuil tussen zit
vuil wordt namelijk in het rubber gedrukt zodat deze niet goed meer afsluit
teven slangen goed vast gezet op de pompkop let wel dat de koppeling aansluiting anders werkt als je zou verwachten
slang wartel helemaal naar beneden draaien slang er op en dan wartel terug draaien

dat zou best eens kunnen John ware het niet dat ik hier alleen de grote jongens van Eheim heb staan (de echte filters dus 😀😀)
daar zit dit niet op:sorry:😀😀

Grote jongens werken met grote jongens Jaap😀😀😉

Zie je geen druppels lopen vanaf het deksel naar beneden? Ik vermoed haast dat de mandjes niet goed gestapeld zijn. Het deksel moet met de klemmen vrij makkelijk sluiten, als de mandjes goed staan gestapeld kost het amper kracht.

Als je een nieuwe versie hebt heb je als het goed is geen rubbers om het deksel af te sluiten, tenminste mijn e1501 heeft daar een speciale plaat zitten. Deze kun je verwijderen. Controleer eens of deze goed zit aangedrukt aan de binnenkant van het deksel. Als dat niet het geval is creëer je ook extra hoogte wat goed sluiten belemmert.
Er zit inderdaad een speciale plaat ook op de 901 i.p.v. het rubber dat voorheen op de bovenste mand lag. Er zit echter nog altijd rubber dieper in de kop rand. Dit als aanvulling.

Er zit inderdaad een speciale plaat ook op de 901 i.p.v. het rubber dat voorheen op de bovenste mand lag. Er zit echter nog altijd rubber dieper in de kop rand. Dit als aanvulling.

Dan moet ik volgende keer toch eens goed kijken, nooit gespot! Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe het filter zonder rubber toch goed kon afdichten.

Dan moet ik volgende keer toch eens goed kijken, nooit gespot! Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe het filter zonder rubber toch goed kon afdichten.
Ok, nou kijk maar eens goed waar de rand van de pomp in de kop verdwijnt zit een diepe rand waar een rubber ring in ligt. De plaat die later als verbetering is toegevoegd is bedoelt als afsluiting voor het segment waar de manden inzitten. De plaat is dan ook rechthoekig en zou dus nooit de ovaal(?) ronde kop helemaal kunnen dichten.

Ok, nou kijk maar eens goed waar de rand van de pomp in de kop verdwijnt zit een diepe rand waar een rubber ring in ligt. De plaat die later als verbetering is toegevoegd is bedoelt als afsluiting voor het segment waar de manden inzitten. De plaat is dan ook rechthoekig en zou dus nooit de ovaal(?) ronde kop helemaal kunnen dichten.
Precies, vandaar ook mijn vraagtekens, ik begreep het nooit. Bedankt voor de uitleg, bij het volgende onderhoud ga ik zeker kijken. Hoe heb ik dat al die jaren kunnen missen!

Mensen, hij werkt naar behoren!!!

Ik heb de filtermandjes een keer goed aangeduwd en hij draait nu al een tijdje zonder te lekken. Hartstikke bedankt allemaal!

Mensen, hij werkt naar behoren!!!

Ik heb de filtermandjes een keer goed aangeduwd en hij draait nu al een tijdje zonder te lekken. Hartstikke bedankt allemaal!
das mooi komt al genoeg vocht uit de lucht vallen 😀😀
succes met het filter

Gelukkig! Fijn dat het opgelost lijkt!

Wat ik al dacht gelukkig. Let idd vrij nauw met die mandjes.

Godver ik zie weer een klein vlekje ontstaan...

Rubbertje invetten met vaseline 😉

Moet ik zo ff kijken, ik dacht dat op dit model namelijk geen rubbertje meer zat.

Maar is dat insmeren een tijdelijke of permanente oplossing?

Periodiek insmeren is een redelijk permanente oplossing 😛
Maar ik heb altijd mijn e1501 ingesmeerd met zuurvrije vaseline en nooit problemen gehad.
Eheim geeft het zelfs mee als onderdeel van het onderhoudspakket.

Moet ik zo ff kijken, ik dacht dat op dit model namelijk geen rubbertje meer zat.

Maar is dat insmeren een tijdelijke of permanente oplossing?
Ik heb jaren twee e1501 gedraaid, nooit lekkage problemen gehad. Die pomp van je hoort gewoon van meet af aan lekvrij te zijn. Zie de vaseline als een noodoplossing maar als jij hem goed in elkaar hebt zitten en hij lekt nog steeds is dat in mijn ogen een productfout en zou je moeten kunnen omruilen.

Ik heb jaren twee e1501 gedraaid, nooit lekkage problemen gehad. Die pomp van je hoort gewoon van meet af aan lekvrij te zijn. Zie de vaseline als een noodoplossing maar als jij hem goed in elkaar hebt zitten en hij lekt nog steeds is dat in mijn ogen een productfout en zou je moeten kunnen omruilen.

Ben er bang voor, de hoeveelheid lek is nu wel heel veel minder dan gisteren. Ik ga kijken hoeveel er over een uurtje onder ligt, ik hoop dat het water is wat nog onder de filter oid zat maar lijkt me sterk.

Ben er bang voor, de hoeveelheid lek is nu wel heel veel minder dan gisteren. Ik ga kijken hoeveel er over een uurtje onder ligt, ik hoop dat het water is wat nog onder de filter oid zat maar lijkt me sterk.
Omruilen is erg vervelend als je eerst de pomp terug moet sturen.
Bij Zooplus ooit een ruil geval gehad en die stuurden me eerst een nieuwe pomp op en de ander mocht ik houden. Alleen de kraantjes open en dicht waren verkeerd gemonteerd, dus toen had ik in een keer 2 pompen ;-)

Ik zou bij de verkoper uitleggen waarom eerst terug sturen een probleem vormt, misschien dat hij je wel tegemoet komt.

Omruilen is erg vervelend als je eerst de pomp terug moet sturen.
Bij Zooplus ooit een ruil geval gehad en die stuurden me eerst een nieuwe pomp op en de ander mocht ik houden. Alleen de kraantjes open en dicht waren verkeerd gemonteerd, dus toen had ik in een keer 2 pompen ;-)

Ik zou bij de verkoper uitleggen waarom eerst terug sturen een probleem vormt, misschien dat hij je wel tegemoet komt.

Ja goed idee, hij komt van de webshop van veldhuis vandaan. Hopelijk zijn ze een beeje coulant voor me.

Ja goed idee, hij komt van de webshop van veldhuis vandaan. Hopelijk zijn ze een beeje coulant voor me.
Veldhuis zou als geen ander moeten begrijpen dat eerst terugsturen een groot probleem is.

Wel lastig, mijn advies is anders dan dat van @tuinkabouter maar ik ben van mening dat een product van meet af aan naar behoren moet werken. Vaseline zou het probleem waarschijnlijk wel oplossen hoor. Alleen mijn filters draaiden altijd zo heerlijk lekvrij en waren altijd zo makkelijk in elkaar te zetten, dat zou bij jou ook moeten kunnen - je moet geen zorgen hebben over lekkage.

Veldhuis zou als geen ander moeten begrijpen dat eerst terugsturen een groot probleem is.

Wel lastig, mijn advies is anders dan dat van @tuinkabouter maar ik ben van mening dat een product van meet af aan naar behoren moet werken. Vaseline zou het probleem waarschijnlijk wel oplossen hoor. Alleen mijn filters draaiden altijd zo heerlijk lekvrij en waren altijd zo makkelijk in elkaar te zetten, dat zou bij jou ook moeten kunnen - je moet geen zorgen hebben over lekkage.

Nee precies, en ik wil ook niet elke week moeten checken of mn vaseline nog intact is. De filter moet gewoon werken idd!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan