Wat is er nieuw

JBL e901 of e1501

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
de jbl e901 heef met al het filter materiaal maar 450-500 l/u
 
Als ik dit allemaal zo lees heb ik een goede keus gemaakt volgens mij. 🙂
 
BerreBoer zei:
de jbl e901 heef met al het filter materiaal maar 450-500 l/u
Ook hier de vraag: hoe gemeten?
Of is dit op basis van gemaakte aannames?

~ Ivo
 
KevinK zei:
Ik heb momenteel een e1501 op mijn 240 liter bak staan en voldoet prima 🙂 Ik heb er ook nog een extra spray bar gedeelte opgezet aangezien de bijgeleverde spray bar niet heel de breedte van me bak meepakt.

ik heb ook nog een laagje filterwater in het bovenste bakje met filter materialen 🙂

MOet toch niet veel gekker worden als een 1400 liter / uur pomp niet zou voldoen op een 240 liter bak. Dus ook een 200 liter volume.

Vraag me af wat jullie voor golfslagbad hebben, want t lijkt me op z'n lichts gezegd zwaar overkill.
 
Ik heb een Eheim met -op papier- 1050 l/h. Lijkt mij meer dan genoeg in een 240l bak. Netto 200 liter * 4 = genoeg capaciteit.
 
Ik heb de e901 op mijn 240 liter bak staan. Weliswaar ondersteunt door een Eheim 2215 waar voornamelijk turf inzit. De Jbl e901 draait nu al een paar maandjes en de stroming blijft hetzelfde en is mijns inziens meer dan voldoende. De kranen staan niet eens vol open op de Jbl. De Jbl werkt via een spraybar aan het oppervlakte en de Eheim 'blaast' over de bodem.

Mijn conclusie (in mijn situatie met vrij fors visbestand) is dat de Jbl e901 de klus ook makkelijk alleen kan klaren. Dit neemt niet weg dat ik ook liever wat overkill heb en in jouw geval ook de e1501 had gekozen. Erg fijne filters btw van Jbl....

Gr Robin
 
de jbl e901 heef met al het filter materiaal maar 450-500 l/u

Ook hier de vraag: hoe gemeten?
Of is dit op basis van gemaakte aannames?
-------------------------------------------------------------

Zoek maar eens op op youtube : https://www.youtube.com/watch?v=jpBLEGw--c4
 
Die test lijkt me ook niet erg betrouwbaar, als een pomp net begint met draaien begint ie niet gelijk 900 liter per uur te draaien.
 
Die test lijkt me onzin. Puur en alleen omdat ie precies hetzelfde volume
pompt met en zonder filtermateriaal. Totaal geen opvoerhoogte en slangen van 1 meter.

+ die slang ligt achter de emmer, voor hetzelfde geld word ie daar geknepen.

Weiger te geloven dat een 900 liter / uur pomp zonder filtermateriaal maar 450 duwt
of uberhaupt maar 450 duwt.
 
Heb het filter zojuist binnengekregen, kanonnen wat een joekel!

Het filtermateriaal dat erin zit staat op onderstaande foto:

678125zanziee_0_82_20140405_10.jpg


Zoals je ziet, veel filterschuim. Nu had ik al een discussie opgestart over de inhoud van het filter, of ik hier eventueel siporax aan moet toevoegen. Er werd mij verteld dat de standaard inhoud van het filter voldoende was, echter lees ik nu dat het bij een JBL e1500 was, niet de e1501. Ik weet niet of hier verschil tussen zit?

Verder kreeg ik er een JBL topclean 2 bij:
287751zanziee_0_82_20140405_10.jpg

693318zanziee_0_82_20140405_10.jpg


Zijn er mensen met ervaring met dit apparaatje? Is de uitstroom voldoende? Het lijkt mij namelijk wel makkelijk aansluiten plus alles in mooi in ��n hoek weggewerkt..
 
De inhoud van het filter is voldoende, volgensmij is de e1501 alleen zuiniger qua stroom, voor de rest volgensmij geen verschillen. Ik heb dat JBL topclean ding nog nooit gezien, het lijkt me wel handig maar of het werkt zullen andere mensen hier wel weten 😉
 
Hoe bedoel je alles mooi in 1 hoek weg gewerkt, de topclean is toch alleen een aanzuig en het enigste
wat dat ding doet is de mogelijkheid geven om oppervlaktewater tegelijk met bodemwater af te zuigen.
Als je de uitstroom iets naar boven richt voor een rimpeling in het water, dan is het toch ook schoon?

Je uitstroom zul je toch nog apart erin moeten hangen of niet? En ben je dan niet meteen verplicht om
de uitstroom aan de andere kant te hangen? Want anders "blaas"je toch weg van die topclean en heeft het
hele oppervlakte afzuigen geen nut?

Snap het hele nut niet van dat ding maar dat kan aan mij liggen. Het hele idee van een buitenfilter
is toch dat er niets meer in de bak hangt, en dan komt er iets in qua formaat kleine binnenfilter.

Zal dit ook in de gaten houden, want dit is niet meteen een ervaring maar meer een mening dus ben ook
wel eens benieuwd naar ervaringen.

Bovendien krijg je niet zo maar iets van 2 tientjes cadeau 🙂
 
Ah, ik heb het volgens mij ergens verkeerd begrepen. De uitstroom moet alsnog apart in het aquarium worden gehangen, het is alleen een aanzuiging van onder en bovenaf in het aquarium (denk ik).

Dit filmpje geeft iets meer duidelijkheid, maar voor mij nog steeds niet genoeg duidelijkheid over de werkelijke functionaliteit van het ding..

https://www.youtube.com/watch?v=WoxsIZ_1HWY

Het ging mij ook niet om het gratis erbij krijgen, de prijs was het voordeligst op die website 😉
 
De topclean is inderdaad als de naam al zegt om het oppervlak af te zuigen...top clean is letterlijk: bovenzijde schoon toch?
En uitstroom moet apart. Vindt het overigens nogal een groot apparaat om in een bak te hangen.
 
Het is inderdaad om een kaamlaag tegen te gaan, de bacteri�n worden dan opgezogen en gaan het filter weer in. Ik denk alleen niet dat het erg praktisch is met drijfplantjes, die gaan toch allemaal voor de aanzuiging zitten lijkt mij..
 
Sorry voor het YouTube filmpje maar ik dacht dat het waar was... :sorry:
 
Brrr, mijn JBL e1501 maakt een boel herrie! Ga vanmiddag terug naar de winkel om hem om te ruilen voor een nieuwe kop. Even testen in de winkel of hij dan wel stil is..
 
Inmiddels is het zover dat ik een nieuwe filterkop heb gekregen, echter was ik gisteren film aan het kijken en bij de stille / spannende momenten hoor ik hem gewoon zoemen / brommen... Is dit normaal bij dit type filter? Ik weet nog niet echt of ik aan dit geluid kan wennen.. 😱
 
Mijn ervaring met JBL,is niet anders dan super stil.
 
Ik hoor mijn Aqua pro ook wel als ik goed luister. Hij staat in de "kast" in een plastic kist.

Heb van die geluidsabsorberende foam gehaald bij de bouwmarkt en er omheen gedaan. Nu hoor ik
vrijwel niets meer. ]

Misschien helpt die foam je iets als het niet verdwijnt.
 
En super stil is niet te horen?

Mijn JBL e401 moet ik echt voor gaan liggen met de oren om maar iets geluid te horen..
De JBL e1501 hoor ik al wanneer ik de kamer in loop..
 
Misschien zit er nog altijd lucht in. Eens mee schudden?
 
Ik heb een jbl 901 op de meterbak staan, in de kast naast de bank en zit er 1 meter vanaf, die hoor ik niet. Alleen als ik de kast open doe hoor ik hem iets.
Op de 60cm heb ik een Eheim 150(2211) staan, los op het laminaat, en die hoor ik wel zoemen.

Denk dat elke pomp wel wat geluid maakt. En de een stoort zich er meer aan als een ander.
 
webhond zei:
Misschien zit er nog altijd lucht in. Eens mee schudden?

Heb al veel geschud (eergisteren, gisteren, vandaag nog), er komen geen bubbeltjes meer uit..

Fozzy zei:
Ik heb een jbl 901 op de meterbak staan, in de kast naast de bank en zit er 1 meter vanaf, die hoor ik niet. Alleen als ik de kast open doe hoor ik hem iets.
Op de 60cm heb ik een Eheim 150(2211) staan, los op het laminaat, en die hoor ik wel zoemen.

Denk dat elke pomp wel wat geluid maakt. En de een stoort zich er meer aan als een ander.

Het is logisch dat een pomp iets geluid maakt, denk ik.. Maar het moet niet storend zijn. Het is een zoem, alsof er een koelkast naast je staat zeg maar..
 
mijn jbl e1501 hoor je totaal niet, de eerste paar weken wel wat gezoem, daarna geruisloos. Mijn luchtpomp vind ik wel erg storend.....
 
Aha, dus een paar weken wat gezoem en daarna geruisloos?

Neem ik die gok om een paar weken te wachten.. Of bericht ik de LFS..
Het is de 2e kop die erop zit en het geluid blijft hetzelfde.. (alleen zit er nu geen gekraak tussendoor, dat had de eerste kop wel)
 
bij mij heeft het een paar weken gezoemd en nu echt stil. Staat in de kast van het aquarium, op een stuk piepschuim. Ik hoor de pomp heel licht als ik het deurtje opendoe. Maar met deurtje dicht echt niks meer van te horen. In het begin was de pomp wel duidelijk te horen....
 
Ik denk dat ik de LFS een mail stuur ter info dat ik het een paar weken wil aankijken (aangezien ik sinds donderdag de pomp heb), dan heb ik mij in ieder geval ingedekt mocht het echt niet minder qua geluid worden..
 
ik heb een e701 op een 80cm bak staan en hoor hem gewoon bijna niet meer... 😀
 
Heb hem nu op een stuk piepschuim gezet (dat had ik nog liggen, goed idee Renate) en het is een stukje stiller, nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar ok 🙂 Misschien even langs de bouwmarkt voor isolatie materiaal.
 
Hoor hem nu bijna niet meer. Ben een paar dagen weggeweest en kwam gisteren thuis en hoorde hem eigenlijk niet. Het stuk piepschuim isoleert. Ik denk dat ik hem nog ga isoleren, dan is het zeker in orde. Bedankt allen voor de reacties!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan