JBL e902 vs Eheim Experience 350 vs Eheim Professionel 4 350


J

JeffreyM

Guest
Momenteel heb ik op mijn Zuid Amerikaanse Rio 180 een JBL e702 zitten. Maar ik ben niet helemaal tevreden over de hoeveelheid stroming die ik in de bak heb, dus ben ik aan het kijken naar een eventuele upgrade van mijn filter.

Een overweging daarbij is dat ik over turf filter en wil blijven filteren, bij JBL heb je daar van die handig op maat gemaakte tormec voor, die je in een kous in je filtermandje kan doen (wellicht is dit al een oorzaak van de mindere stroming?), vandaar de JBL e902 in mijn lijstje.

Zal dit bij een Eheim ook zo makkelijk gaan? Voordeel van de Eheim is dan weer dan dat die 150 liter meer per uur rond pompt namelijk. Maar dan, een Experience 350 of toch een 30-40 euro duurdere Professionel 4 350? Ik zie door de bomen het bos zo'n beetje niet meer en hoop dat jullie me wat advies kunnen geven of ervaringen kunnen geven.
 
heb vandaag de jbl e1502 gekocht , had het zelfde probleem als jij . Teveel keuzes en dan kom je hier heen voor antwoord.......
Nou zal iedereen goed/slecht praten over eheim en goed/slecht praten over jbl het is een kwestie van gevoel want beide merken zijn goed
 
Hetzelfde probleem heb ik met een ciano (bruto 156 l) .
Ook filter ik over turf en had het idee dat ik nu te weinig stroming heb met een job 701.
Dit filter geeft een stroming van 700 l/U zonder weerstand, ik heb er nu een 902 bijgezet die de 701 moet gaan vervangen.
De 701 is voor aquaria van 60 tot 200 l.
Deze heeft een capaciteit van 900 l voor aquaria van 90 tot 300 liter. Ik hoop dat het voor mij voldoende is. Wat ik kan zien heeft dit filter nu meer stroming dan de 701, maar daar zit bij de turf in. Ik kan je nu niet vertellen of de pomp meer weerstand ervaart en minder stroming levert als er turf in de 902 zit.
Mijn bak is 80 breed en die van jou 100, eigenlijk mag je dan wel een groter filter.
 
wat de beste keuze is, altijd lastig en mede bepalend door persoonlijke issue's, dus volgens mij voor iedereen anders.

maar waarom je huidige pomp vervangen en niet een tweede unit erbij plaatsen? Hoeven ze minder "vol". Mocht er 1 uitvallen of bij onderhoud dan heb je nog een veilige backup........ wie weet het overwegen waard.
 
Ik neig eigenlijk ook al wel wat meer naar de Eheims vanwege dat beetje extra capaciteit dat ze hebben en stiekem wil ik ook wel eens een Eheim proberen na jarenlang JBL filters. Alleen moet ik dan nog wel uitvogelen hoe ik het met de turf moet regelen. En het belangrijkste: of ik de experience of de professional moet nemen. :stars: De professional is iets zuiniger, maar dan nog duurt het 4 jaar voor je het prijs verschil eruit hebt. Maar wellicht dat de verlengde filter functie van e professional wel fijn is.

Op mijn grote aquarium heb ik wel twee filters, maar bij dit aquarium heb ik daar helaas niet de ruimte voor, vandaar dat ik hem wil upgraden. De upgrade zal dus ook een tijdje buiten de kast, half in de kamer, moeten indraaien. :p
 
Verkijk je nu niet op de opbrengst van het filter wat op de doos staat na een paar weken draaien verminderd dat toch wel.
Zou een ruim bemeten filter nemen bv de Eheim profssional 3e 700
Is ruim bemeten voor je bak maar je kan naar behoefte de doorstroming regelen ideaal als je bv turf toevoegt wat de doorstroming altijd wat remt.
Die extra mogelijkheden van versie 4 stelt niets voor trouwens
 
Die gevulde kousen met wat voor media dan ook in je filter is natuurlijk een 'No Go' situatie als je het over de kwaliteit van je stroming hebt. Slibt binnen de kortste keren dicht en weg is je capaciteit.

Als je het leuk vind om met USB sticks te 'spelen' kies je voor de E-uitvoering, en anders kun je misschien beter kiezen voor de 350T (thermo) scheelt je weer een verwarmingselement in de bak.
 
Poeh, dat word wel heel erg duur. Dan zit ik al bijna op het dubbele van de Professional 4 350.
 
Als tip: neem altijd een potfilter die 2x zoveel is als voor het Aquarium.

Rio 180 zet daar maar gerust een Eheim Professional 3+ 600 op of de Professional 4 , de aanduiding 3 of 4 betekent hoeveel mandjes er in zitten om media in te doen.
Waarom geen Turfgranulaat dat kan je in een bakje doen van zo'n filter zijn vaak ronde balletjes dus dat slibt niet snel dicht en remt de doorstroming niet heel erg, alles in kousjes slibt dicht omdat het kousje er om heen gaat werken als een mechanische filter en vuil tegen houd.
Voordeel van een groter filter, meer media dus biologische veel meer werking en langer draaien zonder onderhoud en een prima water en flow als die wat afneemt nog steeds genoeg is voor stroming in de bak.
Je kan ook voor een grotere JBL gaan natuurlijk die zijn wat goedkoper maar verder heb ik geen ervaring met JBL filters omdat ik al ruim 30jaar Eheim gebruikt en eigenlijk niks anders wil wegens hun kwaliteit en service.
Investering is het zeker omdat Eheim nou niet de goedkoopste filter zijn maar ik heb er geen spijt van dat ik een Eheim Professional 4+ 600 heb aangeschaft op mijn Rio 180
 
Gaat dat zo makkelijk met turf granulaat? Ik dacht altijd dat granulaat meer werkte en tijd vergde, daarom heb ik het nooit genomen. Je moet het wel vaker vervangen toch? Nu doe ik het eens in de 4-5 maanden, maar granulaat is volgens mij om de zoveel weken.

Wellicht dat ik dan toch voor de Eheim Professionel 4 600 ga. Zag net dat ik die voor een 10tje meer via de Duitse Amazon kan bestellen.
 
Ik heb zelf ook de E902 in mijn Rio180, ik ben niet onder de indruk van mijn stroming... Sterker nog, ik heb er maar een extra stromingspomp bij gezet. Achteraf had ik misschien liever een maatje groter genomen.

Voor de rest ben ik wel heel tevreden over de kwaliteit van JBL.
 
Ik zou ook voor een Eheim gaan, het is qualiteit en de onderdelen zijn overal en altijd verkrijgbaar.
Zelfs vd oudste filters 2211-17 serie zijn nog gewoon de onderdelen verkrijgbaar.
Ok, niet de goedkoopste maar je kunt niet alles hebben.
 
Amazon.de is een echte prijzenduiker, daar kijk ik ook regelmatig op voor de laagste prijzen.

En ze verzenden naar Nederland, vaak gratis maar meestal niet snel.
 
Zojuist de Eheim Professionel 4+ 600 bij Amazon.de besteld voor 180 euro, scheelt toch weer aardig in de prijs vergeleken met Nederland. Als het goed is krijg ik deze vrijdag binnen.
 
ik heb 2 jbls op mijn aquarium. ook kun je van de oude types alles nog bestellen. ik heb net een jbl e902 gekocht voor €89 dit vond ik niet een gekke prijs en stroming is prima in mijn juwel rio180. stroming verschilt wel of je gebruik maakt van spraybar of lilypipe
 
ik heb 2 jbls op mijn aquarium. ook kun je van de oude types alles nog bestellen. ik heb net een jbl e902 gekocht voor €89 dit vond ik niet een gekke prijs en stroming is prima in mijn juwel rio180. stroming verschilt wel of je gebruik maakt van spraybar of lilypipe
Want hoe gebruik jij hem, met een lilypipe?
 
Gaat dat zo makkelijk met turf granulaat? Ik dacht altijd dat granulaat meer werkte en tijd vergde, daarom heb ik het nooit genomen. Je moet het wel vaker vervangen toch? Nu doe ik het eens in de 4-5 maanden, maar granulaat is volgens mij om de zoveel weken.

Wellicht dat ik dan toch voor de Eheim Professionel 4 600 ga. Zag net dat ik die voor een 10tje meer via de Duitse Amazon kan bestellen.


Turfgranulaat werkt sneller en langer omdat het geconcentreerd en samengeperst is in balletjes of een andere vorm, normaal turf duurt weken voordat de water waardes gaan zakken terwijl met Turfgranulaat in een week al resultaat is te meten dat de GH en KH + PH dalen.
 
Ik heb zelf ook de E902 in mijn Rio180, ik ben niet onder de indruk van mijn stroming... Sterker nog, ik heb er maar een extra stromingspomp bij gezet. Achteraf had ik misschien liever een maatje groter genomen.

Voor de rest ben ik wel heel tevreden over de kwaliteit van JBL.

Zo zie je maar weer. Ik heb een E901 op mijn Rio 180, geupdated met de dubbele basket zodat dit ook een 902 is, inmiddels. Stroming zat! Ik gebruik een spraybar over de volle achter lengte van de bak.
Kwaliteit is uitstekend en het ding is compleet, er behoeft niets meer bijgekocht te worden in de vorm van kraantjes o.i.d.
 
Ik wil nu apart granulaat en Siporax gaan bestellen, maar ik kan werkelijk waar nergens vinden wat de inhoud van zo'n filtermandje is. Heeft een van jullie hier toevallig enig idee van? Of is dit standaard 1 liter bij alle filters?
 
Ik wil nu apart granulaat en Siporax gaan bestellen, maar ik kan werkelijk waar nergens vinden wat de inhoud van zo'n filtermandje is. Heeft een van jullie hier toevallig enig idee van? Of is dit standaard 1 liter bij alle filters?

denk niet dat het standaard is hangt echt af van welk merk je het hebt.
 
Ik wil nu apart granulaat en Siporax gaan bestellen, maar ik kan werkelijk waar nergens vinden wat de inhoud van zo'n filtermandje is. Heeft een van jullie hier toevallig enig idee van? Of is dit standaard 1 liter bij alle filters?
Een liter verpakking is ruim voldoende.
 

Terug
Bovenaan