JBL Filter e902 filter opbouw


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo allemaal,

Ik weet dat er een aantal topics al gemaakt zijn hierover, maar ik wou wat specifieker er op ingaan.

Ik heb op moment een JBL CrystalProfi e902 met dit als medium

Van Boven naar onder

jbl-combibloc-ii-cristalprofi-e402-e702-e902.jpg


dan
3195_pla_siporax_4.jpg


dan
jbl-unibloc-cristalprofi-e.png


dan
oase-keramisch-filtermateriaal-420g.png


Nu lees ik dat ik boven aan bij de Voorfilter? beter een fijne filterwatten moet plaatsen?

Hoe moet ik dat zien?

jbl-symec-filterwatten-fijn-250gr.jpg

Moet ik die witte filter watten vervangen door de combibloc ofso?"

Help? kan iemand mij dat uitleggen?

Thanks
 
Doe je een laagje tussen de 2 blauwe.
 
Doe je een laagje tussen de 2 blauwe.

welke blauwe?

de combibloc of de unibloc?

want combibloc zit in 2 bakjes die aan elkaar vast zitten.

images.jpg
 
Die hele fijne spons kun je vervangen door de filterwatten, ik zou er nog wel iets op leggen omdat de watten anders in de rotor gezogen kunnen worden.
 
Is dit een optie?

15517001339041786250818919946698.jpg
 
aha oke ja ik heb zo een 500gr besteld. dus ff aankijken.

dus in stukjes knippen die op maat en dan ertussen leggen. dus beste is dit dan de blauwe erop en dan de voorfilter?
 
welke blauwe?

de combibloc of de unibloc?

want combibloc zit in 2 bakjes die aan elkaar vast zitten.

Bekijk bijlage 269090
Je kan een filterlaagje, heb ik zelf ook, onder het sponsje van het onderste bakje van het combibloc leggen. Ik zou de spons er niet uithalen. Het onderste bakje zorgt nemelijk voor het schoonhouden van de uitstroom. Verder zou ik de grove sponzen onder de siporax of omruilen qua plek met de siporax of helemaal vervangen met siporax
 
Je kan een filterlaagje, heb ik zelf ook, onder het sponsje van het onderste bakje van het combibloc leggen. Ik zou de spons er niet uithalen. Het onderste bakje zorgt nemelijk voor het schoonhouden van de uitstroom. Verder zou ik de grove sponzen onder de siporax of omruilen qua plek met de siporax of helemaal vervangen met siporax


Kan je nader verklaren? Want die sponzen hebben toch een functie?

Dus wat jij zegt. van onder naar boven

- keramische pijpen
- Siporax
- sponzen
- Fijne witte wat
- Daarop de blauwe fijne spons
- voorfilter

?
 
Kan je nader verklaren? Want die sponzen hebben toch een functie?

Dus wat jij zegt. van onder naar boven

- keramische pijpen
- Siporax
- sponzen
- Fijne witte wat
- Daarop de blauwe fijne spons
- voorfilter

?
De volgorde heb je zo goed omschreven. De sponzen hebben wel een (extra) functie, ze houden vuil tegen. Maar dat doet een biologisch segment in feite ook. Zelf gebruik ik alleen in het bovenste combibakje sponzen en dat voldoet uitstekend. Maar dat is een keuze die je kunt maken. Wanneer je liever toch die sponzen ertussen wilt is daar niets op tegen.
 
Ben dus is jou indeling van boven naar onder;

-combibak beiden sponsen
- 3 bakjes met biologisch filtermatriaal (Siporax o.i.d)?

Gebruik je ook nog witte watten?
Heb je geen last van zweefvuil?

Wat voor vissen/plantenbestand heb je?
 
Ben dus is jou indeling van boven naar onder;

-combibak beiden sponsen
- 3 bakjes met biologisch filtermatriaal (Siporax o.i.d)?

Gebruik je ook nog witte watten?
Heb je geen last van zweefvuil?

Wat voor vissen/plantenbestand heb je?
Zweefvuil heb ik geen last van. Watten gebruik ik verder niet. Wel heb ik een zakje Purigen in mijn filter, of eigenlijk is het geen officiële Purigen maar een Chinese kloon van dat spul. Verder heb ik inderdaad 3 bakjes met biologisch materiaal. Wat mijn bak betreft:
IMG_20190327_202257.jpg
IMG_20190327_202306.jpg
IMG_20190327_202312.jpg
IMG_20190327_202317.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit!

Ik heb nu van boven naar onder.

Voorfilter en combibakje orgineel.
Siporax
Siporax
Fiterschuim midium
Paar harde pijpjes op de bodem.

Verder heb ik op de inlaat een voorfilter van Eheim zitten, deze zit dus in de bak.
 
Dat ziet er mooi uit!

Ik heb nu van boven naar onder.

Voorfilter en combibakje orgineel.
Siporax
Siporax
Fiterschuim midium
Paar harde pijpjes op de bodem.

Verder heb ik op de inlaat een voorfilter van Eheim zitten, deze zit dus in de bak.

Ik heb een vergelijkbare indeling met een JBL 1502 ook met Eheim voorfilter.
In de Eheim filter zit grof filterschuim en hierdoor kan je in het filter het grof filterschuim weglaten en is het medium filterschuim voldoende.
Je zal zelf even moeten bekijken of je er daar 1 of 2 van gaat gebruiken. Valt de vervuiling in het filter mee dan zou het zomaar kunnen dat 1 x per week je Eheim voorfilter reinigen genoeg is.
 
Die hele fijne spons kun je vervangen door de filterwatten
Waarom zou je die fijne sponzen vervangen voor witte filterwatten?
Zijn de witte beter en waarom of houden ze meer vuil tegen oud. Heb hetzelfde filter maar die fijne blauwe gaat echt geen vuil doorheen.
 
Waarom zou je die fijne sponzen vervangen voor witte filterwatten?
Zijn de witte beter en waarom of houden ze meer vuil tegen oud. Heb hetzelfde filter maar die fijne blauwe gaat echt geen vuil doorheen.

Is leuk om even in het begin er in te doen maar kunnen dan over het algemeen al vrij snel worden weggelaten ,als je vervuiling meevalt hoef je een hele tijd je filter niet meer open te maken. En kan je overgaan op alleen wekelijks even de 2 schuimfilters van je Eheim filters te controleren.
 
Waarom zou je die fijne sponzen vervangen voor witte filterwatten?
Hoeft ook niet perse ben ik zelf inmiddels ook achter, in theorie zouden ze meer fijne deeltjes tegenhouden.
 
Waarom om de 2 weken? Zolang er voldoende water uit komt , kijk je niet.

Fijne sponzen en watten gewoon er in houden.
 
Nou, uit mijn Tetratec kwam nog heel veel water, bijna als nieuw, maar toen ik het open maakte bleek het zwaar vervuild. De sponzen waren er gewoon zwaar van.
Waarschijnlijk had het water een bypass gevonden, tenminste dat is mijn verklaring.
 
ER zijn filters met bakjes erin.
Is de boel vervuild stroomt het langs de zijkant.
Is goed ander zou het stilstaan.
 
ER zijn filters met bakjes erin.
Is de boel vervuild stroomt het langs de zijkant.
Is goed ander zou het stilstaan.
Tetratec heeft inderdaad bakjes.Jij verklaring is heel logisch inderdaad.
Normaal laat ik een filter nooit zo lang ongemoeid maar was er vanaf gebleven na de antibioticakuur, weet je misschien nog wel. Zou zeggen, heb mijn lesje geleerd!
 
Wat heb je dan in plaats van het grove schuim bovenin het filter, fijne schuim?
Ik heb nu 1 deel van het 2 delige Eheim voorffilter in de bak, mocht het erg vies worden dan doe ik het 2e deel er ook aan.
Ik heb deze setup pas sinds gisteren zo :)

Ik heb een vergelijkbare indeling met een JBL 1502 ook met Eheim voorfilter.
In de Eheim filter zit grof filterschuim en hierdoor kan je in het filter het grof filterschuim weglaten en is het medium filterschuim voldoende.
Je zal zelf even moeten bekijken of je er daar 1 of 2 van gaat gebruiken. Valt de vervuiling in het filter mee dan zou het zomaar kunnen dat 1 x per week je Eheim voorfilter reinigen genoeg is.
 
Ik heb een blauw filterschuim in het onderste mandje en de 2 originele grove schuimfilters in het Eheim voorfilter .
 

Terug
Bovenaan