Wat is er nieuw

JBL Greenline Profi e902

Ik heb dit filter ook op mijn 80 cm en bij mij word de stroming hard minder als de slangen vies zijn. Bij mij is de lengte van de slangen zo kort mogelijk.

Vorige week was mijn circulatie een stuk minder, slangen schoongemaakt en nu draait die al bijna een week op 50% omdat anders de planten plat waaien en de vissen niet meer kunnen rondzwemmen. 🙂
Ik gebruik een spraybar van rechts naar links en de inlaat ook rechts.

Voorheen had ik ook die breedstraalbuis, circulatie was een stuk slechter...

Ik maak de slangen denk ik elke 2 maand schoon, slechte circulatie is niet bevordelijk voor je planten.

Mijn advies : maak de slangen schoon met zo'n slangenborstel en je zult versteld staan hoeveel power die weer heeft.

Filters worden altijd minder . als ze draaien. Anders werkt hij niet goed.

Maar, teveel materiaal als sponzen en watten, raakt vol.
Daar dus eerst naar kijken. om de 2-3 weken.

Filters worden altijd minder . als ze draaien. Anders werkt hij niet goed.

Maar, teveel materiaal als sponzen en watten, raakt vol.
Daar dus eerst naar kijken. om de 2-3 weken.

Valt bij mij volgens mij mee. Eerst een grove voorfilterspons en die maak ik regelmatig schoon. Dan keramische pijpjes , 2x blauwe spons ( die eigenlijk nooit vies zijn ) , siporax en een bakje vol met witte filterwatten. Nieuwe filterwatten spoel ik na 2 weken goed schoon, en dan 2 weken later weer. Of vervangen als ze vettig blijven aanvoelen.

Als ik de slangen schoon maak komt er ook echt wel veel bruine smurrie uit, heb ergens wel eens gelezen dat komkommer de "boosdoener" is.

Weet je wat het is.
Ik ga niet meer daarop reageren.
Hoe hij je filter indeelt.

4 weken terug had ik een witte bak, door filter te schoon maken.
Nu zat hij vol met bagger.
En Niet van komkommer. Komt het daar wel van,is het dat ze de schil afsnijden.
Heb ik nog nooit last van gehad.

Ook met het gebruikte mondstuk moet de druk goed genoeg kunnen zijn tov gebruik van een spraybar
Ik heb de JBL 1502 met het zelfde spruitstuk en heb genoeg stroming .

Dat van de emmer moet ik nog even doen.
Dat wilde ik ff doen wanneer ik ook de buis ga schoon raggen. kan ik ervoor en erna meten.

Ik heb de filter uit de doos gehaald.

- Ik heb alles los gehaald ( Bakken)
- Zo neergezet dat het ook op de zelfde volgorde terug gezet werd.
- Ik heb de keramische pijpen van mijn oude ingedraaide filter ( Superfish xpro 400) toegevoegd ( dus 3kwart van de balletjes eruit gehaald en dan oude pijpen) erin geplaatst
- dan alles terug gezet
- dus keramische pijpen dan sponsen dan weer keramische pijpen met 2 superfish aquaflow xl sponsen die meedraaide met oude bak en dan de voorfilter en dan dicht

Ik zou niet anders weten wat ik dan fout doe..

Kan iemand mij helpen hiermee dan?

zie afbeelding hoe het is ingedeeld.

Filter.jpg

Weet je wat je straks eens doet.

Haal alle bakken uit de filter.

Zet de kop weer op het filter. Zuig hem vol. En zet hem aan.

Komt er dan dan wel heel veel water uit. Dan ligt het aan de hoeveelheid filter materiaal.

Doet deze het nog niet.

Dan zijn de slangen vuil.

Of de pomkamer is vuil. Of er zit iets in het buisje tussen pompkamer en koppelstuk?

Wat ook nog kan. Gaan de kraantjes in het koppel stuk wel echt helemaal open? En soepel?

Anders de kogelkraantjes invetten met vaseline.

Weet je wat je straks eens doet.

Haal alle bakken uit de filter.

Zet de kop weer op het filter. Zuig hem vol. En zet hem aan.

Komt er dan dan wel heel veel water uit. Dan ligt het aan de hoeveelheid filter materiaal.

Doet deze het nog niet.

Dan zijn de slangen vuil.

Of de pomkamer is vuil. Of er zit iets in het buisje tussen pompkamer en koppelstuk?

Wat ook nog kan. Gaan de kraantjes in het koppel stuk wel echt helemaal open? En soepel?

Anders de kogelkraantjes invetten met vaseline.

Als ik de bakken enz doe, gaat er toch bacterie dood?

Kraantjes in koppelstuk?
zijn dat de 2 dingen aan de zijkant van de kop?

Knipsel.JPG

Als ik de bakken enz doe, gaat er toch bacterie dood?

Kraantjes in koppelstuk?
zijn dat de 2 dingen aan de zijkant van de kop?

Bekijk bijlage 266619

Die bakken eruit is ook maar even voor 5-10 minuten. Gewoon testen.

Op de foto staan de hendeltjes. Deze vallen over nokjes (wit) in het koppelstuk (waar de slangen aan zitten)
In het koppelstuk zitten 2 kogelkraantjes die je met de witte nokjes open en dicht kunt doen (met een tangetje heel voorzichtig) dit moet heel soepel gaan.
Anders goed invetten met vaseline.

Als ze heel stroef gaan, dan krijgen de hendeltjes (op de foto) de kraantjes niet goed open. Dus minder stroming.

Als je het koppelstuk eraf haalt. Dan staan de kraantjes dicht. Dat is zodat de boel niet leeg loopt. Echter kun je dan niet testen of ze wel open gaan. En of er geen slakken inzitten.

Die bakken eruit is ook maar even voor 5-10 minuten. Gewoon testen.

Op de foto staan de hendeltjes. Deze vallen over nokjes (wit) in het koppelstuk (waar de slangen aan zitten)
In het koppelstuk zitten 2 kogelkraantjes die je met de witte nokjes open en dicht kunt doen (met een tangetje heel voorzichtig) dit moet heel soepel gaan.
Anders goed invetten met vaseline.

Als ze heel stroef gaan, dan krijgen de hendeltjes (op de foto) de kraantjes niet goed open. Dus minder stroming.

Als je het koppelstuk eraf haalt. Dan staan de kraantjes dicht. Dat is zodat de boel niet leeg loopt. Echter kun je dan niet testen of ze wel open gaan. En of er geen slakken inzitten.

Thanks ik zal dat vanavond even testen.

Ik hou je op de hoogte.

Thanks!

Allen dank voor jullie hulp en meedenken.

Het is opgelost. Heb echt alles schoongemaakt.

Maak je maar geen zorgen Bertus niet de sponsen enz.

Maar ik bedoel wat ik gedaan had.

- buizen schoon geragged
- koppelstuk schoon gemaakt
- vaseline op de koppelstukjes gesmeerd en het draaid nu indd soepel.
- ook mondstuk schoongemaakt.

Zie resultaat...

Hoe het eerst was.. slappe straal

En hoe het is.. harde straal..

20190119_102901.jpg

20190121_194925.jpg

Zo zie je maar weer hoeveel weerstand de filter krijgt met vuile slangen.
Ik maak trouwens tussendoor ook wel eens het zwarte gedeelte van de waterinvoer schoon. Miss een tip 🙂

Zo zie je maar weer hoeveel weerstand de filter krijgt met vuile slangen.
Ik maak trouwens tussendoor ook wel eens het zwarte gedeelte van de waterinvoer schoon. Miss een tip 🙂

Die had ik indd ook schoon gemaakt. Invoer en uitvoer.

Goed bezig:thumbs: ik heb hetzelfde filter hier staan (nog niet in gebruik) goed schoonhouden is dus wel belangrijk blijkt wel weer.

Mooi zo. Ja soms lijkt er wel een liter modder uit die slangen te komen 😀

Mooi zo. Ja soms lijkt er wel een liter modder uit die slangen te komen 😀

Inderdaad niet normaal wat er uitkomt. Ik doe het altijd maar in de douchebak. Kan de smurrie meteen weglopen 🙂

Goed bezig:thumbs: ik heb hetzelfde filter hier staan (nog niet in gebruik) goed schoonhouden is dus wel belangrijk blijkt wel weer.

Thanks. Hoezo nog niet ingebruik. Buiten dat ie een pisstraaltje had en nu opgelost is het echt een super filter soms moet ik goed horen of ie echt aan staat. Aardig stil is ie.

Die komt straks op mijn nieuwe aquarium.

dat is goed om te horen

Nieuwe aquarium al besteld?

Ik zou hem lekker mee draaien met je huidige. Alvast bacterie kweken 🙂

Mooi dat het weer werkt!

Nieuwe aquarium al besteld?

Ik zou hem lekker mee draaien met je huidige. Alvast bacterie kweken
Ja die is al bijna klaar (zie mijn onderschrift)

Daar is dat huidige bakje te klein voor, is maar 70 liter en er zit al een relatief groot filter in, met het buitenfilter erbij gaat het veel te hard denk ik.

Ja die is al bijna klaar (zie mijn onderschrift)

Daar is dat huidige bakje te klein voor, is maar 70 liter en er zit al een relatief groot filter in, met het buitenfilter erbij gaat het veel te hard denk ik.

Je kan het zachter laten draaien..
Volgens mij kan het geen kwaad hoor.

Ik had deze ook in mijn 75 liter bak hiervoor om het alvast in te werken. Waterwaardes waren prima.

Just saying

Volgens mij kan het geen kwaad hoor.
Nee kwaad kan het niet, maar ik laat het voor wat het is nu, de Jbl staat ook al klaar (en aangesloten) in de nieuwe kast

Waarschijnlijk ga ik straks alle filtermedia van het binnenfilter over zetten in de jbl, of ik laat de bak braaf 4 weken indraaien

Nee kwaad kan het niet, maar ik laat het voor wat het is nu, de Jbl staat ook al klaar (en aangesloten) in de nieuwe kast

Waarschijnlijk ga ik straks alle filtermedia van het binnenfilter over zetten in de jbl, of ik laat de bak braaf 4 weken indraaien

Oke Nice man. Ik wens je veel succes met het opbouwen van je nieuwe Aquarium

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan