JBL Manado eruit, Zand erin?


F

Felereca

Guest
Goedenavond,

Heb al voor een aantal jaar mijn aquarium boven op de slaapkamer staan maar ben van plan om hem naar benee te verhuizen naar de woonkamer.
Wil hem liever benee hebben na al die jaren omdat het boven toch wel soms krap is voor onderhoud, ook is het soms even schrikken natuurlijk als er een grote plas water op het laminaat valt.

Het gaat hier om een bak van 100x50x50 van Diamond Aquariums.
mijn plan is om alle vissen in een speciekuip te plaatsen waarin ik ook de verwarming plaats en liever ook mijn beide JBL 901e filters zodat ze blijven draaien zodat ik niet te veel bacteriën zal verliezen tijdens de verhuizing.

Nu komt het onderwerp waar ook mijn vraag over gaat.
Ik heb momenteel als bodem ''JBL Manado'' maar zou graag over willen stappen naar filterzand of iets anders wat jullie mij aan kunnen raden.
De reden waarom ik mijn Manado eruit wil halen is omdat het planten van planten nogal lastig verloopt soms, of dat staat het eindelijk en dan denkt een vis weer even de grappigste te zijn door hem eruit te graven.

Ook ben ik benieuwd wat nou beter is, ik weet alleen dat Manado voedingsstoffen opslaat voor later gebruik en zand niet.
Ik vraag me af of planten net zo mooi zullen groeien in zand zoals in Manado?

Ik hoor graag alle informatie!

Groetjes, Peter :D
 
Je kunt gaan werken met kleibollen, koop de mix op aquariumbemesting.nl. Draai zelf bolletjes en stop die bij de wortels.

Of wat ook kan...strooi de klei los op de bodem, samen met lateriet en evt. leem. En daaroverheen het filterzand.
 
Je kunt gaan werken met kleibollen, koop de mix op aquariumbemesting.nl. Draai zelf bolletjes en stop die bij de wortels.

Of wat ook kan...strooi de klei los op de bodem, samen met lateriet en evt. leem. En daaroverheen het filterzand.
Maar is het niet zo wat mensen zeggen dat het moeilijk is om planten te laten groeien in filterzand met een korrel van 0.4-0.8mm?
En is het ook niet slechter dan mijn huidige Manado?
 
Maar is het niet zo wat mensen zeggen dat het moeilijk is om planten te laten groeien in filterzand met een korrel van 0.4-0.8mm?
En is het ook niet slechter dan mijn huidige Manado?

Ik gebruik de bodem van Hornbach met dezelfde korrel en dat werkt prima. Er zijn al vele leden die dit gebruiken al is het wel iets duurder van de Hornbach. Lid Backplay verkoopt prima voedingscapsules die je in de bodem kunt doen en die zijn echt niet duur.
 
Ik gebruik de bodem van Hornbach met dezelfde korrel en dat werkt prima. Er zijn al vele leden die dit gebruiken al is het wel iets duurder van de Hornbach. Lid Backplay verkoopt prima voedingscapsules die je in de bodem kunt doen en die zijn echt niet duur.
Was afgelopen zondag inderdaad in de Hornbach, natuurlijk even langs de aquariumafdeling gelopen en zag inderdaad dat zand liggen, maar wil denk ik toch liever voor de natuurlijke zandkleur zelf gaan.
Bij Wildkamp zie ik inderdaad het filterzand staan met een korrelgrootte van 0.4-0.8mm en het is ook nog eens goedkoop, had niet verwacht dat het zo goedkoop zou zijn, maar dat is alleen maar een voordeel natuurlijk.

Zag op de site die @Fozzy gestuurd had dat ze dit verkopen https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/vitasub neem aan dat deze capsules ook goed zijn?

Je kunt gaan werken met kleibollen, koop de mix op aquariumbemesting.nl. Draai zelf bolletjes en stop die bij de wortels.

Of wat ook kan...strooi de klei los op de bodem, samen met lateriet en evt. leem. En daaroverheen het filterzand.

Als ik die 3 producten over de bodem strooi en vervolgens het filterzand eroverheen doet heb ik dan niet de kans dat het opgeven moment een smurrie gaat worden?
of is het zo weinig dat je er bijna niks van zal merken?
 

Terug
Bovenaan