JBL Permanent CO2 test


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Dag allemaal,

Heeft iemand ervaring met deze test?
Het doel van deze test is om het CO2 gehalte en de pH waarde te meten.
De vloeistof heb ik in de druppel gedaan en vervolgens ongeveer 10 cm onder water in het aquarium geplaatst.
De gebruiksaanwijzing schittert door onduidelijkheid waardoor ik niet weet of de meting correct is.
Wat ik uit de gebruiksaanwijzing begreep is dat als de vloeistof in de druppel lichtgroen wordt, het CO2 gehalte goed is.
Is die geel dan is de CO2 waarde te hoog, blauw te laag en groen is goed.
In de bijlage een foto van wat de druppel in mijn aquarium aangeeft.
Alleen de rand is lichtgroen en de rest in het midden blauw.
Nu heb ik de CO2 toevoer verhoogd maar zien geen merkbare verandering.
Nog hoger zetten durf ik niet vanwege eventueel gevaar voor de vissen.

Heeft iemand goede raad ?

Groetjes
Anne
 

Bijlagen

  • Druppel.JPG
    7.2 MB · Weergaven: 29
het duurt enkele uren voordat de vloeistof de juiste kleur aanneemt en een mooie lichtgroene kleur is prima. Er zal nog meer co2 inmoeten denk ik afhankelijk van wanneer je deze hebt geplaatst.
 
Hij is nu donkergroen en hij zou geel/groen, sommige zeggen lichtgroen, mogen zijn. Het is altijd goed om je levende have tijdens de instellingstesten in de gaten te houden. Omdat @jessicapilon jonger is als mij is hij ook wat sneller.... :):):)
 
hallo John,

de druppel heb ik afgelopen maandag geplaatst.
sinds gisteren gaan er vlgs de druppelteller ongeveer 120 belletjes per minuut door.
het is een 180 liter bak.
moet ik de CO2 verhogen?
 
hihi Ben,
zelf ben ik ook niet meer de jongste :DD
 
hallo John,

de druppel heb ik afgelopen maandag geplaatst.
sinds gisteren gaan er vlgs de druppelteller ongeveer 120 belletjes per minuut door.
het is een 180 liter bak.
moet ik de CO2 verhogen?
Als die maandag is geplaatst dan had die al lang op kleur moeten komen en ja ik zou dan met bv 20 bellen verhogen. Ik had met de 180 liter zo rond de 150 bellen nodig maar goed elke bak is anders.
Na het verhogen rustig afwachten en eventueel wat meer verhogen.
 
Ik zou niet te snel gaan verhogen met het aantal bellen per. minuut. Beter om het stapsgewijs te doen zodat je vissen en garnalen het kunnen overleven.
 
Ik zou niet te snel gaan verhogen met het aantal bellen per. minuut. Beter om het stapsgewijs te doen zodat je vissen en garnalen het kunnen overleven.
Klopt en ik denk dat in stapjes van 20 wel kan op bijna 200 liter en helemaal als de dc nog echt blauw is.
 
in de tussentijd heb ik het aantal druppels verhoogt en daarbij vooral de vissen in de gaten gehouden.
en zo te zien hebben ze er geen last van.
de druppel is nu lichtgroen.
een probeersel om het aantal bellen te verminderen gaf een donkergroene druppel aan.
 
Nu je voldoende CO2 doseert ga je hopelijk over ongeveer 2 weken merken dat je planten beter gaan groeien, mits er geen gebrek is aan de overige meststoffen.
 

Terug
Bovenaan