Wat is er nieuw

JBL PH control m603 - een aantal vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

anoniem

Guest
Hoi,

Ik heb dit weekend een tweedehands JBL PH control computer op mijn aquarium aangesloten. Nu heb ik een aantal beginnersvragen.

-Waar moet de co2 uitstroom zich bevinden? Ik heb een JBL taifun met de extra verlengstukken in mijn juwel vision 260. Moet hij zich zo diep mogelijk bevinden? dus dicht bij de bodem? of is in het midden of dichtbij het oppervlakte ook goed? Moet hij dicht bij de uitstroom of instroom zitten, is of op een willekeurige plek waar je het water ziet stromen ook goed?

-Is bewegend oppervlakte water nu iets dat je wel of niet wilt? Bij mij beweegt het momenteel een klein beetje, geen heftige stroming maar wel wat rimpeling.

- De bellenteller, ik heb de computer op 'auto-ph' ingesteld en beschik over een proflora count. Hoeveel bellen zouden door de teller moeten gaan per minuut (wanneer de gasklep openstaat)?

-Mijn KH is 4. Hierdoor kom ik op een automatische PH van 6.82 uit. Klopt het dat ik beter een PH van 7 kan hanteren en zodoende de KH beter omhoog kan brengen? Ik wil een goede plantengroei.

- Ik heb diverse 'chemicaliën' bij de set gekregen(zoals kh2p04 en KNO3), allemaal voor de planten. Echter heb ik geen idee wat ik nu wanneer moet toevoegen en hoeveel. Is hier ergens iets gemakkelijk over terug te vinden? ik kan het namelijk niet vinden. Mijn waarden waren (een week voordat ik de computer aansloot):

PH: 7.5
Gh: ?
KH: 4
nh4nh3: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 1,0
FE: 0

Mijn doel is een mooie bak met planten over te houden.
Maar ook moeten mijn visjes blijven leven.
Momenteel zitten er (nog) maanvissen in, deze gaan er op termijn echter uit (vind ze erg groot en ze eten af en toe wat van mijn planten), kegelvlekjes, kardinaaltetra's, roodkopzalmpjes otocynclussen en corydorassen.

Graag hoor ik het een en ander om mij opgang te helpen.
Heb sinds relatief kort de hobby weer opgepakt, maar in 10 jaar tijd (toen veel cicliden soorten gehad) is er een heleboel veranderd...

Alvast bedankt!

google ff op redfield ratio of estimative index voor je mest stoffen (KH2PO4, KNO3 etc)
ik zou je taifun zo laag mogelijk in de bak doen onder de uitstroom van je filter (althans daar had ik goede ervaring mee destijds), en de taifun zo groot als mogelijk maken.
ik zou ergens rond de 50-70 bellen per minuut gaan zitten.
RqCfcfDI26jWG0xfTnCsh3IPxzgtZtg7.gif

zoals je ziet in bovenstaand figuur zou je tot een PH van 6.7 KUNNEN gaan, maar de 6.8 die jij opperde zit veiliger en daarmee zou ik beginnen.

Helemaal eens met de aquarium kabouter!

Een beetje rimpeling aan het oppervlak is niet erg. Zelfs wenselijk. Zo kan er 's nachts altijd wat zuurstof in het water komen.

Nitraat, fosfaat en ijzer mogen geen 0 zijn.

Ijzer geeft een indicatie hoeveel planten voeding (sporen) er in het water zit.

Als je met CO2 gaat begiinen zul je zien dat de vraag naar voeding ook toe gaat nemen.

Dank voor de antwoorden.
Dat mijn KH 'slechts' 4 is, en daardoor mijn PH vrij laag maakt niet uit dus?

Bedankt voor de tip om op de index en ratio te googelen. Ik moet nog even op mijn gemak doorlezen hoe het allemaal precies werkt, maar nu vergaar ik in ieder geval een idee van wat wanneer moet worden toegevoegd. Zo straks ook maar eens kijken hoe precies mijn keukenweegschaal weegt...

Nog een vraag; waterwaarden meten... wanneer doe ik dat het beste? 'S ochtends vroeg, net nadat de lamp aanging? midden op de dag? of 's avonds vlak voordat de lamp uitgaat?

Wederom bedankt voor het antwoord.
Kun je misschien nog toelichten waarom voor de waterwissel?
En niet na? ik bedoel, nadien kan ik het water meten en weet ik precies wat erbij moet?
Maar jij zal er vast een rede voor hebben, wat is deze reden?
Dan kan ik weer volledig snappen wat ik aan het doen ben 😀

zoals ik zeg, dan weet je waar je de komende week moet bij sturen.

je hebt planten, die willen groeien..
om te groeien hebben ze licht, CO2 en voeding nodig.
licht ga ik nu niet op in, CO2 moet je ook wel lukken, dan de voeding..
dit bestaat uit macro en micro elementen, die wil je waarschijnlijk toe gaan voegen na gelang de hoeveelheid planten, vissen en beschikbaar licht.
macro elementen zijn hoofdzakelijk de poeders/stoffen die jij zojuist hebt genoemd.
micro zijn de spoor elementen, voornamelijk metalen.
met redfield en/of EI wil je ervoor zorgen dat er geen tekorten aan voeding kunnen ontstaan.
na een weekje de planten laten groeien word dat verbruikt in bepaalde mate, en dat is goed.. maar er moet geen tekort gaan ontstaan.
en dit kan je in de gaten houden door te meten voor je waterwissel, dan weet je of je genoeg toevoegd, of teveel of te weinig.

na een waterwissel heb je een deel (kraan)water erin zitten wat (als het goed is) geen planten voeding in zit, dit kan een vertekend beeld geven van je verbruik.

je moet het denk ik een beetje zien als een koelkast met eten, je word niet blij als je brood op is na 3 dagen en je dan alleen nog broodbeleg in je broodtrommel hebt de komende 4 dagen.
en aan het einde van de week is een groot deel overdatum en beschimmeld dus dat gaat eruit en komt er nieuw voedsel in je koelkast om alles wat er nog ligt aan te vullen.

Helder, wederom bedankt.

ik heb alle ontbrekende producten besteld en hoop van het weekend serieus aan de gang te kunnen.

Ik heb een jbl proflora m603 maar krijg het niet voor elkaar dat de klep af en toe dicht gaat, dus zet ik hem als ik naar bed gaat handmatig uit.
Hoe moet ik hem instellen?
Ph staat nu op 7.00, gevraagt 7.00,, hysterisis 0,05, auto ph aan 7,50 kH
Deze gegevens staan nu op de controller.
Wie o wie kan mij helpen,
Mvrgr. Jan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan