JBL ProScape Volcano Mineral VS Lava stenen bij het tuincentrum/bouwmarkt


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Alemaal

Ik ben begonnen aan het ontwerp/bedenken van hoe ik de grond ga inrichten.
Nu wou ik JBL ProScape Volcano Mineral gaan gebruiken voor hoogte maar kan iemand mij vertellen of ik niet gewoon naar de tuin/bouwmarkt kan gaan en dan voor een veel kleiner bedarg gewoon lava steen kopen en dit aan gort slaan zodat de stukken niet veel groter zijn dan 2-3 cm
Ik zit hier over te denken omdat het JBL spul niet meer te krijgen is voor een leuke prijs

Is dat spul van JBL nog bewerkt/ schoon gemaakt met meer dan alleen water

Hoor graag van jullie
Vriendelijke groeten
Marc
 
Klopt we Antje zegt bijna niet kapot te krijgen en niet onbelangrijk kunnen giftige stoffen in opgesloten zitten.
knip Leo: “Lava is gesmolten steen die uit vulkanen komt. Diep in de aarde heet dit magma. Lava bestaat voornamelijk uit zo’n tien stoffen, de hoofdelementen. Daarnaast zijn er nog kleine beetjes andere stoffen, de sporenelementen. De hoofdelementen zijn silicium, zuurstof, aluminium, kalium, natrium, magnesium, ijzer en calcium. Dat zijn ook de hoofdelementen knip
 
Klopt we Antje zegt bijna niet kapot te krijgen en niet onbelangrijk kunnen giftige stoffen in opgesloten zitten.
knip Leo: “Lava is gesmolten steen die uit vulkanen komt. Diep in de aarde heet dit magma. Lava bestaat voornamelijk uit zo’n tien stoffen, de hoofdelementen. Daarnaast zijn er nog kleine beetjes andere stoffen, de sporenelementen. De hoofdelementen zijn silicium, zuurstof, aluminium, kalium, natrium, magnesium, ijzer en calcium. Dat zijn ook de hoofdelementen knip
Is het Lava split goed om bijvoorbeeld in mijn aquarium te gebruiken als verhoging waarna ik er Dennerle Kristal Kwartsgrind overheen wil gaan doen.
Idee is 4 cm lava split en 2 cm grind
 
Mijn lava split komt via Amazon, deze heb ik gebruikt om de zandbodem achterin op te hogen. Doen het prima, en je hoeft inderdaad zelf niet te gaan slopen 🙂
Ik heb nog een zak van 25kg (ongeopend) over mocht je interesse hebben..
 
Doen ze alleen maar in Amerika ophogen met lava steen/split
 
Doen ze alleen maar in Amerika ophogen met lava steen/split
Doen ze ook hier hoor 😉. Heb in mijn 80x35x49 achterin een ophoging gemaakt van lava steentjes om meer diepte werking te creeeren.
 
Sorry dat ik even inhaak met een vraag hierover. Hoef je hiervoor geen rand te make zodat het grind weer “weg glijdt” en vlak wordt?
Ik wilde zelf ook gaan ophogen en zat te denken om randen te maken met lijstenen alleen is het dan niet zo natuurlijk.
 
ik heb gewoon lavasplit uit het tuincentrum gebruikt
 
Sorry dat ik even inhaak met een vraag hierover. Hoef je hiervoor geen rand te make zodat het grind weer “weg glijdt” en vlak wordt?
Ik wilde zelf ook gaan ophogen en zat te denken om randen te maken met lijstenen alleen is het dan niet zo natuurlijk.
Hallo Rinus,

Wat ik doe is op ongeveer 1/3 van de diepte vanaf de achterwand ga is stenen neer leggen( muurtje bouwen) , de stenen leg ik op zakjes gevuld met lavakorrels om de oneffenheid en punt belasting van de stenenen op het glas te voorkomen. (tip youtube aquascaping) Daarna vul ik de kieren en gleuven met filter materiaal (de watten) aan de "binnen kant" van de muur. Ik hoog het geheel op tot ongeveer 2 cm onder de steen rand met lavakorrels, deels ook weer in zakjes en wat los matteriaal.
Daarna gaat het grind er overheen. enb dan de planten er in.

De tip van watten filter materiaal had ik op een youtube filmpje gezien over aqua scaping. Het voordeel van de watten is dat je in elk hoekje en gaatje kan krijgen

de zakjes had ik van amazon

Al deze ideeen komen weer van mensen die mij ook weer geholpen hebben ;-)
Veel pelzier met bouwen
Vriendlijke groeten
Marc
 
Super!
Hallo Rinus,

Wat ik doe is op ongeveer 1/3 van de diepte vanaf de achterwand ga is stenen neer leggen( muurtje bouwen) , de stenen leg ik op zakjes gevuld met lavakorrels om de oneffenheid en punt belasting van de stenenen op het glas te voorkomen. (tip youtube aquascaping) Daarna vul ik de kieren en gleuven met filter materiaal (de watten) aan de "binnen kant" van de muur. Ik hoog het geheel op tot ongeveer 2 cm onder de steen rand met lavakorrels, deels ook weer in zakjes en wat los matteriaal.
Daarna gaat het grind er overheen. enb dan de planten er in.

De tip van watten filter materiaal had ik op een youtube filmpje gezien over aqua scaping. Het voordeel van de watten is dat je in elk hoekje en gaatje kan krijgen

de zakjes had ik van amazon

Al deze ideeen komen weer van mensen die mij ook weer geholpen hebben ;-)
Veel pelzier met bouwen
Vriendlijke groeten
Marc
super!
Als ik het goed begrijp en ik gebruik dan een zwarte steen om te bouwen. Dan zal deze het minste opvallen in het zwarte grind.
ik zie veel mensen op youtube het gebruiken zonder rand maar dan lijkt me dat het grind toch van de punt af rolt en daardoor de zak tevoorschijn komt? Zeker als je zoals mij corydoras of andere grond vissen heb?
Het mooiste zou ik namelijk heuvels willen dus zonder de rand, ik zie dat alleen niet zo goed gebeuren 😅
 
Zou niet weten waarom het niet zou kunnen als onze vrienden aan de andere kant van de grote plas het gewoon doen
Daar knallen ze ook maanvissen in een meterbak.. wilt nog niet zeggen dat we het hier ook kunnen doen, kunnen doen ja dat kan, maar of dat goed is?
 
Super!

super!
Als ik het goed begrijp en ik gebruik dan een zwarte steen om te bouwen. Dan zal deze het minste opvallen in het zwarte grind.
ik zie veel mensen op youtube het gebruiken zonder rand maar dan lijkt me dat het grind toch van de punt af rolt en daardoor de zak tevoorschijn komt? Zeker als je zoals mij corydoras of andere grond vissen heb?
Het mooiste zou ik namelijk heuvels willen dus zonder de rand, ik zie dat alleen niet zo goed gebeuren 😅

Ik heb de lava split in een filternet gedaan en áchter (dus niet onder) de stenen en het hout gelegd. Puntbelasting heb ik anders opgevangen. Ik vond het geheel iets steviger staan zo, minder kans op naar voren kantelen. Gaten heb ik ook opgevuld met filterwatten.
 
Daar in tegen heb ik het zonder net geplaatst achterin. Hierbovenop oud voedselrijk substraat en hier weer nieuw substraat op. Maar heb ook geen zware stenen waar ik rekening mee moest houden.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan