Jbl protemp 500


Ralphie

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
90
Leeftijd
43
Hallo

Weet iemand of het wat uitmaakt of je 500 lier per uur of 1000 liter per uur door een externe verwarming stuurt...

Heb een jble902(wordt binnekort vervangen voor de 1502) hier zit een co2 reactor op.
En heb een jbl e1902..

Waar zou ik het beste de jbl protemp tussen kunnen hangen.

Mij lijkt zelf als ik hem achter de 1902 hang het water erdoorheen vliegt en de verwarming dus minimaal zal zijn.

Alvast bedankt
 
Men adviseert tussen je filter en je aquarium.
Ja dat snap ik.. maar achter welk filter? Mij lijkt dat als ik hem achter de 1902 hang het water er te snel doorheen gaat.
Of zit ik nu fout en maakt dat niks uit
 
Men geeft aan dat het ding geschikt is voor aquarium tot 600 liter. Dus je filter maakt niet zoveel uit. Zo'n ding warmt het passerende water telkens maar iets op tot dat de gewenste temperatuur is bereikt. Bij een groter debiet is de stroom snelheid groter maar ook de herhaling.
 
Men geeft aan dat het ding geschikt is voor aquarium tot 600 liter. Dus je filter maakt niet zoveel uit. Zo'n ding warmt het passerende water telkens maar iets op tot dat de gewenste temperatuur is bereikt. Bij een groter debiet is de stroom snelheid groter maar ook de herhaling.
Dat van die herhaling klinkt eigenlijk wel weer logisch ergens 👌😂
 
Behalve wat @benvo zegt stroomt er ook water doorheen dat gefilterd dus beter schoon is. Dat zal de techniek ook ten goede komen.
 
Ja ok.. dus in principe maakt het niet of er nu 500 of 1000 liter per uur doorgaat..

Misschien alleen als er 1000 per uur door gaat dat het aquarium dan minder snel op de goede temperatuur is..
Ga namelijk morgen pas opstarten.
Heb nu 3 dagen gespoeld en iedere dag het water ververst en dus morgen gaat de verwarming pas aan.
En ja vul hem morgen ook met lauwwarm water dus dat moet wel goed komen dan denk ik
 
In principe wordt het aquarium op temperatuur gehouden afhankelijk van de ruimte temperatuur waar de bak staat is ook van invloed.
 
Maakt geen snars uit. Bij verdubbeling van het debiet halveer je het contact van het water met het verwarmingselement per 'keer' maar het komt twee keer zo vaak er mee in contact. Dus per saldo is de verwamingsfactor gelijk.
 
In principe wordt het aquarium op temperatuur gehouden afhankelijk van de ruimte temperatuur waar de bak staat is ook van invloed.
Staat gewoon in de woonkamer .. is lekker op temperatuur hier binnen altijd haha
 
Maakt geen snars uit. Bij verdubbeling van het debiet halveer je het contact van het water met het verwarmingselement per 'keer' maar het komt twee keer zo vaak er mee in contact. Dus per saldo is de verwamingsfactor gelijk.
Das duidelijke taal..
Daar heb ik wat aan 👍
 
Als je keuze hebt kan je hem best op de snelst stromende pomp aansluiten hebben ze mij aangeraden.
Te trage doorstroming zou extra belastend zijn voor de thermostaat en de levensduur verkorten.

Dus rekening houdend met eventuele vervuiling van het filter (dus verminderde doorstroming) zou ik in jouw geval kiezen voor de sterkste pomp....

Ik gebruik hem op een filter die netto 700l/u pompt. En de bak staat in een relatief koude ruimte dus hij moet vrij stevig "werken".
En ben er zeer tevreden van (maar heb hem nog maar een goede maand, misschien twee, in gebruik schat ik).
 
Laatst bewerkt:
Als je keuze hebt kan je hem best op de snelst stromende pomp aansluiten hebben ze mij aangeraden.
Te trage doorstroming zou extra belastend zijn voor de thermostaat en de levensduur verkorten.

Dus rekening houdend met eventuele vervuiling van het filter (dus verminderde doorstroming) zou ik in jouw geval kiezen voor de sterkste pomp....

Ik gebruik hem op een filter die netto 700l/u pompt. En de bak staat in een relatief koude ruimte dus hij moet vrij stevig "werken".
En ben er zeer tevreden van (maar heb hem nog maar een goede maand, misschien twee, in gebruik schat ik).
Ok ok..
Dan ga ik hem morgen gewoon tussen de e1902 zetten.. en dan kijk ik wel s hoe het gaat.. kan hem natuurlijk nog altijd omwisselen als het me niet bevalt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal 🤜
 
Denk alleen dat je met de aansluiting zit.
E1502 en E902 hebben (dacht ik) beide 16/22 slangen en een E1902 heeft 19/25 als ik me niet vergis.
Dus als je verwarmer 16/22 is ga je die E1902 niet aangesloten krijgen
 
Denk alleen dat je met de aansluiting zit.
E1502 en E902 hebben (dacht ik) beide 16/22 slangen en een E1902 heeft 19/25 als ik me niet vergis.
Dus als je verwarmer 16/22 is ga je die E1902 niet aangesloten krijgen
Klopt ja. Maar bij de protemp zitten verwisselbare aansluitingen. . Dus dat is verder geen probleem.
Ik sluit hem morgen aan op de 1902 en dan zie ik wel.
Volgende maand de 902 vervangen voor de 1502 en dan daar de co2 reactor op.
De 902 pomp op papier 900 liter maar nu heb ik gisteren gemeten na de co2 reactor en er komt nog 360 liter per uur uit.
Dat is eigenlijk niet genoeg.
 
Oh in dat geval maakt het inderdaad niks uit waarop je de verwarmer monteerd
 
Oh in dat geval maakt het inderdaad niks uit waarop je de verwarmer monteerd
De bak is 700 liter bruto.
De 1902 heb ik maandag nieuw gehaald dus die pomt wel wat
. Maar na de meting van de 902 vond ik dat toch een beetje weinig dus dan maar een 1502 erbij plaatsen denk ik... of zou een 2de 1902 beter zijn? Deze moet dan de reactor(aquamedic 1000) voorzien

Maar ik speel eigenlijk ook al met de gedachte om zelf een reactor te maken. Dit ivm de aansluitingen van de slangen en gewoon voor het mooie..
 
Zelf bouwen is een eitje.
En je kan de reactor dan ook pittig groot maken zodat je zeker bent dat je voldoende capaciteit hebt
 
Zelf bouwen is een eitje.
En je kan de reactor dan ook pittig groot maken zodat je zeker bent dat je voldoende capaciteit hebt
Heb je topic even snel doorgelezen en ziet er wel interessant uit.
Had zelf in gedachten om iets in de richting van aquamedic te maken alleen groter en beter 😅 heb wat screenshots gemaakt van co2reactor.nl dus dat moet wel goed komen denk ik haha.
 
Denk alleen dat je met de aansluiting zit.
E1502 en E902 hebben (dacht ik) beide 16/22 slangen en een E1902 heeft 19/25 als ik me niet vergis.
Dus als je verwarmer 16/22 is ga je die E1902 niet aangesloten krijgen
Een JBL 902 heeft 12/16 als aansluiting en de 1502 idd 16/22 de 1902 heeft 19/25.
 
Altijd kiezen voor de sterkste pomp/hoogste debiet om je verwarmer te voeden.

De reden is simpel.
Het vermogen van je verwarmer is constand: als die verwarmt geeft die 500W af.
Met een laag debiet gaat die bv het water opwarmen met 2 graden.
Verdubbel je het debiet, dan is dat nog maar 1 graad.

Resultaat is dat in je aquarium, er minder een echt warme stroom is dan bij een laag debiet.
En als je filter wat minder begint te pompen, dan kan je met 500W al wat verschil krijgen, en dus krijg je plaatsen in je bak waar het merkelijk warmer is dan elders.
 
Altijd kiezen voor de sterkste pomp/hoogste debiet om je verwarmer te voeden.

De reden is simpel.
Het vermogen van je verwarmer is constand: als die verwarmt geeft die 500W af.
Met een laag debiet gaat die bv het water opwarmen met 2 graden.
Verdubbel je het debiet, dan is dat nog maar 1 graad.

Resultaat is dat in je aquarium, er minder een echt warme stroom is dan bij een laag debiet.
En als je filter wat minder begint te pompen, dan kan je met 500W al wat verschil krijgen, en dus krijg je plaatsen in je bak waar het merkelijk warmer is dan elders.
Leuk bedacht maar in de praktijk is de opwarming van het langsstromende water geen 1 of 2 graden maar tiende of honderdste van een graad en dan maakt het praktisch echt niet meer uit.
 
Leuk bedacht maar in de praktijk is de opwarming van het langsstromende water geen 1 of 2 graden maar tiende of honderdste van een graad en dan maakt het praktisch echt niet meer uit.
Wel... ik heb het even uitgerekend voor jou.

Verwarmer: 500W = 500 Joule/s
Debiet pomp 360 l/h of 0.1l/s

1 liter water 1 graad opwarmen kost je 4000 J. (spec warmte water)

Tempverhoging = debiet * spec warmte / vermogen

Met die waarden kom ik op 0.8 °C
Maw, je water zal 0.8°C warmer de bak in stromen.

Het is dus net iets meer dan een tiende (laat staan honderdste) van een graad, maar geen dramatische waarde.
Verdubbel je het debiet, dan zal het verschil maar 0.4°C zijn.
 
Mooi dat mijn snelle aanname even nagerekend wordt! Ik heb ook even gekeken en je hebt gelijk volgens mijn berekening kom ik uit op Δ0,83c. Hoe deze verhoging zich echter in het aquarium zal gedragen durf ik niet te zeggen. Gevoelsmatig zou ik denken dat dit snel verspreid wordt tussen het koudere water en dit zich snel stabiliseert op enkele 10/100den verhoging van het totale water en dat is eigenlijk wat ik eerder bedoelde te zeggen. Hoe de verspreiding (d.m.v. thermische geleidbaarheid) van het verwarmde water verder te berekenen.. dat weet ik niet :)

Edit: Er zijn nog genoeg aquaria te vinden die met een staafverwarming werken en dan ben je hoofdzakelijk afhankelijk van de thermische geleidbaarheid van het water (en wat stroming als je de staafverwarming goed plaatst) en dat is daar toch ook 'voldoende'? Theoretisch gezien heb je gelijk hoor, hogere stroming is beter maar ik zie niet hoe dit praktisch gezien veel zal uitmaken in onze situaties.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat mijn snelle aanname even nagerekend wordt! Ik heb ook even gekeken en je hebt gelijk volgens mijn berekening kom ik uit op Δ0,83c. Hoe deze verhoging zich echter in het aquarium zal gedragen durf ik niet te zeggen. Gevoelsmatig zou ik denken dat dit snel verspreid wordt tussen het koudere water en dit zich snel stabiliseert op enkele 10/100den verhoging van het totale water en dat is eigenlijk wat ik eerder bedoelde te zeggen. Hoe de verspreiding (d.m.v. thermische geleidbaarheid) van het verwarmde water verder te berekenen.. dat weet ik niet :)

Edit: Er zijn nog genoeg aquaria te vinden die met een staafverwarming werken en dan ben je hoofdzakelijk afhankelijk van de thermische geleidbaarheid van het water (en wat stroming als je de staafverwarming goed plaatst) en dat is daar toch ook 'voldoende'? Theoretisch gezien heb je gelijk hoor, hogere stroming is beter maar ik zie niet hoe dit praktisch gezien veel zal uitmaken in onze situaties.
300l/h lijkt voldoende, maar als je toch kan kiezen, waarom dan niet bij de sterkste pomp....

Nu, ik werk ook nog met een staafverwarmer, en als die aan staat voel ik toch met mijn vingers dat die goed warm is.
In elk geval, een ancistrus blijft daar niet zitten als die aan gaat.
 
Heyy.

Ik heb de verwarming gisteren aangesloten op de grootste pomp. De e1902.
Dat was gisteren rond 7 uur savonds zoiets.
Aquarium was gevuld met gewoon koud water en de temperatuur stond vanmorgen fijn op de ingestelde temperatuur.
Heb links en rechts in het aquarium even een temperatuur meter gehangen en die geven allebei dezelfde waarde aan dus de warmte wordt ook goed verdeeld .
Wijkt alleen ongeveer een halve graad af dan het display op de protemp mja. Als ik dat weet kan ik er rekening mee houden
 
Nu is de vraag welke wijkt af de protemp of de ander en och een halve graad geen vis die er moeite mee heeft toch ;)
 
Nu is de vraag welke wijkt af de protemp of de ander en och een halve graad geen vis die er moeite mee heeft toch ;)
Denk toch dat de protemp afwijkt hoor.. het ding wordt best warm en dat zal best invloed hebben op de temperatuur wat hij aangeeft denk ik haha.
Maar goed een halve graad verschil mag de pret niet drukken toch 😜
 

Terug
Bovenaan