jbl verlichting ervaringen

Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Mijn verlichting wordt weer wat ouder en zal langzaam maar zeker vervangen gaan worden.

Ik heb altijd veel vertrouwen in Dennerle Special Plant gehad maar vind ik toch altijd wat geel.

Nu zit ik te denken aan een langzame overgang naar:

achter naar voor:

JBL tropic

JBL tropic

JBL natur

JBL color

Heeft iemand ervaringen met deze combi?

Een gerenommeerde lfs in Delft raadde JBL als totaliteit af vanwege het spectrum.

Het is voor mijn welbekende trigon 350

gr Peter
 
Dennerle schijnt "3 banden" TL buizen te hebben met een soort UV stop. De lampen zijn met folie bekleedt zodat UV licht, dat een algen bevorderende werking heeft, wordt tegengehouden.
Dat kan natuurlijk een belangrijk voordeel zijn t.o.v. JBL?


Groet,
Ben.
 
Ik heb nu 3x special plant en 1x amazon day.
ervoor had ik 2x JBL tropic en 2x JBL color.

Als ik mijn dennerle lampen vervang ga ik terug over op de JBL setup.
De JBL lampen geven zo'n 25% minder lumen.
Maar in de praktijk merk je daar niet echt iets van.
De planten groeien bij mij zelfs beter met de JBL lampen. Ik vermoed dat dit komt door de full spectrum.

De paarse JBL lampen geven ook v��l meer licht dan paarse lampen van andere merken net door dat full spectrum gegeven.
Beetje zoals je vroeger de triton lampen van interpet had. Maar deze zijn een 10-15 jaar geleden uit productie genomen.

De JBL natur zou ik skippen. Deze lamp brengt weinig bij tot de plantengroei met zijn 9000 kelvin.
De paarse lampen van jbl brengen wel veel bij tot de plantengroei in vergelijking met paarse lampen van andere merken. Is ook evident gezien ze dubbel zoveel licht geven als hun paarse concurrenten voor hetzelfde aantal watt.
 
Terug
Bovenaan