Wat is er nieuw

Je bak koelen?

Wel oppassen met verdamping, want de kalk etc blijft in je bak achter

Zoals ik zei is de verdamping nihil maar bij wekelijks verversen , ververs ik ook voor 50% met osmose
 
Ja met de klep deels open verdampt het harder. Overmorgen is hier toch een waterwissel. Kan ik vervangen en aanvullen. Ik zal dit ook niet snel doen, het was om te zien of het effect zou hebben, maar de lampen zijn nu een uur aan en de temperatuur van de bak loopt al weer op. Ik volg het nog een paar uur puur om te zien wat de temp doet. Het lijkt weinig effect te hebben, die pollepels tussen de rand en de kleppen :chef:
 
ik zet de klep op een kier en ik heb de ventilator er al een paar dagen op gericht. me bak is 26.8 graden netjes toch?
 
30+ graden hier de bak..
Binnen is het ook amper uit te houden..
 
Hier blijft de bak steken op 26 graden met kap gesloten. Geen koeling. Gebruik led verlichting. Kamer temperatuur is 25 graden.
 
Hier blijft de bak steken op 26 graden met kap gesloten. Geen koeling. Gebruik led verlichting.

De lampen zijn hier niet eens aan en het is al ~30 graden..🙁
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier blijft de bak steken op 26 graden met kap gesloten. Geen koeling. Gebruik led verlichting. Kamer temperatuur is 25 graden.
Dat is vast geen zolderkamer? 🙂
 
Laatst bewerkt door een moderator:
LED is zeker gunstig met dit weer. In feite kunnen bijna alle vissen uit het aquarium springen, maar de kleppen open is door het gebruik van LED al een stuk minder relevant. Als je een TL had, dan zijn de kleppen open zeker een manier om wat te koelen (lees: minder te verwarmen).

Goede ledverlichting kan wel degelijk erg warm worden hoor. Soms wel zo warm als TL

Dus kleppen open zetten kan alsnog goed nuttig zijn.
 
Goede ledverlichting kan wel degelijk erg warm worden hoor. Soms wel zo warm als TL

Dus kleppen open zetten kan alsnog goed nuttig zijn.

Oke dat wist ik niet, de LED die ik heb gezien werd allemaal niet zo warm. Goed om te weten 🙂
 
Goede ledverlichting kan wel degelijk erg warm worden hoor. Soms wel zo warm als TL

Dus kleppen open zetten kan alsnog goed nuttig zijn.
Led wordt alleen warm aan de bovenkant. Er is geen warmtestraling op het water, dat maakt dat het gemakkelijk te koelen is met een fan.
 
Constant schommelt mijn bak tussen 31 en 33 graden en doe toch veel water verversingen.
Vandaag zou ik mijn koeler moeten ontvangen en die ga ik dan direct aansluiten zodat de temp naar omlaag kan.
 
Dat is vrij warm zeg en hier komen ze niet boven de 26 uit in de woonkamer. Ben benieuwd naar je cooler.
 
Dat is vrij warm zeg en hier komen ze niet boven de 26 uit in de woonkamer. Ben benieuwd naar je cooler.
Heb de Cooler nu al een paar uurtjes op de bak staan draaien en de 4 koelers zo gedraaid dat ze recht op het oppervlak koelen en de temperatuur is toch al wat graden gezakt..
Wat ik wel zie dat is dat de meeste vissen bovenin zwemmen en de koelte opzoeken.
Op de site waar ik deze Coole Breeze 4 heb gekocht staat vermeld dat er een regelbare adapter bij is zodat je zelf de snelheid kan bepalen,dit is bij mij zeker niet het geval want er zit een adapter bij die niet regelbaar is,heb hun al gecontacteerd,ben benieuwd naar hun antwoord.
 
Heb de Cooler nu al een paar uurtjes op de bak staan draaien en de 4 koelers zo gedraaid dat ze recht op het oppervlak koelen en de temperatuur is toch al wat graden gezakt..
Wat ik wel zie dat is dat de meeste vissen bovenin zwemmen en de koelte opzoeken.
Op de site waar ik deze Coole Breeze 4 heb gekocht staat vermeld dat er een regelbare adapter bij is zodat je zelf de snelheid kan bepalen,dit is bij mij zeker niet het geval want er zit een adapter bij die niet regelbaar is,heb hun al gecontacteerd,ben benieuwd naar hun antwoord.
Je hebt al iets gekocht maar vaak is iets dergelijks redelijk zelf te maken. Bij kringloopwinkels hebben ze vaak computerventilators liggen al of niet met PWM bekabeling. Met PWM kun je nl. zelfs gebruikmaken van regelbare fan snelheden.
 
Ik dacht dat je die bouwpakketjes had gekocht die op Aliexpres worden aangeboden Johnny😉
 
Ja met Googelen kwam ik daar ook al uit😀😀
 
Je hebt al iets gekocht maar vaak is iets dergelijks redelijk zelf te maken. Bij kringloopwinkels hebben ze vaak computerventilators liggen al of niet met PWM bekabeling. Met PWM kun je nl. zelfs gebruikmaken van regelbare fan snelheden.
Normale DC fans kan je ook regelen met PWM.
Wss kom je wel weg met een schakeling met een 555 timer en ik dacht een instelbare elco om de duty cycle aan te passen
 
Ik heb de klep 's avonds een centimeter openstaan, overdag nog niet gedaan omdat de temperatuur in huis nog wel wil oplopen overdag.
Omdat het nu even wat koelen is laat ik hem maar even open staan, in de hoop dat de temperatuur weer zakt, meneer gourami is zijn nieuwe dames aan het uittesten en heeft al een flink schuimnest gebrouwen. Pech voor hem, zondag is er toch echt een waterwissel!
 
Ne John gekocht bij onlineaquariumspullen in Drachten.

Ik heb gister haast hetzelfde model gekregen via Aliexpres met 3 coolers aan elkaar. Kostte daar 23 euro en werken goed en het geluid valt me reuze mee want ik gebruik ze ook op de slaapamer.
 
Ik heb gister haast hetzelfde model gekregen via Aliexpres met 3 coolers aan elkaar. Kostte daar 23 euro en werken goed en het geluid valt me reuze mee want ik gebruik ze ook op de slaapamer.

Voor de kleine bakje's?
 
Ja op elke nano een kleine en voor de zeewaterbak die met 3 van de link.
 
Normale DC fans kan je ook regelen met PWM.
Wss kom je wel weg met een schakeling met een 555 timer en ik dacht een instelbare elco om de duty cycle aan te passen
Weet ik, ik bedoelde de bekabeling die er al of niet al aan zit. 2 aderig of 3 aderig. In beide gevallen zijn ze wel aan te sturen, natuurlijk. De derde draad is echter bruikbaar als je rpm zou willen aflezen en aldus gericht sturen.
 
Uhhu, 3e is tacho en 4e draad is pas PWM sturing 😉
 
Omdat ik zeker wou zijn dat het geluid heel laag zou zijn, heb ik zelf een cooler in mekaar gezet.
Materiaal:
3,5€ voor 12V dc voeding
26,5€ voor 3 ventilatoren (magnetische lager - max 14 dB)
1 oude cpu cooler
draad, kunststof L-profiel en bouten.

Vaststellingen
- Kamertemperatuur 28 tot 32°C
(ja ik heb een airco, maar je moet er al eens iets voor over hebben als je een test wil doen)
(de slaapkamer had trouwens maar 24°C)
- De oude cpu cooler is hoorbaar als hij op 12V draait maar geeft voldoende om een 120L bak met zelfs 5°C te koelen
- Met een weerstand heb ik de spanning over de ventilator verlaagd naar ca. 9V. Toen was hij nauwelijks hoorbaar en had ik zo'n 2 à 3°C koeling
- De 3 ventilatoren waren zelfs samen nagenoeg onhoorbaar, hun koelvermogen op 12V was eveneens zo'n 2 à 3 °C
- Nadat het licht uit ging, moest ik de koeling verminderen of de bak had 's morgens nog maar 23°C 😱

Geleerd (uit doornemen van info, spec's en mijn eigen testen):
- Het geluid van een ventilator hangt af van zijn toerental, de lagers en de vorm van het blad.
Hoe groter de ventilator hoe lager het toerental moet zijn om niet meer geluid te produceren (eigenlijk is het de snelheid aan de uiteinden van het blad).
Zonder info van de leverancier heb je er geen flauw idee van hoeveel geluid deze gaat produceren
- Het koelvermogen van een ventilator hangt af van zijn toerental, zijn diameter, zijn 'dikte' en de vorm van de bladen.
Zonder info van de leverancier kan dit sterk variëren

Ruwe conclusies (richtlijn voor wie niet weet waar te beginnen):
- Het minimale debiet om 2°C te kunnen koelen is 20 m³/h per 40L
- Als het mogelijk is neem je beter een diameter groter en verlaag je het toerental/de spanning indien nodig.


!!! Het is niet altijd mogelijk om de spanning met een weerstand te verlagen. De weerstand kan oververhitten. De meeste weerstanden kunnen maar 0,5 of 0,25Watt aan. Je dient dan gebruik te maken van een dc-dc omvormer of spanningsregelaar (bvb. LM317).
Voorbeeld:
Ventilator 0,6A@12V (U=R.I) -> R= 12V/0,6A= 20 Ohm) zal bij 9V een stroom nemen van (I=U/R) -> I=9V/20 Ohm= 0,45A
De weerstand die de resterende spanning (12V-9V=3V) opneemt, heeft dan (R=U/I) -> 3V/0,45A= 6,7 Ohm.
Het vermogen dat deze weerstand opneemt bedraagt (P=U.I) -> 3V.0,45A=1,35W en dus veel meer dan een standaard weerstand aankan.


P.S. Volgende is mijn persoonlijke mening:
Bij wat je koopt via dx.com, aliexpress of ... krijg je tegenwoordig (meestal) voldoende garantie dat het werkt, nog enige garantie m.b.t. het halen van de specificaties, maar geen enkele garantie m.b.t. het voldoen aan CE normen. CE normen hebben trouwens niets met kwaliteit te maken, enkel met veiligheid. Dat er een CE stikker op plakt bij iets wat je via die kanalen aankoopt heeft volgens mij geen enkele waarde.
Zou je diezelfde ventilator aankopen via een 'dubieuze' online shop in Benelux, dan heb je eigenlijk nog niet die garantie. Wel bij de grotere online winkels waar ook 'Aziatisch' materiaal aangeboden wordt.
Ik meen dat (ben dus niet zeker) dat tussenhandelaars aansprakelijk zijn voor wat zij verkopen. Als zij je een ventilator verkopen en na het afbranden van je huis blijkt dat een kortsluiting daarin de oorzaak was en dat de ventilator niet aan de ce normen voldeed (bvb. de behuizing van de voeding was niet uit brandwerende kunststof was gemaakt), dan kan een verzekering de kosten gaan verhalen op die tussenhandelaar. Uiteraard kan deze het verhalen op zijn leverancier, maar als die niet in Europa gevestigd is dan ....

Ik zal de hierboven aangehaalde 12Vdc voeding in geen enkel geval in een houten aquariumkast inbouwen.
 
Uhhu, 3e is tacho en 4e draad is pas PWM sturing 😉
Ok, helemaal volledig dan, we schrijven wat langs elkaar denkelijk, + draad, min draad, tacho of rpm uitlezing draad en PWM draad. We bedoelen wel hetzelfde denk ik. Misschien ben ik onduidelijk, sorry dan!
 
Mijn koeling: Alleen indien nodig!

943754_0_82_cimg2208.jpg
 
Ok, helemaal volledig dan, we schrijven wat langs elkaar denkelijk, + draad, min draad, tacho of rpm uitlezing draad en PWM draad. We bedoelen wel hetzelfde denk ik. Misschien ben ik onduidelijk, sorry dan!
Je was heel duidelijk, we praatte gewoon langs mekaar 😉
 
Ja ze ontdooien vrij snel en de temp zakt op 30 liter zo n dikke 2 graden. Vandaar dat ik coolers heb gekocht. Die draaien wanneer ik dat wil.

Misschien heb ik het gemist maar welke fans heb jij op je nano's staan ?

Ik heb nu 1 van deze op de sump van mijn 90L staan (had ik eerst op de nano) en dat scheelt echt al een hele klap en deze hoor je eigenlijk alleen heel zachtjes zoemen als het helemaal stil is in huis...en dat is bijna nooit 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan