Wat is er nieuw

Jewel Rio 340

JDS73

Well-known member
Lid geworden
17 december 2025
Leeftijd
52
Beste allemaal ik heb een Rio340 gekocht en ben van plan om een er een Zuid Amerikaanse biotoop van te gaan maken.
Ik heb al wat kleine houtstukjes gekocht van 3.5kilo en 2.6 kilo 😂
Met een zandbodem. Deze zal ik graag willen bedekken met bladeren.
Maar ik ben nog niet met het plantbestand bezig geweest. Nu weet ik dat er verschillende Vallicineria soorten bestaan die groot en stevig worden maar welke is het beste geschikt en welke andere planten kunnen er allemaal bij zuid Amerikaanse Cicliden en welke soorten passen er mooi in een bak met wat donkerder water.

Alvast bedankt

Ik was de fotos vergeten van het hout.
Het aquarium ga ik morgen ophalen maar de kast is er al en ga ik vanavond in elkaar zetten.

Bijlagen

• 20260530_171106.jpg
    20260530_171106.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 13
  • 20260530_171142.jpg
    20260530_171142.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 12
  • 20260530_171151.jpg
    20260530_171151.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 13
Ik weet niet waar je precies woont maar kan eigenlijk alleen maar aanraden om eens bij Utaka te gaan kijken.
Die hebben een ruim assortiment zuid Amerikaanse vissen en plantensoorten op voorraad waaronder regelmatig wat speciaals wat niet vaak in de handel is.

Ik weet niet waar je precies woont maar kan eigenlijk alleen maar aanraden om eens bij Utaka te gaan kijken.
Die hebben een ruim assortiment zuid Amerikaanse vissen en plantensoorten op voorraad waaronder regelmatig wat speciaals wat niet vaak in de handel is.
Ik woon in Belgie 😂

Hallo even een update.

Ik ben van een biotoop afgestapt.
De simpele reden is dat ik waarschijnlijk de verkeerde keuze heb gemaakt met beplanting.
Wat ik wel wil gaan doen is filteren over turf en een zo'n natuurlijk mogelijke omgeving creëren voor de vissen. Dan maar met andere planten en geen echte biotoop.
De bak staat nu in te draaien en ik heb zeer mooie baksteen vissen in mijn bak zitten. De steen aan de recherche kan is inmiddels weg en vervangen dooe een paar witte keitjes omdat ik het niet aandurfde om die zo te laten liggen.
De stenen liggen al een week op het hout maar het hout blijft nog altijd omhoog komen omdat het niet volledig is ingezogen.

Dus let niet op de rechter steen want die ligt er niet meer.
20260606_205726.jpg

Ik heb veel Echenodorus soorten aangeschaft en wat andere planten.
Die sprieten aan de linkerkant achter het hout ga ik er denk ik eruit halen.
Naar mijn idee kunnen vissen zich daar aan bezeren. Dat was echt een verkeerde keuze en volgens mij is dat ook een oeverplant die behoorlijk hoog gaat worden. Althans flink boven de bak uit.

Ik dacht aan het volgende vis bestand.
(Aantallen weet ik nog niet).
Maanvissen.
Antenne baasjes.
Misschien wat zwarte tetras
Voor de bodem wat grotere corridoras soorten.
En misschien een L nummer
(Heeft iemand misschien tips over combinaties en aantallen?)

Wat ik ook wil gaan doen is filteren over turf. Om wat donkerder water te krijgen en de PH wat naar beneden te halen.

Ik zou die baksteen vervangen door een panty gevuld met zand. Mocht die steen gaan schuiven, dan heb je grote kans op glasbreuk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan