JMB Led verlichting aansluiten op controller


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Ik heb onlangs JMB ledverlichting gekocht voor een 60cm bak.

Het gaat om 2x Aqualed 12W 40CM 8000K Wit/blauw en 1x Aqualed 9w 4500K Wit/rood (De 40 cm versie was niet beschikbaar)
Met een 3weg-splitter wilde ik deze dan aansluiten op de Led controller "S", zodat ik de 3 balkjes tegelijk kon programmeren.
Ik had voor ik de bestelling plaatste ook even nagevraagd bij de shop of dit mogelijk was, en dat zou gaan.

Nu had ik dit weekend even tijd om er mee bezig te zijn, echter lijkt het toch niet mogelijk om de controller aan te sluiten op de splitter.

De uitgang van de controller heeft namelijk zo’n connector met 3 pinnen vrouwelijk, en de splitter een vrouwelijke DC connector.
Volgens mij zou ik dus nog een kabeltje nodig hebben, met aan één eind DC-man en aan het andere eind 3pins-man voor tussen de controller en de splitter.
Op het internet vind ik zo direct geen kabel maar het is ook moeilijk zoeken want ik heb geen idee hoe zo'n 3pins kabeltje juist heet.

Weet iemand misschien een oplossing? Of kabel die zou werken?

qDnwPyU.jpg

oUv2XIv.jpg
 
Het is niet helemaal goed te zien maar zit de verbinding aan de controller wel goed? Het lijkt wel aan elkaar geknutseld. Heb je wel een drie aderige splitter? Je balken en de controller zijn namelijk drie aderig.
De splitter heeft aan de ingang een male stekker en aan de uitgangen een female plug. Dat geldt ook voor controllers én verlengkabels, die je misschien ook nodig bent omdat er maar een kort kabeltje aan de balk zit. Eigenlijk is dat een veiligheidsmaatregel voor alle stekkers, de uitgang is altijd vrouwelijk, de ingang mannelijk. Dus welke kabels jij nu hebt begrijp ik niet. Zou daar dus een fout inzitten? Omruilen! (Zelf heb ik trouwens ook JMB balken.) JMB heeft ook controllers, nauwelijks duurder waar je twee balken afzonderlijk mee kan aansturen, je bent dan nog maar één splitter naar twee nodig die er wel in drie aderige vorm is. De splitter die je nu gebruikt verdenk ik ervan dat NIET te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel pinnen hebben de connectors op de balken?
3 pins.

De volgorde is als volgt:
3x Ledbalken: 3-pins male ->
2vY0Rzr.jpg
3x verlengkabel 2m: female 3pins naar male 3-pins ->
ZY5LiBM.jpg

3x adapterstukje: female 3-pins naar female DC->
LO2O5kV.jpg
Splitter: 3x male DC naar 1x female DC->
4hAPkME.jpg

Controller: female 3-pins
1CtilpN.jpg
en aan de andere kant nog een DC female voor naar de adapter.
 
Het is niet helemaal goed te zien maar zit de verbinding aan de controller wel goed? Het lijkt wel aan elkaar geknutseld.

De verbinding aan de controller zit inderdaad niet goed, ik heb voor de foto even aan elkaar gebonden zodat de uitgangen zichtbaar zijn.

Heb je wel een drie aderige splitter? Je balken en de controller zijn namelijk drie aderig.
De splitter heeft aan de ingang een male stekker en aan de uitgangen een female plug.
De splitter heeft dus 3x male DC naar 1x female DC.

Dat geldt ook voor controllers én verlengkabels, die je misschien ook nodig bent omdat er maar een kort kabeltje aan de balk zit. Eigenlijk is dat een veiligheidsmaatregel voor alle stekkers, de uitgang is altijd vrouwelijk, de ingang mannelijk.
De verlengkabels heb ik, echter stonden ze niet mee op de foto, kreeg het nu al vrijwel niet duidelijk op de foto.

Dus welke kabels jij nu hebt begrijp ik niet. Zou daar dus een fout inzitten? Omruilen! (Zelf heb ik trouwens ook JMB balken.) JMB heeft ook controllers, nauwelijks duurder waar je twee balken afzonderlijk mee kan aansturen, je bent dan nog maar één splitter naar twee nodig die er wel in drie aderige vorm is. De splitter die je nu gebruikt verdenk ik ervan dat NIET te zijn.

De kabels die ik heb staan in de post hierboven, hopelijk maakt dit alles wat duidelijker.

De enige controller op de website met 3x 3-pins outputs kost €150, vandaar de splitter.
Ik had speciaal eerst een mailtje naar de shop gestuurd, met de vraag of dit kan. Ze zeiden met dat dit zou werken, echter blijkt dat toch niet het geval, maar misschien heb ik iets verkeerd aangesloten.
Even een mailtje gestuurd naar de aquariumshop waar ik de verlichting heb besteld, misschien kunnen zij wat meer duidelijkheid verschaffen.

De enige splitters die ik vind zijn overigens die met de standaard DC uitgangen, geen 3pins. heb je misschien een linkje voor me?
 
Adapterstukje? Als dat een adapterkabeltje is voor de voeding dan is dit een kabeltje welke bedoelt is voor aansluiting van de led balk rechtstreeks aan de voeding, dus zonder controller! De voeding hoort aan een twee aderige ( plus en min) stekker die in de controller wordt gestoken. Je splitterkabel die je hier laat zien is twee aderig! Die kan dus helemaal niet gebruikt worden! Dit is ook een kabel bedoelt om je balken aan te sluiten zonder controller! Je kan dus je controller niet gebruiken met deze splitterkabel. Voorheen kon je splitterkabels kopen, drie aderig voor gebruik ná je controller. Maar ik kan ze op het net niet meer vinden. Je zou eens kunnen informeren of men ze nog heeft bij JMB.

Qua stekkers is het goed te onthouden: Overal waar de spanning uitkomt is vrouwelijk en waar de spanning ingaat is mannelijk. Elke verbinding heeft, als het goed is, een vrouwelijke uitgaande- en een mannelijke ingang. En daarmee is dus ook alles te verbinden.

Het bedrijf waar je deze producten hebt besteld heeft je dus duidelijk verkeerd voorgelicht!
 
De verbinding aan de controller zit inderdaad niet goed, ik heb voor de foto even aan elkaar gebonden zodat de uitgangen zichtbaar zijn.


De splitter heeft dus 3x male DC naar 1x female DC.


De verlengkabels heb ik, echter stonden ze niet mee op de foto, kreeg het nu al vrijwel niet duidelijk op de foto.



De kabels die ik heb staan in de post hierboven, hopelijk maakt dit alles wat duidelijker.

De enige controller op de website met 3x 3-pins outputs kost €150, vandaar de splitter.
Ik had speciaal eerst een mailtje naar de shop gestuurd, met de vraag of dit kan. Ze zeiden met dat dit zou werken, echter blijkt dat toch niet het geval, maar misschien heb ik iets verkeerd aangesloten.
Even een mailtje gestuurd naar de aquariumshop waar ik de verlichting heb besteld, misschien kunnen zij wat meer duidelijkheid verschaffen.

De enige splitters die ik vind zijn overigens die met de standaard DC uitgangen, geen 3pins. heb je misschien een linkje voor me?

Zoals ik hieronder inmiddels vertelde kan ik ze ook niet meer vinden. Ik zou even contact opnemen met JMB of ze die dingen überhaupt nog maken? Wat je ook zou kunnen doen, en dat is niet echt moeilijk, is zorgen voor één drie aderig kabeltje met daaraan ten minste één male stekker en drie kabeltjes met daaraan female stekkertjes. Die kabeltjes knip je af op enige afstand van de stekkertjes. Je zult dan zien dat er drie dunne draadjes inzitten in de kleuren rood (plus) zwart (min) en geel (pwm). Wat je nu doet is alle rode draadjes met elkaar verbinden, evenzo met de zwarte en de gele. Maak een degelijke verbinding, liefs solderen. Isoleer de boel van elkaar, dus alle rood apart, zwart apart en geel apart. Zo heb je je eigen splitterkabel gemaakt! Er is dus ook nog wel een controller met twee uitgangen die minder duur is dan die met drie uitgangen. Er bestaat een XL versie maar jij hebt genoeg aan de L versie. Marktplaats?
jmb-led-controller-xl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Adapterstukje? Als dat een adapterkabeltje is voor de voeding dan is dit een kabeltje welke bedoelt is voor aansluiting van de led balk rechtstreeks aan de voeding, dus zonder controller! De voeding hoort aan een twee aderige ( plus en min) stekker die in de controller wordt gestoken. Je splitterkabel die je hier laat zien is twee aderig! Die kan dus helemaal niet gebruikt worden! Dit is ook een kabel bedoelt om je balken aan te sluiten zonder controller! Je kan dus je controller niet gebruiken met deze splitterkabel. Voorheen kon je splitterkabels kopen, drie aderig voor gebruik ná je controller. Maar ik kan ze op het net niet meer vinden. Je zou eens kunnen informeren of men ze nog heeft bij JMB.

Qua stekkers is het goed te onthouden: Overal waar de spanning uitkomt is vrouwelijk en waar de spanning ingaat is mannelijk. Elke verbinding heeft, als het goed is, een vrouwelijke uitgaande- en een mannelijke ingang. En daarmee is dus ook alles te verbinden.

Het bedrijf waar je deze producten hebt besteld heeft je dus duidelijk verkeerd voorgelicht!

Ik zal inderaad even mailen bij jmb of ze zo'n kabel nog hebben. Maar de €150 multi controller is dan de enige optie, als die niet meer te verkrijgen zijn als ik het goed begrijp.

Het zelf gaan solderen heb ik het materiaal niet voor, maar mijn vader misschien wel zal het eens navragen.

Bedankt voor je hulp alleszins!
 
Ik zal inderaad even mailen bij jmb of ze zo'n kabel nog hebben. Maar de €150 multi controller is dan de enige optie, als die niet meer te verkrijgen zijn als ik het goed begrijp.

Het zelf gaan solderen heb ik het materiaal niet voor, maar mijn vader misschien wel zal het eens navragen.

Bedankt voor je hulp alleszins!
Solderen MOET NIET maar het geeft een meer zekere verbinding. Je kan ook werken met kroonsteentjes of iets dergelijks. Wel iets zoeken voor fijnere draadjes, ze zijn nogal dun. Dit zelf doen scheelt je nog al wat geld. Verder is er ook nog de mogelijkheid om te werken met een TC 420 controller. Ik zal daar verder niet op ingaan want dit vergt wel enig technisch inzicht maar kan ook weer veel geld besparen.
 
Solderen MOET NIET maar het geeft een meer zekere verbinding. Je kan ook werken met kroonsteentjes of iets dergelijks. Wel iets zoeken voor fijnere draadjes, ze zijn nogal dun. Dit zelf doen scheelt je nog al wat geld. Verder is er ook nog de mogelijkheid om te werken met een TC 420 controller. Ik zal daar verder niet op ingaan want dit vergt wel enig technisch inzicht maar kan ook weer veel geld besparen.

Die TC 420 lijkt me misschien wel een oplossing, van het programmeren zijn genoeg handleidingen en filmpjes te vinden. Dat gedeelte zou dus wel moeten lukken.
Wat het aansluiten van de bedrading betreft heb ik echter geen enkel idee hoe ik dat precies zou moeten aanpakken.
 
Zonet telefoon gehad van de shop, de controller en splitter mag de retour op en ik krijg korting op de multi controller.
Dat leek me een mooie oplossing dan hoef ik niet te DIY'en (dat is misschien ook wel het veiligste in mijn geval ...)
 
Zonet telefoon gehad van de shop, de controller en splitter mag de retour op en ik krijg korting op de multi controller.
Dat leek me een mooie oplossing dan hoef ik niet te DIY'en (dat is misschien ook wel het veiligste in mijn geval ...)

Prima oplossing! Succes en veel plezier van je verlichting!
 

Terug
Bovenaan