JMB verlichting


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
beste allen,

de zoekfuntcie leverde bij mij niets op over jmb verlichting helaas...

ik heb al meerdere bakken gezien met jmb verlichting maar ik wil het toch graag zeker weten.

ik wil namelijk voor mijn volgende aquarium (200x70x70) nieuwe led verlichting aanschaffen en is mijn voorkeur gevallen op JMB.
ik heb reeds contact gehad met de maker van deze lampen en op aanvraag kan er een 3w versie gemaakt worden van hun bestaande zoetwaterlampen voor een plantenbak van deze afmetingen.

maar wat zijn de daadwerkelijke prestaties van JMB en hoe hebben jullie de verlichting samengesteld?
ik zat zelf te denken aan de blauw+wit "normaal" en de rood+wit "bright" dit om beide een soort gelijk spectrum te proberen te geven en het totaal zo natuurlijk mogelijk te laten lijken

ik sta open voor alternatieven maar lampen met een 120 graden straalhoek vallen af omdat ze simpelweg teveel licht verspillen en niet diep genoeg voldoende licht kunnen afgeven.

DIY is ook altijd nog een optie maar het prijskaartje en de rommel die het geeft kan ik waarschijnlijk niet rechtpraten bij de vrouw des huizes.
 
Staat nochtans op en bloot op hun site:
http://www.jmbwebshop.nl/a-35916377/jmb ... wit-blauw/

Als je nog niets hebt kan je JMB overwegen.
Maar een echte besparing tegenover T5 mag je niet echt verwachten.
JMB belooft 100 lumen per watt voor zijn witte leds, 50 lumen voor de gekleurde.
Philips T5 HO 90cm geeft 92 lumen per watt.
http://www.lighting.philips.com/main/pr ... EU/product

Per licht aan 12 uur per dag:

T5: 6 x 39 watt x 12 uur = 1025kWh per jaar voor 21000 lumen totaal.

LED: 180cm/54watt geeft volgens hen 4050 lumen(27 witte leds van 100 lumen per watt, 27 rood/blauwe leds van 50 lumen per watt)

5 ledbalken van 54 watt verbruiken per jaar dan 1182kWh voor 20250 lumen.

Oeps, T5 is dus zuiniger...

Aan de gemiddelde prijs van 0.22� per kWh betaal je met LED 260.04� per jaar aan stroom voor het licht.
Met T5 betaal je 225.5� per jaar voor nog iets meer lumen...


Zou me eerst eens informeren hoeveel lumen die 3 watt leds geven.

Anders T5...
 
Of allemaal op bright zoals jmb aanbeveelt.
 
Dan heb je een ander verhaal.
4 x 54watt geeft 946kwh voor 21600 lumen.
Kostprijs 208,21� per jaar verbruik
 
Let wel, als je een echte plantenbak wil zou ik naar
8x 39 watt T5 gaan of 28000 lumen.

Met zuiver witte leds dus zeker 5 balken van 54 watt.

En dat is minimaal.
 
Jurgen:
Ik ga voor 8 balken van 92cm

Hele mooie berekening met de t5 maar vergeet niet dat bijna 70% van dat licht niet bruikbaar is omdat het niet naar beneden schijnt
Ik hoor je al zeggen daar zijn reflectoren voor..
Echter bedekken deze een krappe 50% van de buis en reflecteren lang niet al het licht de bak in, dan houd ik dus nog iets minder dan 20% licht over wat geheel niet gebruikt word (tussen het water en de reflector).

Om een wat realistischer beeld te zou je moeten rekenen op 1/3 wat echt bruikbaar licht is wat een tl levert de rest die je terug wint met reflectoren is bonus
 
Maar hou er wel rekening mee dat je dan over een terugverdientijd moet denken van ongeveer 15 jaar.
Aankoop van lampen en T5 installatie mee gerekend..
Bij zelfbouw T5 zelfs tot 25 jaar.
 
tuinkabouter zei:
Jurgen:
Ik ga voor 8 balken van 92cm

Hele mooie berekening met de t5 maar vergeet niet dat bijna 70% van dat licht niet bruikbaar is omdat het niet naar beneden schijnt
Ik hoor je al zeggen daar zijn reflectoren voor..
Echter bedekken deze een krappe 50% van de buis en reflecteren lang niet al het licht de bak in, dan houd ik dus nog iets minder dan 20% licht over wat geheel niet gebruikt word (tussen het water en de reflector).

Om een wat realistischer beeld te zou je moeten rekenen op 1/3 wat echt bruikbaar licht is wat een tl levert de rest die je terug wint met reflectoren is bonus

Ik ga niet discussi�ren met je.
Als je led wil moet je dat zeker doen. Alleen moet je rekening houden met de juiste feiten.

Rekening houdend met het feit dat een TL zonder reflector maar 30% van zijn licht benut wordt kan ik aan tonen dat MET reflector zijn volledige capaciteit benut wordt.

Onderstaande link toont een test van een meting zonder reflector en met reflector.

Enkel dat verschil geeft al een toename in PAR met factor 3!!

Van PAR 125-150 zonder reflector naar PAR 425-450 met reflector.

Dus als je redeneert dat je zonder reflector maar 30% krijgt(120�) heb je met reflector het volle licht van de lampen.

http://www.advancedaquarist.com/2012/5/equipment
 
Het plan is om de hardware 30 jaar te laten staan.
Maar heb je ook de periodieke vervanging van de buizen mee gerekend?
 
Dat is een mooi artikel, goede bron
Ik zeg ook niet dat een reflector niet werkt, alleen dat het licht bij tl (ongeacht type) omni-directioneel is, led is beter gebundeld gezien die een kleinere straalhoek hebben
En 3x toename van 30% is altijd nog 90% ;)
Echter hebben hun gemeten op 5,25"
mijn aquarium is 27" diep en juist op de diepte verlies je veel licht.
 
Idd. T5 lampen gaan volgens philips 25000 uur mee.(10% failure)
Aan 12 uur per dag is dat 5 jaar en 7 maand.
��n philips 39watt T5 HO 840 kost 3,38�.
Dus per 8 lampen ben je 4.74� per jaar kwijt aan aanschafkosten(gemiddeld).

Dus na 30 jaar kosten die lampen je 142�.
4st 2x 39watt evsa kost online 4x 35� dus 140� (al kan je ze in groothandels v��l goedkoper krijgen)
Relatief duur zijn de doppen.
Bij velduis kosten goeie doppen 6.45�/st.
Dus voor 16 doppen ben je 103� kwijt.
8 h��l goeie reflectoren van 90cm kost zo'n 20�, totaal 160�(je hebt er voor de helft van die prijs al)
Reken nog zo'n 30� draan en aansluitmateriaal.(is h��l ruim)

Het totale kostenplaatje voor T5 in aanschaf komt dus all-inn op zo'n 575� voor 30 jaar.

Maar euh.
Die leds gaan het echt wel geen 30 jaar uit houden.
30 jaar aan 12 uur per dag is 131400 uur.
Statistisch gezien zal de helft van de leds na 11 jaar stuk zijn.

Maar nogmaals.
Ik probeer je enkel de juiste data mee te geven.
Iedereen is vrij te kiezen wat hij in zijn bak hangt. :)
Want leds hebben ook voordelen.
Denk aan de makkelijkere dimbaarheid, de laagspanning, de schittering die je krijgt( al is dit een geval van smaak)
 
tuinkabouter zei:
En 3x toename van 30% is altijd nog 90% ;)

Nu probeer je me te pakken op mijn ruwe kant.

120� is 33.3333% van 360�
Ik gebruik 120� als referentie omdat leds ook meestal een hoek hebben van 120�. Dus dat mag zo vergeleken worden.

Trouwens, als leds stralen op 120� zal ook die led een verlies hebben op 70 cm net zoals tl. Dus die redenering gaat niet op.
Ikzelf heb ook een bak van 70cm. 75cm als je totaal rekent.
Maar ik vermoed dat je niet het water tot tegen de rand zal vullen en liefst ook nog een bodem er in wil? :)
 
Los van de led/tl kwestie.
Wel degoutant dat ze nog durven 15� verzendkosten vragen bij dergelijke aankopen... ;)
 
Daarom wil ik dus ook jmb, die hebben een hoek van 80 graden ;)
Led is inderdaad makkelijker te dimmen en je hebt iets minder warmte ontwikkeling.
Maar voor het instalatie gemak en dimbaarheid hoef ik het niet te doen, kwestie van een module in me controller aan te sluiten die een 5v PWM signaal omzet in 0-10v analoog ;)
 
80� is idd niet slecht. Staat niet op hun site?
 
Nee klopt, ik had het gevraagd aan hun.
De strips worden gemaakt van 3w epistar leds met een stralingshoek van 80 graden
 
Maar hun site spreekt van 1watt leds.
Heb je ook gevraagd naar het rendement van die 3w leds?
 
Yup, zelfde als de 3w zeewater lampen
Deze worden alleen op aanvraag gemaakt.
Volgens hun voldoen de 1w meestal op bakken van 60cm.
Maar ik heb liever tever licht wat ik nog kan dimmen dan dat ik tekort kom..
 
Komt dat ook niet goedkoper uit gezien je minder balken nodig hebt?
 
Dimmen zal het rendement wel sterk naar beneden trekken.
Nu ja, bij tl ook hoor :)
 
Waarom wil je naar 70 cm hoogte ?
 
Het dimmen ben ik niet met je eens, led dim je namelijk via PWM en dus niet door middel van fase aansnijdend zoals bij normale lampen.
Er gaat dus geen stroom verloren in een weerstandenpakket maar het word geheel niet gebruikt
 
@Tom zei:
Waarom wil je naar 70 cm hoogte ?

Omdat het aquarium een roomdiveder gaat worden en omdat ik graag eimekei maanvissen erin wil gaan doen
 
tuinkabouter zei:
Het dimmen ben ik niet met je eens, led dim je namelijk via PWM en dus niet door middel van fase aansnijdend zoals bij normale lampen.
Er gaat dus geen stroom verloren in een weerstandenpakket maar het word geheel niet gebruikt

Net als met een evsa...

Test maar met een verbruiks en een lux meter. Je zal versteld staan.
50% dimmen in verbruik met een evsa geeft maar 10% licht bij T5 HO.
Weet niet of het ook zo spectaculair is bij led, maar reken maar niet op een effectieve 50% dimmen, 50% minder stroom. Ain't gonna happen...
 
Jurgen, zoals je het nu zegt gaat van 10-100% licht 50-100% stroom zitten en in de onderste 10% licht de laatste 50%

Ik weet dat met de epistar leds als je op 1/3 van het vermogen draait je ongeveer nog 50% licht hebt
Hoe de rest van de dimcurve ligt weet ik niet exact.
 
Zie hier de bevindingen van een club lid bij ons:

Deze namiddag eventjes met de verlichting gespeeld . Eenvoudig testje gedaan om ene vergelijk te maken dimmen/opbrengst verlichting/verbruik en het effect van reflectoren .
Sensor van lux metertje vastgezet op een traverse boven het water , lichtkap open op 40 cm boven de sensor . Gemeten midden onder twee T8 lampen , 58 W kleuren 965 en 940 die beiden aangesloten zijn op ��n dimbare EVSA philips 2X50 W ( recup EVSA uit een belichter ) , g��n reflectoren op de lampen , binnenkant lichtkap wit glanzend geschilderd .
100% =4900 Lux = 48 Lux/Watt
75%=2900 Lux = 49 Lux/Watt
50%=300 Lux = 13 Lux/watt
25% = 170 Lux =9,4 Lux/watt
0%=163 Lux
 
100% =4900 Lux = 48 Lux/Watt
75%=2900 Lux = 49 Lux/Watt
50%=300 Lux = 13 Lux/watt
25% = 170 Lux =9,4 Lux/watt
0%=163 Lux

Haha, lachen dit.
Zou ik de tl's op 0% zetten, dan kom ik uit op 163/0 = ∞ lux/watt
(grapje)

Ik ben ook even bezig geweest met een luxmeter.
En dan wel op mijn powerleds.
Ik heb 16w aan powerleds op een rij gezet en heb toen 250 lux gemeten.
Hierna heb ik lenzen geplaatst van 60�, dit gaf 1300 lux !!!!
Wel heb ik het idee dat de hoek van de lenzen kleiner is dan 60�.
Anders zou de verhouding ook nooit kloppen.
Let op, ik heb wel gemeten op 1 meter afstand (mocht je het willen vergelijken met de tl's van hierboven)
Ik heb een T8 aquarelle weg gehaald en deze ledstip geplaatst, veel meer licht !
De T8 gaf maar 260 lux (0p 1m zonder reflector)

Een luxmeter zegt me meer dan de theoretische lumen waar steeds over gesproken wordt.


Kosten/ 16W led

leds: �0,60
Voeding: �3,00
heatsink: �1,00
strip: �2,00
Lenzen �3,20
-------------------
totaal �9,80

759584henko_0_82_p1100069.jpg
 
Het probleem met lux is dat het heel subjectief is.
Je kan nooit appels met appels vergelijken.

Op dat vlak is lumen wel interessant.

Lux vergelijken is enkel interessant als je de beide lichtbronnen voor handen hebt en een echte side by side vergelijking kan doen.
 
Henko zei:
Ik heb een T8 aquarelle weg gehaald en deze ledstip geplaatst, veel meer licht !

Heb zelf ook wat gemaakt en het lijkt veel meer dan dat het in werkelijkheid is.
Zo wil m'n Clinopodium maar niet reageren..
 
Dat het meer lijkt komt misschien door de kleurwarmte?

Maar als ik zelf wat ga bouwen komen er bridgelux Vero leds op en geen 3w sterleds.
Een bridgelux levert 110-140 lumen per watt ;)
Een 3watt sterretje levert geen eens 200 lumen op zijn 3watt
Controller en regeltechniek is niet echt interessant met wat LDD-H drivers van meanwell kom je een heel eind ;)
 
heejz ik heb pas geleden 2 jmb led balken aangeschaft op mijn rekord 800 deze zijn 70 cm de community rood/wit en wit/blauwe versie onderschat deze verlichting niet! het is zeer degelijke en sterke led verlichting deze zijn in totaal 42watt samen ter vervanging van de standaard licht kap 2x18w geplaatst en zelf rgb 72 watt geknutseld en dan nog apart 1 strip warm witte leds en 1 strip koud witte leds in profielen van alluminium weg gewerkt met de tc420 controller samen mijn planten groei is enorm toengenomen alleen al met de 2 jmb led balken en de led balken zijn in combinatie met de led balk houders voor op het aquarium en de jmb controller vet! voor de jmb balken te dimmen hebbje wel een aparte dimmer nodig in combinatie met de tc420 controller voor rgb en warm en koude leds gewoon perfect mvg bjorn
 
Weet jij wat pauzes zijn en . punt? nieuwe zin?

Als ik het zo lees, hou ik gewoon mijn verlichting.
 
Henko zei:
Ik heb een T8 aquarelle weg gehaald en deze ledstip geplaatst, veel meer licht !
Philips aquarelle is nu ook niet de lamp met de beste reputatie op lumen per watt gebied met zijn 60-70 lumen per watt...
Geen goeie referentie dus.
 
tuinkabouter zei:
Dat het meer lijkt komt misschien door de kleurwarmte?

Maar als ik zelf wat ga bouwen komen er bridgelux Vero leds op en geen 3w sterleds.
Een bridgelux levert 110-140 lumen per watt ;)
Een 3watt sterretje levert geen eens 200 lumen op zijn 3watt
Controller en regeltechniek is niet echt interessant met wat LDD-H drivers van meanwell kom je een heel eind ;)

Wel opletten dat de CRi ook boven de 80 blijft. Ander heb je veel lumen maar een bagger kleurweergave.
 
duidelijk topics openen voor niets bied je hulp aan word je afgesnauwd...ik zou een pagina terug kijken typt iemand precies hetzelfde en dan word niks van opmerkingen gemaakt staat het je niet aan hoe iemand schrijft vraag geen hulp dan is niet echt netjes van je....
 

Terug
Bovenaan