Wat is er nieuw

Jonge garnalen apart houden

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een bijzonder probleem. Als fotograaf ben ik al enige tijd bezig met een project waarbij ik de ontwikkeling van jonge dieren in de eerste weken van hun leven volg (www.developmentphoto.com). Ik heb al een aantal jaar garnalen, maar heb die nooit gefotografeerd, omdat ze zo super klein zijn als ze net geboren zijn. Nu heb ik de afgelopen weken een serie over de ontwikkeling van het Groot koolwitje gemaakt, waarbij de rupsen in het begin maar 2mm groot zijn. Met een speciaal objectief is dat uiteindelijk gelukt, wat betekent dat nu eigenlijk niets meer te klein is en ik dus ook met de garnalen aan de slag kan.

Nu is het probleem dat ik voor de serie jonge garnalen apart moet zetten, zodat ik weet welke ik gefotografeerd heb. Mijn ervaring is alleen dat met bv breeding boxen en netbreeders voor vissen er altijd jonge garnalen inkomen, dus als ze daar in kunnen kruipen, kunnen ze er ook uit. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik op een goede manier pasgeboren garnalen apart kan zetten, zonder dat ik het risico loop dat ze ontsnappen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

In zo n netbreeder kunnen ze niet ontsnappen lijkt me hoor.

Sizzbreeders hebben een deksel daar kan letterlijk niks uit of in, netbreeders wel inderdaad, heb dat hier ook, zitten er ineens babycorydorasjes bij mijn algeneters 😀

Hoe bedoel je Nicolien want ik heb ze ooit ook eens gebruikt in een ver verleden maar als je de opening 1 cm boven het water doet moet dat toch goedgaan?

Ik heb (best veel) ervaring met zowel zowel netbreeders/Marina kraambak als de breeding box van Ziss en bij allebei kwamen er altijd wel een paar jonge garnalen in. Geen idee hoe ze het doen, want het lijkt soms echt onmogelijk, maar ze kruipen er elke keer weer in. En als ze erin komen, dan kunnen ze er volgens mij ook uit...

Hoe bedoel je Nicolien want ik heb ze ooit ook eens gebruikt in een ver verleden maar als je de opening 1 cm boven het water doet moet dat toch goedgaan?
Ze kruipen er gewoon overheen, hier haalde ik vandaag een breedernetje leeg om de boel te verhuizen en toen zwommen er babypygmeausjes tussen de algeneters terwijl ik toch echt alleen een tros eitjes van de algeneters in dat netje had gedaan. Geen flauw idee hoe die pygmeausjes het voor erlkaar hebben gekregen, maar gebeurd wel, ook garnalen klimmen eroverheen overigens maar dat wist ik al maar van die pygmeausjes had ik nog niet eerder meegemaakt

Ik heb (best veel) ervaring met zowel zowel netbreeders/Marina kraambak als de breeding box van Ziss en bij allebei kwamen er altijd wel een paar jonge garnalen in. Geen idee hoe ze het doen, want het lijkt soms echt onmogelijk, maar ze kruipen er elke keer weer in. En als ze erin komen, dan kunnen ze er volgens mij ook uit...
Bij dis zizzbreeder als je daar de deksel erop doet kunnen ze er niet uit omdat dat gat in die deksel in het midden zit en boven water en dan zullen ze teveel moeite moeten doen om eruit te kruipen (denk ik)

Het is mijn ervaring dat daar ook gewoon jonge garnalen inkruipen. Elke keer dat ik tot nu toe de Ziss box gebruikt heb, kwamen er jonge garnalen in en ik heb ze er niet zelf ingezet. Ze passen door de gaatjes bij het bruissteentje. Als ze daar tegenin kunnen kruipen, kunnen ze zich er zeker mee naar buiten laten ´stromen´.

cardina garnalen zijn vaak al heel mooi als ze jong zijn

Het is mijn ervaring dat daar ook gewoon jonge garnalen inkruipen. Elke keer dat ik tot nu toe de Ziss box gebruikt heb, kwamen er jonge garnalen in en ik heb ze er niet zelf ingezet. Ze passen door de gaatjes bij het bruissteentje. Als ze daar tegenin kunnen kruipen, kunnen ze zich er zeker mee naar buiten laten ´stromen´.
Hier zit een gaasje voor die gaatjes bij het bruissteentje, dus dan is jouiw sizzbreeder niet compleet als dat gaasje er niet zit

Hier zit een gaasje voor die gaatjes bij het bruissteentje, dus dan is jouiw sizzbreeder niet compleet als dat gaasje er niet zit

Heb je het dan over de tumbler of the breeder box? Ik heb 2 boxen en allebei hebben ze aan de buitenkant een soort plastic strip waar het bruissteentje in moet. Daar zitten aan de onderkant gleufjes in. Op de plek waar je die erop klikt zitten aan de bovenkant van de box dezelfde gleufjes. In beide boxen zit daar bij mij geen gaas op.

Heb het over de box en niet de tumbler en daar waar de bubbels het boxje instromen hoort een gaasje te zitten anders zouden de jonkies er ook uit kunnen kruipen

Even een update:

Ik heb uiteindelijk besloten om de garnaaltjes in een apart Faunaboxje te houden met een bruissteentje totdat ze zo groot zijn dat ze niet meer kunnen ontsnappen. Ik heb inmiddels de eerste foto gemaakt om hun ontwikkeling te volgen.

48188152557_0a92b2695c_b.jpg
.

Dit is denk ik één van de lastigste foto's die ik ooit gemaakt heb. Sowieso is een extreem macro objectief alles behalve makkelijk om mee te werken (geen autofocus, geen 'normale' scherpstelring, diafragma instellen op de lens zelf enz.), een pasgeboren garnaaltje is echt super klein (nauwelijks met het blote oog zichtbaar) en blijft absoluut niet stilzitten. Maar het is gelukt en gelukkig wordt hij (als het goed is) nu alleen maar groter en heb ik het ergste gehad 🙂.

Prachtige foto van een mooie garnaal :thumbs:

Knap werk :thumbs:

Bedankt allebei!!

Voor degenen die het leuk vinden om de foto's van mijn project in het echt te zien (deze helaas nog niet, maar wel bijvoorbeeld de series van de Corydoras sipaliwini en de Helena slak), dat kan t/m 1 september in het Natuurhistorisch museum Rotterdam.

Bedankt allebei!!

Voor degenen die het leuk vinden om de foto's van mijn project in het echt te zien (deze helaas nog niet, maar wel bijvoorbeeld de series van de Corydoras sipaliwini en de Helena slak), dat kan t/m 1 september in het Natuurhistorisch museum Rotterdam.
Wat een mooie locatie om je werk te kunnen laten zien zeg.

Wat een mooie locatie om je werk te kunnen laten zien zeg.

Ja, dat is het zeker. Het is ook echt een leuk museum. Het was trouwens wel hard werken om hier te komen, want ik ben al ruim 5 jaar met dit project bezig (en ook nog lang niet klaar 😉 ). Vandaag ben ik toevallig ook aan een nieuwe vissen serie begonnen van de Fundulopanchax garnderi (ook super mini als ze net uit het ei komen). Die foto's zijn hier te zien https://developmentphoto.com/vissen/fundulopanchax-gardneri/. Als alles goed gaat, komt er de komende weken elke week eentje bij.

Ja, dat is het zeker. Het is ook echt een leuk museum. Het was trouwens wel hard werken om hier te komen, want ik ben al ruim 5 jaar met dit project bezig (en ook nog lang niet klaar 😉 ). Vandaag ben ik toevallig ook aan een nieuwe vissen serie begonnen van de Fundulopanchax garnderi (ook super mini als ze net uit het ei komen). Die foto's zijn hier te zien https://developmentphoto.com/vissen/fundulopanchax-gardneri/. Als alles goed gaat, komt er de komende weken elke week eentje bij.
Het lijken wel heel delicate schilderijtjes!

Geweldig Marlonneke!

Dank je wel!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan