Jonge gup, twijfel geslacht

AquariGuppy

Well-known member
Lid geworden
30 september 2022
Berichten
54
Inmiddels ben ik over het algemeen best bedreven geworden in het (al op jonge leeftijd) identificeren van het geslacht van mijn baby guppen.
Maar bij deze twijfel ik enorm..
Als ik puur naar de vorm van het lichaam kijk zou ik zeggen: mannetje (vrij slank gebouwd, meer langwerpig lichaam)
Maar er is toch ook duidelijk een drachtvlek te zien. Waardoor ik toch begin te twijfelen..

(let niet op de algen op het glas, daar wordt aan gewerkt)

20240705_220345.jpg
 
Ter vergelijking
Links= twijfelgeval, rechts= grote zus
20240705_221753.jpg
 
Ik twijfel ook en zou denken een vrouw maar @stanovic heeft er heel veel ervaring mee.
 
Een dame. Zie de zwarte vlek boven de aarsvin, welke alleen vrouwtjes guppen hebben. Zelfs bij zeer jonge dieren van enkele dagen oud is dit te zien.
 
Als een man flink gegeten heeft zie die vlek ook.
De darmen liggen ook bij dat doorzichtige stukje van de huid.

Lichaamsbouw, beste rugvin...
Ik zeg: een man.
 
Ik wil niet flauw zijn, maar guppenmannen hebben toch een gonopodium? Dat moet dan toch toch met een goede foto zichtbaar zijn?
 
Het kan aan de foto liggen maar ik vind die gup er niet echt lekker doorvoed uitzien, de ogen zijn vrij groot in verhouding tot het lichaam.

ik ga voor een vrouwtjes
 
Ik wil niet flauw zijn, maar guppenmannen hebben toch een gonopodium? Dat moet dan toch toch met een goede foto zichtbaar zijn?
Klopt.
Maar het kan lang duren voor ze die krijgen.
 
Ik wil niet flauw zijn, maar guppenmannen hebben toch een gonopodium? Dat moet dan toch toch met een goede foto zichtbaar zijn?

Dit is een jonge gup, dus de gonopodium zou sowieso nog niet ontwikkeld zijn op deze leeftijd.. De aarsvin is bij jonge mannetjes vaak wel rechter, bij vrouwtjes over is deze ronder.. maar dat vind ik bij deze ook lastig te zien..
 
Als een man flink gegeten heeft zie die vlek ook.
De darmen liggen ook bij dat doorzichtige stukje van de huid.

Lichaamsbouw, beste rugvin...
Ik zeg: een man.

Een dergelijke lange rugvin hebben meerdere vrouwtjes ook.. maar de lichaamsbouw verder is wel meer mannelijk..
 
Dat is de vuistregel inderdaad.
Maar in de praktijk heb ik het menigmaal veel later dan dat gezien.
 
Ja ik heb geen Guppen dus ook geen ervaring mee. Dan zal deze Gup wel een lastig geval zijn.
 
Dat is het zeker.
Het houdt ons al ¾ pagina van dit forum bezig.😀
 
Haha.
Nee, dat niet.
Hij is gewoon een late puber.
 
Het is geen man (dus ook geen late man) maar een vrouw. Maar ik zeg wel dat de bouw niet zo geweldig is. En tja, dat komt nu eenmaal ook in de beste bakken voor. Let niet op de rugvin. Ook vrouwen kunnen een wat grotere rugvin ontwikkelen.
Als een man flink gegeten heeft zie die vlek ook.
Dat zie je enkel bij een man als die een lage concentratie aan kleurcellen bij z'n aarsgebied heeft. Anders niet. En idd, het komt idd wel voor dat mannen zo'n lage concentratie aan kleurcellen op die plek hebben. Als guppen lang in dezelfde bloedlijn zijn doorgekweekt komt er zo'n degeneratie aan kleurcellen vaker voor bij mannen. Maar in dit geval is het echt een vrouw.
 
Terug
Bovenaan