Wat is er nieuw

Jonge taiwan bee's gaan dood.

• Onderwerp starter Onderwerp starter veerke
  • Startdatum Startdatum
V

veerke

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer al 1,5 jaar CR, CB en taiwan bee's aan het kweken, maar vooral dat laatste lukt niet echt. In die 1,5 jaar zijn er maar liefst 2, ja, ik herhaal 2 taiwan bee's groot geworden xD, een red wine en een panda. Ik heb ondertussen al zo'n ongeveer 500 Cr en Cb van dezelfde groep gekregen.
Nu loopt ��n van mijn bakken niet zo goed, daar gingen de jongen telkens dood, ook CB en CR, dus daar had ik van de week een water verversing gedaan. Een aantal dagen later had ik weer jongen garnalen, en om even uit te zoeken of die het wel overleven had ik ze in een zo'n babybakje in het aquarium gedaan. ik had er 3 crystal reds in gedaan en ik kwam nog 1 blauw/grijs/wit achtige tegen die had ik er ook in gedaan. Tot mijn grote verbazing vond ik ook een red ruby en een kingkong (miniscuul nog geen 3 dagen oud) die had ik ook in het bakje gedaan om ze in de gaten te houden. Maarja je raad het al na 1 dag in het bakje te hebben gezeten, waren ze opeens foetsie.. Geen dode garnaal te bekennen, alleen maar 3 kleine crystal redjes en die rare wit/blauw/grijs achtige was er nog.

Iemand enig idee waarom het overleven van jonge TB niet lukt of heeft iemand tips? Ik heb er trouwens wel eens een grote king kong (gekocht) in gehad en die bleef gewoon leven.

Ik heb 3 bakken.

1. De linker 60 cm bak ,heeft een akadama bodem met gemineraliseerd osmosewater. (in deze bak had ik dat babybakje hangen). Ik ververs soms wel met kraanwater.

2, de middelste bak 30 cm gok ik, heeft ook een akadama bodem. Ik weet niet meer of hier kraanwater of osmosewater in zit, dit was vroeger nl. het 'opvang' bakje voor mijn kleine visjes, waar ik voor de lol 10 garnalen in deed, en waarvan ik uiteindelijk ook die 2 taiwan bees had verkregen.

3, rechter bak 30 L aquariumpje, ook hier heb ik wel eens jonge blauwe garnalen gezien maar die werden niet groter dan 3 mm. momenteel zit hier geminiraliseerd osmose water in met environment soil.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen 🙁

Ps. Ik heb nu ook een meterbak met 40 taiwan bee's (gekocht), deze zijn 1 cm groot en leven nog wel. Deze zitten ook op Environment soil en gemineraliseerd osmose water.

Het is me een beetje onduidelijk in welke bak ze nou niet echt groot worden. Kun je dat aangeven en ook wat daar de waterwaarden zijn en hoe je ververst?
Nu is het wel zo dat de hoge gradaties moeilijker zijn om te houden en om groot te brengen dan de lage gradaties cr/cb.

Na hoeveel tijd zie je de jongen gemiddeld niet meer dan?

Waterwaardes:
Linkerbak: 300 microsiemens
Ph: 6.7/6.8
Middelste bak: 250 microsiemens
Ph 6.5
Rechterbak: 325 microsiemens
Ph 6.3

Ze worden momenteel in alle 3 de bakken niet groot. Het is me 1 x gelukt om in de middelste bak er 2 groot te laten worden.

Na een dag of 2 (als ze dat al halen) zijn ze vaak wel verdwenen.

Ik ververs door middel van een bakje water eruit te scheppen, er gaat vaak maar heel weinig uit. Bij de 60 cm bak die 30 hoog is haal ik 1 a 1,5 cm water uit. En dan 'giet' ik het nieuwe water er ook zo weer in. Nog nooit fout gegaan. Ik ververs ook bijna nooit (hooguit 1 x per 2 maanden, of als ik ineens wat uitval zie). In de bakken verdampt er ook wel eens wat water en dat vul ik dan met osmose water bij.

Wat krijgen je garnalen allemaal te eten?

Ik moet zeggen dat ik de ph vrij hoog vindt in je bakken. de TB wordt vaak gehouden op een ph van zeg maar 6 en soms nog iets lager. Weet je de gh en de kh ook?
De Gh moet minimaal rond de 5-6 liggen en de kh eigenlijk 0-1. Ververs je met osmose en breng je dat op goede waarden met....????
En wat krijgen ze te eten zoals Ivo al vraagt? Geef je ook stofvoer voor de eerste weken?

jessicapilon zei:
En wat krijgen ze te eten zoals Ivo al vraagt? Geef je ook stofvoer voor de eerste weken?
+1
Dat heeft bij ons zeer positieve invloed op het overlevingspercentage jongbroed inderdaad.

Klopt Mark en ik vind voor de TB de ph ook behoorlijk hoog. Wij hebben hier 4 bakken met TB en die zitten tussen de 5.5 en de 6.1
Deze waarden zijn ook geadviseerd bij de aankoop van deze garnalen. Als de ph te hoog is hebben ze wellicht problemen met vervellen waardoor ze sterven.

http://www.garnalenparadijs.nl/kweek/watersamenstelling
Hier kun je de info vinden van Garnalenparadijs. Men heeft het hier over 5.5-7
Nu is het zo dat als ze zijn gekweekt op een lage ph dan kan het zo zijn dat de waarden van de TS voor problemen zorgen maar daarvoor moeten we eigenlijk weten op welke waarden de ouders zijn gekweekt.

Beetje late reactie. Maar wat het eten betreft, ze krijgen vanalles te eten. Ik heb hier verschillende potjes van proshrimp staan, snowflakes, van biomax heb ik een hele boel voer (de kleinste maat (stofvoer en grotere korrels) en nog veel meer. Ik geef ze eigenlijk van alles wat. De ene keer doe ik letterlijk van alles een klein beetje. En de andere dag krijgen ze bijv. Alleen snowflakes.
De kh waardes etc. Weet ik niet. Moet ik dan een druppelsetje halen om dat te meten? Ik las dat dat vrijwel niet digitaal te meten was
Ik vul het osmose water aan met mineral shrimp ( ik dacht dat het zo heete, ik zou morgen even kijken). Met verversen doe ik er gewoon puur osmosewater bij. Als ik wat meer water ververs dan mineraliseer ik het wel.
Wat betreft de ouders.. de ouders zijn gewoon de garnalen die nu ook in een van mijn bakken zitten. Die zijn inmiddels al een heel aantal generaties verder. Bij de vorige eigenaar, waar ik 1,5 jaar de stratgroep had gekocht zaten ze geloof ik gewoon op kraanwater zonder verwarming op akadama. Waterwaardes weet ik verder niet. Ik had mijn garnalen toen op een gegeven moment op osmose water gedaan omdat ik dacht dat ze mijn kraanwater niet overleefden. ( vroeger wilden de kleine cr en cb nl. niet groot worden in de bak laat staan de tb., later bedacht ik dat de doodsoorzaak ook wellicht de vissen konden zijn xD)

Als je steeds ververst zonder het aan te maken tot de goede geleidbaarheid dan zal de gh misschien teveel zakken. Je zou dus de kh en de gh eens moeten meten.

veerke zei:
De kh waardes etc. Weet ik niet. Moet ik dan een druppelsetje halen om dat te meten? Ik las dat dat vrijwel niet digitaal te meten was.

De Kh en Gh kun je idd meten met druppeltests.

Voor de Kh heb ik de Salifert test, deze schijnt nauwkeuriger te zijn omdat deze met twee reagens meet.

Voor de Gh heb ik de Sera test, simpelweg omdat Salifert deze niet heeft.

De Ph en geleidbaarheid meet ik elektronisch en alle overige waarden, No2, No3, Nh3, Po4, O2, meet ik met de druppeltests van Saifert.

Uiteraard kun je elk merk nemen dat je wilt.
Er zijn ook koffertjes met verschillende druppeltesten erin te koop.

Die heb je al vanaf 30 euro. Let er dan wel even op of de Gh en Kh erin zitten, want die ontbreken nogal eens.

Soms kan de lfs het ook voor je testen maar let er dan wel op dat ze dit met druppels doen. Strips zijn niet nauwkeurig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan