Wat is er nieuw

Jos Hut aqualantis evasion 200x60x75

Lollllllll

En weet je hoe?Omdat ie mijn Eimekeis op Facebook zag met heel veel rood op de bodys en vinnen.Was er zwaar door aangetrokken.Vroeg of dat zo bleef.Heeft misschien ook te maken dat ik ze veel granulaat voer.

Ik voer ze verschillende soorten diepvriesvoer, de ruggen zijn bij mij ook erg rood als ik de juiste verlichting erboven zet. Zo'n groluxlamp doet wonderen maar ook led-verlichting kan erg positief werken.

De mail uit Canada is beantwoord.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos Hut:Ja ik ga er wel van uit dat ze het goede voer krijgen en goede zorg hoor.
Maar toch zie ik het rood alleen bij mijn vissen in opkweek en niet bij de volwassen exemplaren.Ze zwemmen immers onder hetzelfde licht he?
Vraag me af of dit rode alleen te zien is in halfwas stadium en dat dit later verdwijnt als ze groot zijn??
Ter vergelijking een halfwas en volwassen exemplaar:

Halfwas:

UCvOc0HRAofqE6W9V2ERtGnX6fATiEp-.jpeg

Volwassen:

UCvOc0HRAofqE6W9V2ERtGnX6fATiEp-.jpeg

Ik ga er eens op letten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Gisteren een filmpje ontvangen van Erik Kemper, oud landskampioen speciaal aquaria. Hij heeft in zijn 1700 liter aquarium nu het eerste legsel van zijn Eimekeis. Ik verwacht dat zijn grote algeneters korte metten met het legsel zullen maken maar het blijft leuk om het eens te zien.

Vandaag mijn eigen aquarium eens flink onder handen genomen na drie weken met vakantie te zijn geweest. De Microgeophagus Altospinosa zwemmen met een groepje jongen om zich heen dus het was goed opletten om de jonkies niet weg te zuigen bij het water verversen. Alles staat er nu weer spic en span bij. Bij de vorige keren water verversen was het zo dat de Eimekeis in de dagen er na eitjes gingen leggen.
Ik ben benieuwd of dat nu ook zo is.

Hobbygroet,
Jos Hut

De temperatuur stijgt net als de luchtdruk. Tijd voor een koppel Eimekeis om eens wat eitjes te gaan leggen.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=U7Fqw6xhhn4&feature=youtu.be[/video]

Het wordt een goed Eimekei jaar...

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik vindt dit zo'n superbak! De kennis die jij hent is legendarisch. Gewoon top 🙂

Dank je!

Afgelopen dagen even drie dagen naar de camping geweest. De Eimekeis hadden zodra wij de deur uit waren gelijk eitjes gelegd aldus mijn zwager die voor de vissen zorgde. Bij thuiskomst was het legsel foetsie en zwom iedereen weer met een onnozele blik in de bak in afwachting van een lekker blokje voer.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ze dachten waarschijnlijk daar komt die beste man weer aan die ons zo super goed verzorgt 🙂

Even weer wat onderhoud gedaan: water ververst, wat javamos van de bodem afgezogen en het teveel aan grind bij de voorruit verwijderd. Eigenlijk valt het bij dit aquarium heel erg mee wat er wekelijks aan onderhoud moet gebeuren. Nog geen half uur per week kost het mij. Ook is het prettig dat de voorruit gewoon schoon blijft. Ik heb hem vanaf februari slechts twee keer moeten schoonmaken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik een filmpje heb gepost van mijn huiskamer aquarium. Hij staat er al weer een maand of 8.
8 Jonge Microgeophagus altospinosa zwemmen er samen in met hun ouders. Verder zijn er geen wijzigingen van het visbestand.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cgKBLi4aEwU[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Prachtig rustige bak. Alhoewel ik denk dat het er, gezien wat staartvin beschadigingen, ook wel eens een rangorde gevecht zal zijn.

Prachtig aquarium Jos.
bijzonder hoe succesvol je bent met het kweken van deze soort. Natuurlijk zijn de vissen uiteindelijk degenen die het moeten doen, maar dit wijst toch wel op een uitermate goede verzorging.

Deze Eimekeis zijn geboren in 2008. De staartvinbeschadigingen zijn van een jaar of vijf terug. De Eimekeis zaten toen in mijn vorige ( en kleinere aquarium) en hadden regelmatig rangorde gevechten. Veel is hersteld maar helaas blijft er wat zichtbaar. Voor mij is het wel gemakkelijk: de twee Eimekeis met de grootste beschadigingen aan de vinnen zijn een koppel.
Een van de andere Eimekeis had vier weken geleden een afgebroken borstvin. Die herstelt goed en groeit gewoon weer aan.

Hobbygroet,
Jos Hut

mooi filmpje!
gelukkig herstellen ze goed.

Gelukkig wel want ze hebben af en toe flink wat temperament.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de positieve reacties.

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooi hoor. Bak straalt veel rust uit. 🙂

Een keer per twee weken 50% van het water verversen en de pomp schoonmaken.
Een keer per twee maanden de ruiten schoonmaken en het grind weer voor een deel naar achteren werken . En dikke bodemrand achter de voorruit vind ik lelijk.
Af en toe wat onderhoud aan de beplanting en dat is het.
Het aquarium is erg onderhoudsarm.

Hobbygroet,
Jos Hut

ik snap dat manen poepmachines zijn, maar ik vind een keer in de twee weken de pomp schoon maken wel wat veel. maar je zal wel veel voeren vanwege de jonge exemplaren?
ik doe het eens in de 4-5 maanden, maar heb dan ook in beide bakken een erg karig visbestand.

De volwassen Eimekeis zijn flinke eters als je het vergelijkt met andere maanvissen.
Daarnaast heb ik nog 30 Corydoras sterbay en Microgeophagus Altospinosa 's die ook hun eten nodig hebben.

Ik heb in verhouding tot de inhoud van het aquarium ( 900 liter) er geen zware pomp op staan ( Eheim prof2 ,750 L/u). Het gaat met deze pomp goed, het water is helder zonder zweefvuil mits ik de pomp op tijd schoon maak.

De zes Eheimpompen in mijn kweekruimte maak ik eens per drie maanden schoon. Dat is daar voldoende.

Hobbygroet,
Jos Hut

Prachtbak hoor Jos.Schitterend die Eimekeis ook!!! :thumbs:

Erg fraai, heb eveneens een zwak voor deze vissen!

Dan zie ik je vanzelf eens langskomen als je bent uitgekeken op je discusvissen.....
Die zijn trouwens ook mooi. Is het wildvang uit de Rio Madeira?

Hobbygroet,
Jos Hut

Net onder het eten zei mijn vrouw tegen mij: H� Jos, die twee Eimekeis zijn volgens mij een blad aan het poetsen. Ik draaide me om op de stoel en zag dat dat inderdaad het geval was. Het vrouwtje had de legbuis inmiddels al uit. Met een beetje geluk zetten ze vanavond nog af en anders waarschijnlijk morgen.

Het warme weer van november heeft dus een positief effect op de Eimekeis. Bij mij zetten ze namelijk alleen zomers af en zeker niet in november.

Hobbygroet,
Jos Hut

Herstel: ze zijn begonnen met afzetten.

Gisteravond laat de eitjes veilig gesteld. Ze zitten nu in een bakje in mijn kweekruimte op zolder. De geleidbaarheid van het water was wel wat fors: 545 microsiemens. Teruggebracht naar 425 en esha2000 tegen schimmels toegevoegd. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Het zou mooi zijn als dit goed gaat.

Hobbygroet,
Jos Hut

Verlaag je de ms waarde ivm het uitkomen van de eitjes? Zodat de schaal makkelijker breekt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan