Juiste stroming circulatie?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Beste allemaal,

Gister na zo'n 2.5 maand drystart, m'n bak gevuld met water! Ik zoek de juiste stroming snelheid. Ik denk dat ik de in en out buizen al op de juiste positie heb gezet in de bak voor een goede circulatie. Ik vroeg me af of er nog wat aan kan worden verbeterd. Het lijkt niet dat de guppen hinder ervaren van de stroming, tis meer dat ze er zelf in zwemmen dan dat ze door de stroming worden meegesleurd. Zou je de stroming harder zetten, zachter if zo laten?

Ik wil nog een lily pipe set erin hangen. En nog wat stengelplantjes.

Groetjes,
Teun
 

Bijlagen

  • VID_20221218_201156.mp4
    95.6 MB
Mooi opgezet al. 👍 :) Ik denk dat dit prima is, toch? Persoonlijk zou ik wel een beetje tureluurs worden van hoe snel het wateroppervlak rondjes aan het draaien is, haha. Ik zou dan --stel dat het mijn bak was-- kijken of de uitstroompijp die bovenstroming meer kan "splitten" door hem wat naar het midden / naar de tegenovergestelde hoek te draaien. Als je snapt wat ik bedoel. Dat een minder groot deel van het water dezelfde kant op draait. Maar dat is een voorkeur hoor, en niet per se beter!
 
In principe is er niet heel veel stroming nodig. Een lichte circulatie is nodig zodat het zuurstofrijke water goed over bij komt maar verschillende stromingen kunnen weer helpen bij een gevarieerd bacteriecultuur. Terwijl oppervlakte rimpeling zocht voor betere contact met zuurstofrijk lucht, hoewel dat niet nodig is als je geen kramlaag op het water hebt zitten. Het is maar helemaal wat je wilt bereiken met je stroming, wat iedeaal en passend is voor je wensen.
 
Goed circulerend water is eigenlijk net als bloed in je lichaam. Het helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en het aanvoeren van voedingsstoffen voor de planten.
Belangrijkste is dat je niet zo'n hoekje krijgt waar (bijna) geen stroming is. Dan krijg je daar ophopend vuil en slechte plantengroei. Je kunt het vaak wel zien aan de planten. Die gaan een beetje met de stroming meewuiven. Dat werkt natuurlijk niet met alle planten. Ze moeten wel slappe blaadjes hebben.
 
Mijn bak van 440l heeft een wavemaker van 2000l/u, die in de sinus-stand staat om de stromingssnelheid te varieren van ~1000 tot 2000l/u. Ik ben erg tevreden met de daarbij gecreëerde stroming.
Zolang je geen vissen hebt die niet tot nauwelijks stroming behoeven (langvin-guppen -of betta.) lijkt mij een gemiddelde van 2- tot 3x de totale waterinhoud per uur een goede vuistregel. Zorg er wel voor dat je visjes plekjes hebben waar ze kunnen schuilen bij vermoeidheid. Wat dat betreft vind ik je bakje ietwat aan de kale kant. Als je wat langere planten in de bak zet sla je twee vliegen in één klap, want dan kan eventueel guppen-jong zich ook verschuilen tegen kannibalistische predatie.

Sommige soorten behoeven juist méér stroming, maar daar vallen guppen zeker niet onder.
 

Terug
Bovenaan