Wat is er nieuw

Juiste stroming

jeroenfishy

New member
Lid geworden
30 september 2026
Leeftijd
36
Beste forum leden,

Ik heb een jewel aquarium thuis staan met afmetingen 120x60x50.
Er draait een jbl crystal profi E1502 onder waarvan ik de uitstroom en inlaat aan dezelfde korte kant heb zitten.
Nu merk ik dat er op bepaalde plekken op de bodem zich de uitwerpselen verzamelen.
Op de foto is te zien waar dit gebeurd.

IMG_0857.jpeg

Nu zal dit ongetwijfeld aan een combinatie van scape en stroming liggen.
De scape laat ik liever voor wat het is nu maar de stroming is natuurlijk makkelijk te wijzigen.
Is er iemand die op basis van foto een idee heeft over de beste plaatsing van in en uitstroom?
En of ik het beste gebruik kan maken van spray bars of een ander soort uitloop?

Bedankt alvast voor al het advies.

Je kunt met bacterien uit een flesje of met stofvoer zichtbaar maken hoe je stromingspatroon loopt.
Ondertussen kun je eens kijken of je door je uitstroom (de gaatjes van de spraybar) in plaats van parallel aan het wateroppervlak onder (bijv) een hoek van 45 naar beneden te laten wijzen. En dan kijken wat dat doet en eventueel wat bij stellen.

De spraybar schuin naar beneden richten is een goed idee! Het bespaard je ook co2 als je dat gebruikt.

Ik voeg verder geen CO2 toe aan deze bak. Heb na mijn idee niet extreem veel planten. Heb ook even wat andere uitstromingen besteld dus ga dit weekend eens even kijken of ik het beter kan krijgen.

Ik heb verschillende uitstromers geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen op een custom violet lilypipe. Deze hangt ongeveer 20 cm boven de bodem.
Maar elk aquarium is anders en het is dus goed om wat uit te proberen.

Zou een wavemaker geen optie zijn om aan te denken?
Zat ik ook nog aan te denken maar wil ook niet hebben dat er teveel stroming ontstaat.
Is dus een kwestie van fine tuning en de juiste hoek zien te vinden haha.

Ik heb verschillende uitstromers geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen op een custom violet lilypipe. Deze hangt ongeveer 20 cm boven de bodem.
Maar elk aquarium is anders en het is dus goed om wat uit te proberen.
En aan welke kant van het aquarium heb je die lilypipe dan zitten? aan de zijde van je inlaat of aan de andere kant?
En zorgt dat er niet voor dat de stroming en verdeling bovenin de bak dan niet te gering is?

De inlaat en de lilypipe zijn beide rechtsachter geplaatst. Een costum lilypipe kan je op de gewenste diepte plaatsen, en is goed te richten. Op het wateroppervlak is een lichte rimpeling zichtbaar. Ik wil geen golfslagbad omdat dat ten koste gaat van de co2. Probeer gewoon wat dingen uit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan