Wat is er nieuw

Julian D zijn Juwel Rio 125

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Hallo iedereen,

Ik was 4 maanden geleden begonnen met een 60x30x30 aquarium en wilde wel naar iets groters. Dit moest natuurlijk ook in mijn huis passen op de plek waar ik het wilde hebben.

Het is uiteindelijk de Juwel Rio 125 geworden. Die ik afgelopen donderdag overgenomen heb van een lief oud vrouwtje.
De eigenaresse wilde hem verkopen, omdat het eigenlijk een hobby was van haar overleden man en zij heeft het nog een tijdje proberen vol te houden, maar uiteindelijk toch besloten dat het genoeg geweest was.

Toen ik de bak ging bezichtigen zag alles er goed uit (Kit, lampen, etc..). Vrij snel besloot ik dan ook om hem voor 90 euro te kopen inclusief Juwel 80 sb kast, voeding, filter en nog wat andere dingen.

De bak bij haar zag er zo uit:

Ik had besloten om het aquarium wat op te knappen dus heb hem helemaal leeg gehaald. En met helemaal bedoel ik alles, dus ook de achterwand die met een soort alg bedekt leek, weet niet of dit hoorde, maar ik vond het niet mooi. Hij zat vastgekit dus heb mijn best gedaan op dit zo goed mogelijk te verwijderen.

resultaat:

Je kan nog wel kit zien op het achterste glas, heeft iemand hier een idee voor hoe je dit helemaal kan wegkrijgen?

Ik wil het aquarium in alle rust gaan opstarten dus hij moet eerst helemaal schoon zijn en dan kan ik van scratch hem gaan indelen en laten inlopen. Uiteindelijk komt hij dan hier te staan:

Bij het aquarium zaten ook veel verschillende vissen, waarvan ik verwachte dat ze niet bij elkaar horen. Na navragen hier op het forum werd mijn vermoeden bevestigd. Tijdelijk heb ik ze opgevangen in mijn 60x30x30, maar dit is niet echt ideaal.
Dus heb besloten ze te verkopen: Advertentie

Iemand tips voor die waas van de kit? Kitverwijderaar is schadelijk voor de vissen toch?

Met zo mesje waar je ouwe verf ook mee weg krijgt
Weet niet zeker of het werkt

Was een beetje leeg inderdaad. Ben benieuwd naar je opbouw

Ik denk dat ik zelf een achterwand wil gaan maken en deze dan in de bak kitten, dan hoef ik geen moeite meer te doen de kit van nu weg te krijgen + kan ik het interne filter hierin verwerken.

1 probleem: geen idee hoe dit in zijn werk gaan, maar het lijkt me een leuk projectje, iemand die mij hiermee kan helpen?
Wat moet ik allemaal aanschaffen hiervoor?

@swordfish

Dankjewel, weet nog niet precies wat ik wil gaan doen met de opbouw en vooral het bestand.

Ik wil denk ik geen planten meer in de bak/zo weinig mogelijk. Dus dan wordt het een malawi bak? Welke vissen zouden dan eventueel in dit aquarium passen?

Beetje onderzoek doen is nooit verkeerd inderdaad 🙂.

Weet je zeker dat het een RIO is? Hij ziet er toch een stukje anders uit dan mijn Rio. Vooral de lichtkap.
Anyway, heel veel plezier ermee!

Dat is geen Rio, maar een Rekord.

Wat is het verschil precies tussen beide? Ik had hem namelijk aangeboden gekregen als een juwel rio 125.

Nu ik het aan het vergelijken ben lijkt het wel een rio 125 bak met een rekord 800 kap erop..

Dat kan niet. De Rio heeft niet zozeer een kap, maar plastic dat op het glas geplakt zit met daar losse kleppen bovenop.

oh.. zal als ik thuis ben de maten opmeten, dat maakt sowieso het verschil toch?

Afgelopen dagen over de opbouw van mijn aquarium nagedacht en ik denk dat ik het volgende wil gaan doen. Ik wil waarschijnlijk dit soort stenen gaan gebruiken:

Iemand een idee wat voor soort stenen dit zijn?

Dan wil ik hierbij een passende achterwand maken waarbij ik de filter inbouw dit komt er dan zo uit te zien van bovenaf:

Dan kom ik gelijk op mijn volgende vragen:

- Wat voor kit is aan te raden om te gebruiken in een aquarium? merk? waar te koop?
- Wat zijn juiste platen om te bewerken? ook hier geldt waar te koop?
- Wat voor verf is hiervoor geschikt? merken? waar te koop?

Heb de maten opgemeten en kom uit op dat het aquarium: 80 x 35 x 40 is. Dit betekent idd dat ik geen rio 125 heb maar een rekord 800? Beetje jammer dat het aan me verkocht is als een rio 125. Maarja shit happens kan het niet meer terug brengen.

Ik heb verder een vraagje over het Juwel filter:

Welke filtervulling moet erin en in welke volgorde van boven naar beneden?

Het zit nu zo:

Ik heb tot mijn beshikking

- Siporax mini alleen nog geen compartement waar ik het hier in kan stoppen.
- Groene spons
- Blauwe spons
- Watten

Rio is idd 81x36x50...

Onderste vak, van beneden naar boven: 2x blauwe fijne spons onderaan, mandje siporax
Bovenste vak: van beneden naar boven: 2x blauwe grove spons,eventueel turf ( als je er gebruikt), witte watten bovenaan.

Als je een nitraatspons gebruikt leg je die ipv. 1 grove spons
Kool hoeft niet.

Dat is de inhoud voor een juwel, maar ik denk dat dat niet al te veel zal verschillen.
Beetje duidelijk?

Hmm zoals ik het nu begrijp moet het er dus als volgt uitzien:

Klopt die zo?

Ja dat klopt inderdaad...

Net het omgekeerde van wat ik doe 🙁

Nog iemand over me andere vragen? wat zijn die stenen?

en voor de achterwand:

Ik begrijp dus dat je templex kan gebruiken en deze bewerken, maar is er een speciale kit om het vast te plakken of kan het met elke kit gewoon?

En moet de tegellijm eerst? vervolgens verven en hierna de epoxyhars? Wanneer moet je zand eroverheen gooien voor de epoxyhars? of erna?

@chris10

Haha valt er ook weer wat te leren😛

Vraag me af of je in die Rio 125 wel genoeg zwemruimte overhoudt dan...Verder wel een leuk idee...

Ik denk dat ik netto rond de 80 liter zwemruimte overhoud. Heb beetje opgemeten hoe ik het wil hebben:

Het enige waarmee ik zit is, omdat ik een interne filter gebruik of de gaten openblijven waardoor het water gepompt moet worden. Iemand een idee hoe ik dit kan laten werken?

Ben bij de tuincentrum geweest en ze hebben daar geen filterzand. Iemand een idee waar dat te krijgen is in de buurt van Utrecht?
Ze hadden wel zilverzand en metzelzand. Welke van deze 2 is de betere optie?

Hey,

Bij Wildkamp hebben ze het op voorraad, de dichtsbijzijnde is voor jou Soest.

Filiaal: Wildkamp Soest
Nieuwegracht 1A
3763 LP Soest
Tel. 035 588 59 10

Grtz. Daan

Ik zie het ja bij wildkamp en ze bezorgen gratis, thnx daan!

Heb inmiddels de 25 kilo filterzand besteld bij Wildkamp en deze wordt volgende week donderdag bezorgd.
In de tussentijd ben ik al begonnen met de achterwand en even gepast in de bak of ik goed bezig ben, resultaat:

Nu kan de shaping beginnen en ook mijn filter wegwerken. Weet inmiddels welke kit ik ga aanschaffen en zal epoxyhars bestellen via:
http://www.mrboat.nl/shop/epoxy/mr-boat-epoxy-375-gr/

Is dit genoeg of moet ik meer dan 375 gram hebben?

Heb ook nog andere vragen over:

Tegellijm: Moet hier bepaalde soort van gekocht worden om niet giftig te zijn? Waar te koop?
Pu-schuim: Moet hier bepaalde soort van gekocht wordenom niet giftig te zijn? Waar te koop?
Verf: Welke soorten verf kunnen? want bij de action heb je van die spuitbussen, maar zijn deze ook geschikt of zijn er bepaalde voorwaardes?

En dan de laatste vraag:

Moet de tegellijm eerst? vervolgens verven en hierna de epoxyhars? Wanneer moet je zand eroverheen gooien voor de epoxyhars? of erna? of mengen?

iemand?

epoxy als laatst, liefst 2 lagen, in de laatste laag strooi je evt wat zand.
tegellijn,pur en verf maken dan van kwaliteit niet zoveel uit, je sluit immers alles af met epoxy. Hoeveelheid epoxy staat aangegeven om de site.

dus pur,tegellijm ,verf, epoxy en dan weer epoxy met evt wat zand ingestrooid .

Hmm oke dankje dan is dat duidelijk voor mij in ieder geval.

Weet alleen niet of ik pur ga gebruiken of dat ik het alleen met de piepschuim ga doen en deze bewerk, kwestie uittesten of het lukt naar het resultaat dat ik wil🙂

Het filterzand van Wildkamp is binnen gekomen en ik heb ook 12 kilo aan zwarte ardenner breukstee gehaald bij de tuincentrum.

Proefopstelling maar zal ietsjes anders worden waarschijnlijk:

Afgelopen dagen flink aan de achtergrond gewerkt en ik ga geen pur gebruiken. Foto's van mijn werk:

Na aftekenen:

Passen in de bak:

En uitgewerkt met een brander:

Nu nog diepte cre�ren door sommige rotsen wat uit te breiden en andere wat in te diepen. Ook heb ik zojuist epoxyhars besteld en zal op zoek gaan naar verf in de juiste kleuren.

Wow wat gaaf zeg, ben heel erg benieuwd hoe die achterwand gaat uitpakken!

Tijd voor een update, inmiddels is de epoxyhars van Mr Boat binnen en zal vandaag op zoek gaan naar de juiste tegelverf om te beginnen met verf. Heeft iemand hierover nog een aanrader?(Goedkope en kwalitatieve tegelverf?) Ik ben namelijk van plan deze te kopen:

http://www.praxis.nl/verf-laminaat-deco ... kg/3402138

Weet niet of dit geschikt is voor wat ik wil gaan doen.

Voor de rest heb ik nog wat aanpassingen gedaan op de wand (ikzelf vind het er natuurlijker uitzien):

Voor de bewerking:

Na bewerking met brander:

Geheel:

Heb nog niet alles aan elkaar gekit, omdat het verven hierdoor moeilijker zal zijn, dus zal dit eerst doen.

Erg mooie achterwand hoor 😀
Ben benieuwd naar het eindproduct maar gaat helemaal goed komen denk ik zomaar 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan