Wat is er nieuw

Julian D zijn Juwel Rio 125

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
Als het maar waterbestendige tegelverf is.

Ziet er wel gaaf uit.

Hou wel rekening met de opwaartse druk die het piepschuim gaat geven, dus zet hem heel goed vast.

Waterbestendig maakt niet uit toch omdat er epoxy overheen komt?

En ik kit de achterwand waarschijnlijk vast aan die bodemplaat dus als hier zand en stenen op liggen zal de opwaartse druk geen invloed meer hebben toch?

Ik wil de achterwand uiteindelijk donkergrijs-achtig hebben maakt die tegellijm van praxis niet uit dan? zolang ik er met grijze verf alsnog overheen ga? (maar wat is dan uberhaupt het nut van tegellijm?

En dan nog een vraag voor de epoxyhars. Moet je zand eroverheen strooien nadat je de laatste laag erop gesmeerd hebt of al gelijk mengen door de epoxyhars en dan pas aanbrengen?

verf of tegellijm is puur decoratie. Tegenlijm is grover dan verf en dat geeft een natuurlijkere utstraling. Met verf kun je verder accenten aanbrengen.

En nee, niet mengen maar instrooien 🙂

oke dankje voor de uitleg🙂

Tegellijm wordt superhard door de verschillende lagen.
Je kan ook kleurstoffen aanbrengen in je laatste lagen tegellijm.
Dan kan je een heel natuurlijk effect bekomen, kijk maar eens in mijn topic over het ontstaan van mijn binnenvijver, daar zie je de verschillende stappen... 😉

Ben net terug van de praxis en ipv de tegellijm in de link heb ik deze gekocht:

Deze is dus geschikt? Hoe moet ik het aanbrengen? Hoeveel lagen? Advies is welkom voordat ik eraan begin🙂

je hebt iig genoeg 😉

Je maakt het gewoonweg aan met water. Dermate dun dat je het met een kwastje op kan brengen. Beter dunne lagen aanbrengen ( meestal 2 )

Jaa was de goedkoopste, dus dacht why not🙂

Maar is goed, zal het resultaat posten als ik klaar ermee ben.

Ben benieuwd Julian,begin is al heel goed gelukt!
Succes.

En toen zat de eerste laag tegellijm erop:

Had nog niet alles aan elkaar gekit omdat je zo beter in de hoekjes kan komen, alleen bedenk ik me wel dat er nu wel verf gaat zitten tussen de platen in waar ze aan elkaar gekit gaan worden(hoewel ik dit proberen heb te ontwijken). Zal dit een probleem zijn of moet ik gewoon zorgen dat ik ook de achterkant van de wand met epoxy behandel zodat er geen water in de achterwand kan lopen?

Beste is alles rondom ,ook achter te doen.
dat het water niet opzuigt.

Ik heb toch maar de delen alvast aan elkaar gekit nadat ik laag 2(een dikkere laag tegellijm) erop gedaan had.
Het resultaat:

Gelijk even gecheckt of hij nog in de bak past:

En in de laatste laag tegellijm gezet waarbij ik wat zwarte acrylverf bijgevoegd heb..

Ik ben erg tevreden met het resultaat tot nu toe omdat de achterwand nu meer gaat lijken op de ardenner breuksteen.

Ik zal hierna het nog gaan verfijnen door met alleen acrylverf nog details erin te gaan maken.

Netjes hoor,misschien wel mooi om met een spons en wat witgrijze verf de boel een beetje aan te tippen hier en daar.

Yes dankje voor de tip, zal het proberen🙂

Heb het uiteindelijk toch met een kwast gedaan ipv een sponsje, nu wachten tot het helemaal gedroogd is en dan is het tijd voor de epoxy🙂

Eerst heb ik met zwart eroverheen gedept zodat je wat kleurverschillen krijgt:

Hierna ben ik met witte verft meer detail erin gaan brengen
Zie hier het resultaat:

Ter vergelijking heb ik een ardennerbreuk steen ervoor gelegd🙂

Knap gemaakt :thumbs:

Vanmiddag de eerste laag epoxyhars over de achterwand gesmeerd. Zoals gezegd had ik geen ervaring met epoxyhars dus weet ook niet of ik het helemaal correct gedaan heb, maar heb me best gedaan. Verhouding was 2 op 1, dit heb ik gedaan en heb zoveel mogelijk oppervlakte gedaan met wat ik aangemaakt had. Het was wel sneller op dan gedacht, maar had in ieder geval de hele voorkant en ondergrond kunnen doen. Nu heb ik even gecheckt of het al droog was en volgens mij is het overal redelijk droog, dus zal morgen nog een keer eroverheen gaan met alle epoxyhars dat ik nog heb en dan proberen of ik alle oppervlakte kan doen, dus ook de achterkant en onderkant.

Resultaat tot nu toe:

Het glimt bij deze laag, dus hoop dat dit een beetje minder wordt met het zand instrooien bij de 2de laag.

misschien een gekke vraag, maar heb je aan de onderkant waar je juwel filter zit ook dicht?
daar zuigt hij ook aan toch?

Uhm volgens mij niet? Dit zijn fotos van het filter: (druk erop om het groter te zien)

Ow haha ok,

Misschien had ik nog een oude model of een andere filter,

Zojuist de laatste laag epoxy gedaan, heb besloten geen zand over alles te strooien en heb alleen de ondergrond gedaan, omdat ik het toch minder mooi vind worden dan. Als ik zwart zand had kon ik de wand zelf ook doen, maar helaas.

Morgen zal ik de wand in het aquarium vast kitten en hierna 7 dagen wachten, waarna ik de bak ga inrichten en vullen met water🙂

Inmiddels heb ik het aquarium gevuld met zand, stenen en water(90liter).

Het resultaat (voor en na foto🙂

Close up(zand lijkt op de foto meer reflecterend dan het in het echt is):

Ziet er goed uit zeg! Vind de kleur stenen waarvoor je gekozen hebt super.

Dankjewel, vraag me wel af of het filter goed werkt, is er een manier dit te controleren?

Terug van mijn vakantie, kwam ik verschikt thuis.
Mijn hele studio zat vol met muggen (stuk of 100). Kan dit veroorzaakt zijn door het nieuwe aquarium? Maar muggen kunnen toch alleen ontstaan in stilstaand water? Het stroomt wel maar zacht.

Verder nog iemand anders nog een antwoord op mijn vorige vraag?

Kan maar zo inderdaad..

Of een filter goed werkt merk je denk ik aan de waterwaarden, of je zweefvuil hebt, het water goed stroomt..
Wanneer je waterwaarden in orde zijn, geen zweefvuil hebt en het water prima door de bak stroomt, dan doet ie het prima 😉

Heb het water idd getest, deze heeft gewoon normale waardes voor een opstartend aquarium. Alleen op de bodem waren plekjes bedekt met witachtige stukjes. Maar ook dit is normaal in een opstartend aquarium toch?

Vind de zwerm muggen heel raar. Zal het komende tijd in de gaten houden nu ik weer thuis ben🙂

Knappe zelfbouw achterwand man!
Filter mooi weggewerkt, mooie stenen en inrichting!

haha dankjewel. Inmiddels is de opbouw van stenen wel wat veranderd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan