juuth's gekko's


J

juuth

Guest
mijn vriend wil al 5 jaar een Phelsuma grandis ofwel Madagaskar reuzendaggekko. Tis niet echt mijn ding, maar goed.. Uiteindelijk heb ik toestmming gegeven om een bak te zoeken die geschikt is. Allereerst moest hij nog een ondermeubel maken, want terrarium kan moeilijk op de grond blijven staan met 2 van die jagende katten :p
Dus zo gezegd zo gedaan...
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


Daarna moest de bak er komen. Met flink wat tegenslagen maar, uiteindelijk staat hij dan eindelijk bij ons thuis. We hadden het begin aan planten en bodem al gekocht, dus dat gelijk maar even er bij in gezet voor het idee. Hij moest nog flink verbouwd worden mocht hij geschikt zijn voor een phelsuma. Het terrarium is 100 cm hoog, 50 cm breed en 50 cm diep.
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


Alles er terug uit gehaald en de verbouwing gestart. eerst de verdiepingen vol purren zodat de plantenpotjes er in konden en het een mooi effect zou gaan geven. Zag er hier nog niet uit natuurlijk, maar voor het idee..
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


Dan alles in vorm snijden en insmeren met elastopur en turfstrooisel. Wat een rotklus... Maar het is gelukt :p
Even met daglichtlampje er in gedaan omdat je anders alsnog niks ziet :p
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


Plantjes er in met poging tot Anubias er in zetten, maar die is helaas uitgedroogd. Was het proberen waard, het mos doet het wel redelijk goed.
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


Toen kwam de bamboe er in met als basis bamboe van 9 cm, en de 2 kleinere takken van 4 cm. op de bovenste kleinere bamboetak kan hij lekker onder de UVB-lamp liggen en de horizontale kan hij onder de warmtespot zonnen :)
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


En als laatste stapje aan het terrarium hebben we na Exoknaag op 13 april, waar we ook ons gekko'tje hebben opgehaald, de laatste spullen er in gedaan. 2 extra plantjes.. een fittonia die het ontzettend goed doet en een varen die langzaam maar zeker ook door groeit. Daarnaast nog een bakje witte pissebedden en een bakje springstaartjes voor de bodemcultuur en nog een zakje amerikaans eikenblad om de bodem mee te bedekken.
--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


En toen mocht het diertje er in :D Dus een paar chronologische foto's door de tijd, gaat erg goed met beestje, en het heet Hulk. We hebben geen idee nog of het een vrouw of man is, maar het is geboren op 1 maart 2014 :)

--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg


--dIhITiF-gz1klxrCKUNpyGd5E8DY9_.jpeg
 
Wees wel voorzichtig,met op pakken.
En op de hand, springen zo een halve meter weg.

En op temperatuur lopen ze hard, n krijg je ze niet te pakken.
WEl goeie vliegenvangers.
 
We pakken hem niet op als het niet nodig is. Wegspringen doet hij ook niet trouwens maar daar houden we altijd rekening mee. We proberen hem wel gewoon tam te houden door soms wat pap met de hand te voeren. Of nuja, met de vinger dan :p

Hij is een stuk vertrouwder met mensen dan verwacht, maar hij is bij de kweker ook behoorlijk tam gemaakt ;)
 
Dan doe je het goed,Juuth.
Ze zijn niet aaibaar,he.
Hebben een los velletje.

Warmte en nevel houden ze wel van.
 
Ja we sproeien nu nog 2maal per dag. Overdag zit de RV rond de 50-60% in de nachten verhoogd dat tot 70-85% dus dat zit goed zo. Hopelijk kunnen we komende maand een sproei-installatie aanschaffen :) Maar het scheelt een hoop dat er ook een flinke laag eikenblad bovenop de bodem ligt, en er hydrokorrels onder de bodem liggen. Houdt de RV ook lekker hoor :)

Temp zit bovenaan op de horizontale bamboe op 34 graden, onderin de bak op 25 dus ook dat zit goed. In de nachten koelt het onderin af tot 21 graden.

Tis de eerste keer dat ik iets in de richting van tropisch reptiel in huis heb, maar wel veel in verdiept. Verder heb ik tot nu toe alleen een baardagaam gehad (nuja 2).

Hij eet goed. We voeren hem om de dag levend en om de andere dag fruithapje. Proberen zo veel mogelijk af te wisselen en eens per maand gaat hij ook een pinky door zijn fruithapje krijgen. Kregen we als tip van de kweker :)

Aaibaar waren we zeker niet van uit gegaan, haha. Daarvoor hebben we de katten, de egeltjes en anders wel de muisjes. Dus dat is ook niet echt nodig :p
 
Leuk! Heb ik vroeger ook 3 soorten van gehad. Inderdaad uitkijken ivm wegspringen, een grandig midden op je gezicht is dan nog wel geinig wellicht, ��ntje onderstevoben langs het plafond racend richting open raam dan weer wat minder :stom:
 
Haha Saskia, nee lijkt me geen succes :p

Maxwell, bedankt! :) Was een aardige klus inderdaad om het gereed te krijgen.
 
Gerard heeft gisteren een nieuwe foto van Hulkje gemaakt met de camera. Alleen op de verkeerde plek scherpgesteld, maar verder vind ik hem erg mooi gelukt :D

DSC00044_zpsaf54ef71.jpg
 
Nieuwe foto's! :D wat aan het spelen geweest met instellingen ook :p

Hulkje op het glas,
DSC00670_zps34a188b2.jpg


Hulkje op de bamboe,
DSC00672_zps4b862654.jpg


En Hulkje in het donker :p
DSC00674_zps107e9322.jpg
 
Hij is inmiddels sinds zijn laatste vervelling ook af flink gegroeid! Na de vervelling was hij 9 cm, inmiddels al bijna 10! :D
Dus binnenkort zal hij nog wel weer vervellen denk ik :p
 
Ter vergelijking met andere foto's kun je zien hoe wit hij wordt voor een vervelling. Dit wordt zijn 2e sinds hij hier is :D
DSC00802_zps53bd583d.jpg

DSC00811_zps5789cebf.jpg


Hij nu aan het vervellen, dus t zal max 2 uur zijn voor hij weer mooi fel groen met rood is :D Heel grappig om te zien, hij gebruikt de bamboe om zijn velletje los te krijgen door met zijn lichaam er tegenaan te schuren. Vervolgens trekt hij met zijn bek het vel van zijn lichaam en eet het vervolgens op alsof het krekels zijn :) Zal straks nieuwe foto's maken als we dan nog wakker zijn om het verschil te laten zien ;)
 
Dit is tijdens de vervelling, zie je ook wel want z'n velletje was aan alle kanten gebarsten :D Beetje jammer van de scherpstelling maarja :p
DSC00818_zpsb7211d73.jpg


Baby-tv 2.0 :lol: Gerard druk aan het kijken.
DSC00819_zpsa80ce0cb.jpg


Na de vervelling zag hij er weer mooi groen uit :)
DSC00822_zps37239b22.jpg


En ja, hij is erg nieuwsgierig naar de camera toe :p
DSC00826_zps7a89a273.jpg
 
als je een video wilt van een uur lang.... :p
 
Haha ik heb zoiezo geen video-camera dus dat wordt hem niet :p En ik heb ook niet veel zin om een uur lang met zo'n ding in mijn hand te blijven staan dusja, helaas :p
 
Hulkje groeit goed! Hij is de 10 cm inmiddels voorbij, maar we weten helaas het geslacht nog niet. Dat zie je meestal pas met 4-6 maanden en hij/zij is nog net geen 4 maanden, dus nog even geduld :D

Er zijn zelfs al toekomstplannen, namelijk het bouwen van een plafondhoog terrarium in de hoek naast de kamerdeur die toch bijna altijd �f dicht staat �f open staat en wat ook niet erg overdreven druk is. Niet dat het voor Hulkje veel uit maakt, hij vind alle aandacht geweldig!

Het eerstkomende nest mag hij voor het eerst gaan genieten van een pinky (babymuis) en wanneer we het gesacht weten gaan we direct op zoek naar een maatje voor hem/haar.

Binnenkort komen ook foto's van 2 baardagaampjes, die krijgen we samen met 14 eieren op log� voor een maand lang! :p Ik heb ze vroeger ook gehad en vindt ze super, vooral omdat ze een stuk beter hanteerbaar zijn dan een gekko. Wordt nog een kluif om beestje uit te vangen als het nieuwe terrarium staat.. Al weten we nog niet eens wanneer we die gaan beginnen te bouwen :p

Foto's volgen snel!
 
Mooi diertje en mooie foto's!! Ben benieuwd naar het nieuwe terrarium en zijn toekomstige maatje.
 
Inmiddels is Hulkje ca. 12 cm groot dus gaat heerlijk snel! We weten nog niet wat het is, maar dat zal snel veranderen want vanaf 4 maanden leeftijd kun je het zien (hij/zij is van 1 maart). Omdat Hulkje vrij snel groeit en we er dan ook een maatje bij willen nemen vond Gerard de bak te klein worden, dus hij is vandaag alvast begonnen met het nieuwe bouwproject van ca. 65x65x190cm! :p Dit terrarium zal dan wel blijven als reserve :)

Hulkje nu
DSC03345_zps76149c18.jpg


En het nieuwe bouwproject, even om te laten zien hoe groot het is... Cat die onderin ligt e slapen is een volwassen poes van maarliefst 5,5 kg..... :p
En ik met mijn 1,68 cm kan er rechtop in staan zonder ook maar ��n kant van de bak te raken :lol:
DSC03418_zpsb60dec74.jpg
 
Dat is het zeker, haha. Het terrarium zelf is 65x65x190 en het kastje er onder is ook nog eens 45 cm hoog :p
Deel van de lampen al gekocht, plakplastic komt er nog op in het wit en dan de rest nog. Mooi langdurig en groot projectje.

Dit is het nu:
DSC03454_zpsa7cfa604.jpg
 
Kleine proefopstelling gemaakt met lichtkap en bamboe. Daarna een simpel spaarlampje in de lichtkap gedaan om te kijken hoeveel licht er door het glas en de roosters komt. Aardig wat dus :p
Er komt nog een combilamp van Solar Raptor in, dat is een UV-B lamp en warmtelamp in ��n. Inc. voorschakelapparaat. En er komt nog een daglichtlampje in, dezelfde als die we nu ook gebruiken, puur voor de kleur van het licht, en er komt door het hele terrarium heen nog een extra LED-strip voor de extra verlichting van planten.

De rest van de bamboe komt er ook nog in als de gekko over gaat naar dit terrarium, en dan gaan ook de planten over. Komen nog wel extra planten bij natuurlijk. Potgrond, hydrokorrels en dergelijke hebben we ook al in huis. En Gerard heeft zelfs al een pompje gekocht voor de waterval, en zelfs de vijverfolie is al aanwezig, haha.

nog genoeg te doen, maar langzamerhand komen we er wel.
Na de 17e wordt de Solar Raptor besteld en als mijn loon goed uit pakt komt er ook gelijk een sproeisysteem bij mee :)

3_zps0fdde874.jpg


p.s. hij is twee dagen geleden wederom verveld :)
 
Bedankt! :D

We zijn weer een stukje verder :D Of nu ja, Gerard is een stuk verder gekomen hier mee, ik moest werken :p

Het eerste stukje plakplastic is geplakt.
DSC03561_zps3f5d0b07.jpg


Ledstripje zit er in, langs de zijkanten en de bovenkant.
DSC03562_zpsf61728d5.jpg


Ventilatierooster #1 zit vast
DSC03563_zpse43cc3db.jpg


En de bodem is bijna klaar met vijverfolie, hydrokorrels, turfstrooisel en het waterbassin waar de waterval straks in terecht zal komen. Het deksel er boven op zit los, zodat ik ook nog eht water kan verversen indien nodig. En volgens mij heeft de eerste bamboe zijn plaats ook gevonden :p
DSC03564_zps580a36de.jpg
 
Weer stukje verder, haha.
Een paar plantenbakjes hanger er al in, we zijn begonnen met het maken van de waterval, de bodem zit er in en het plakplastic zit er nu ook helemaal op :)

6_zps6356f9cf.jpg
 
Dit is de hele bak nu. Links onderin staat de Sansevieria cylindrica "straight", rechts onderin staat de epipremnum pinnatum aureum, met daarvoor Fittonia verschaffeltii. In het midden achterin boven de waterval staat de Bromelia. Rechts boven de aureum staat een varentje in een stukje bamboe geparkeerd om te kijken wat het daar gaat doen, anders gaat het bij de krekels in de bak op 'n stukje hout en komt daar een andere plant. Links bovenin zit de Pilea depressa die het erg goed doet :)
10_zps72c93528.jpg


De waterval met de aureum en de fittonia :) Staat nog niet aan, maar komt nog wel een keer nieuwe foto van. De kit is droog genoeg om geen gifstoffen meer af te geven, maar nog niet uitgehard dus de komende tijd blijft die nog even uit.
9_zpscf774a98.jpg


En de "Fruity Bar". We moesten nog even een plekje hebben waar het bakje met het fruitpapje kon staan, maar een stabiele en bereikbare plek hadden we op de bodem niet meer. Dus heb ik de "Fruity Bar" maar gemaakt, haha.
11_zpsa164e950.jpg
 

Terug
Bovenaan