Zo, vandaag een wat langer draadje...
Ik heb de afgelopen tijd toch zitten nadenken over mijn zelfbouw verlichting. Vond het licht vrij groen en was dus toch niet helemaal tevreden. Maar voor een eerste knutselproject wel erg tevreden dus dat smaakte naar meer.
Ik heb mijzelf dus de afgelopen tijd inzitten lezen in nieuwe verlichting. Ik wilde per se zelf knutselen dus na een hoop lezen en heel wat advies van
@tuinkabouter toch de knoop door gehakt en spullen gaan bestellen op internet.
Uiteindelijk gekozen om 3 Bridglelux Thrive strips te kopen, met iedere 98 LEDS. Deze lampen zouden een CRI waarde van rond 97 moeten hebben en dus zeer dicht bij natuurlijk licht moeten zitten qua kleuren:
Dus alles besteld en gisteravond lekker geknutseld...
Ik heb er ook nog 3x hyper violet en 3x Royal Blue LEDS aan toegevoegd, maar die heb ik nu nog niet aangesloten, komt dit weekeinde denk ik.
enige nadeel is dat deze strips op constant current werken en mijn TC-420 op constant voltage, maar gelukkig kun je die aanpassen zodat die goed gebruikt kan worden om de strips te besturen via constant current drivers, maar dan moet er dus wel een beetje gesoldeerd worden. Het eind resultaat:

Nu geeft de TC-420 alleen een 0-5V dimsignaal voor de drivers.
Alles aangesloten op een plank voor in mijn aquarium kast:

Links de aangepaste TC-420, in het midden de dimbare constant current drivers (Meanwell LDD-700H) en rechts de nieuwe trafo (Meanwell 24V, 75W)
Moment van de waarheid, eerste test:

Alles lijkt te werken!
Vervolgens alles ingebouwd in het aquarium en dit is het eind resultaat:
De lampen draaien nu op 50% dat is qua vermogen (18W) gelijk aan de oude verlichting. Maar het licht is echt veel natuurlijker en veel minder groen, ben dus erg blij met het resultaat!
Nu eens kijken hoe mijn aquarium de komende tijd zal reageren.