Wat is er nieuw

Juwel 120 van Jurjen13

Prachtig aquarium Jurjen!
Zal mij benieuwen hoe de bolbitus aanslaat. De Lacusticola johnstoni groeien als kool, de grootste zijn nu 2cm+.
Heb wel een opmerking, de algenmagneet, krijg je krassen van en staat niet mooi natuurlijk, het is beter om een plastic pasje te gebruiken tegen algen op het raam!

Groetjes John.
Hoi John,

Dank je! Ben ook benieuwd naar de bolritus, mooie plant in ieder geval!

Ja die algenmagneet moet er inderdaad uit, inmiddels gebeurd 🙂

Ben benieuwd, de vissen zijn van harte welkom, 2cm zou toch ook bijna groot genoeg moeten zijn?

Zelf gebruik ik een prop filterwatten of filterfleece voor de ramen.
Ik gebruik daar ook filterwatten voor,
wel opletten dat er geen grind blijft aanhangen want dan maak je krassen.
Ik doe net boven het grind altijd op het laatste.

okay, ik zal alle methodes eens proberen. Gelukkig hoef ik mijn aquariumruiten niet zo vaak schoon te maken, die magneet hing er ook meer voor de sier... 😎

Actie foto
D518299C-E108-4CA8-A485-04A7419024B7.jpeg

Wat zijn dat toch mooie visjes... ja ik val in herhaling.

Wat zijn dat toch mooie visjes... ja ik val in herhaling.
Tja, is niet erg hoor.

De ladigesias zijn ook erg mooi hoor, alleen die zijn zo lastig om op de foto te krijgen, ik blijf het proberen...

Vandaag de laatste vissen (voorlopig) voor mijn aquarium opgehaald bij @John, een groepje Lacustricola Johnstoni. Ze zijn nog erg klein vergeleken met de overige vissen en houden zich nog goed schuil tussen de planten…
E03495AA-6A00-48A9-ABFB-6FD65F986889.jpeg
A5E0F94F-8D2F-40C0-BAEA-9F32644390C4.jpeg

Ook weer een wekelijkse update:
F23CCF06-F6B3-4630-A34A-9C8C1DA7FF2A.jpeg

De afzet mop voor de killi's ligt er weer in, kijken of het wat wordt!

Fijn weekend!

haha, niks dat zijn cyclops, ik had net gevoerd.

Dank je! Ze beginnen goed op kleur te komen

Vandaag weer de wekelijkse update. Uiteindelijk toch de bodembedekker linksvoor weg gehaald. De afzetmop is ook weer uit het aquarium, ik heb er 10 eitjes kunnen uithalen. Volgende week doe ik ze in een kweekbakje, om te kijken of ik ze groot kan krijgen.

Mijn aquarium staat er goed bij, alles groeit rustig door en zo goed als geen algen in het aquarium. Het mos op de achterwand begint nu ook echt te worden zoals ik het voor ogen had. Nu eens kijken of ik er wat kleur accenten in kan krijgen, maar rode planten is volgens mij lastig als je er niet al te veel licht boven hebt toch?

Alleen over mijn bio-co2 (baksoda en citroenzuur) ben ik niet tevreden, hij is toch lastig afstellen. Zo nu en dan heeft hij in 1 dag de hele voorraad CO2 het aquarium ingepompt. Vinden de vissen en garnalen niet leuk. Vooral de garnalen niet volgens mij. Dus ik ga toch op zoek naar een "echte" CO2 installatie. Heeft er iemand tips of suggesties voor formaat en type voor mijn aquarium?

Prettig weekeinde!

Bijlagen

• IMG_3378.jpg
    IMG_3378.jpg
    614.5 KB · Weergaven: 108
  • tempImageETIvjj.jpg
    tempImageETIvjj.jpg
    304.6 KB · Weergaven: 100
  • IMG_3379.jpg
    IMG_3379.jpg
    279.1 KB · Weergaven: 104
Zeer mooi hoor , ludwgia repens is een rode die een kans verdient anders een mooie bruine crypto

Hoi Triple,

Bedankt voor je reactie. Ik heb die Ludwigia Repens eens opgezocht, zeker een mooie kleur plant, maar ik lees dat die best veel licht nodig heeft? Ik heb momenteel 20W aan LEDs boven mijn aquarium.

Ik ga inderdaad eens kijken naar een wat grotere crypto of ik zat aan een rode lotus te denken.

Met bioCo2 kun je beter met omgekeerd bakje werken, dat is veiliger en stabieler.
De combinatie van een CO2 oplosapparaat onder water met bio-CO2 staat bekend om zijn instabiliteit.

Kleine update, een paar planten toegevoegd (javavaren, mosselplantje, rode tijgerlotus en nog een anubias) en besloten om een echte CO2 installatie aan te schaffen, wordt eind deze week geleverd als het goed is.

en daarnaast ook een klein kweekbakje ingericht om te kijken of ik de aphyosemion wildekamp kan kweken.

IMG_3393.jpgtempImageoeLdT1.jpg

Alsof cousin Itt in je aquarium rondhangt;)):DD

zo, avondschemering in het aquarium. Heb misschien de Hygrophila Stricta iets te enthousiast gesnoeid, hoe snoei je die het beste zodat je die dikke afgeknipte stelen wat minder ziet?

Verder vandaag een echte CO2 installatie ontvangen en geïnstalleerd, dus vanaf nu heb ik een stabiele CO2 toevoer naar mijn aquarium, als het goed is. Tja, en de pompuitstroom is aangepast en nu niet meer zichtbaar, een hele verbetering ten opzichte van die rioleringspijp die er in zat...

tempImage8sBsec.jpg

Ziet er goed uit👍
Wat voor uitstroom heb je erop gezet?

Mooi gedaan Jurjen en geen last ermee dat er bewoners in of door het gaat gaan?

Dank je!

Ik heb een spraybar laten 3D printen die goed op deze pomp aangesloten kan worden. Deze spraybar is een stuk dunner, transparant en zit net boven de waterlijn, dus uit het zicht.

De garnalen gingen in het begin nog wel eens door het gaas, maar daar achter is niet zoveel, een paar mm ruimte en dan de achterruit. Nu zie ik ze er eigenlijk nooit meer door heen kruipen. De vissen die zie ik er nooit bij. De aphyos en ladigesias zijn te groot en de lacustricolas zitten liever tussen de drijf planten.

Zo, weer de wekelijkse update. Er is niet zoveel veranderd behalve dan dat de drijfplanten weer als een malle groeien dus die heb ik uitgedund. De rest groeit ook rustig verder! CO2 set draait inmiddels goed, weinig algen en de waterwaardes zijn ook nog steeds goed.

Inmiddels zetten de Aphyo's continue eieren af, heb inmiddels 1 kleinte in het tweede bakje, ik krijg m alleen niet op de foto...
De lacustricola's groeien ook als kool en hangen continue bovenin tussen de drijfplanten.

IMG_3417.jpg

De mannen proberen weer te bepalen wie de knapste is:
IMG_3418.jpg

Fijn weekend!

Op zoek naar wat groen kwam ik een artikel tegen van @Cornelius over mos kweken met behulp van de Yoghurt-methode en dat leek mij wel een leuk experiment. Dus wat advies ingewonnen (waarvoor dank Cornelius) heb ik riccardia chamedryfolia gekocht, in de blender gedaan, met yoghurt gemengd en vervolgens op een stuk hout dat ik nog had gesmeerd.

Nu eens kijken hoe het zich de komende tijd gaat ontwikkelen!

tempImageP6kk8r.jpg

Zo, vandaag een wat langer draadje...

Ik heb de afgelopen tijd toch zitten nadenken over mijn zelfbouw verlichting. Vond het licht vrij groen en was dus toch niet helemaal tevreden. Maar voor een eerste knutselproject wel erg tevreden dus dat smaakte naar meer.

Ik heb mijzelf dus de afgelopen tijd inzitten lezen in nieuwe verlichting. Ik wilde per se zelf knutselen dus na een hoop lezen en heel wat advies van @tuinkabouter toch de knoop door gehakt en spullen gaan bestellen op internet.

Uiteindelijk gekozen om 3 Bridglelux Thrive strips te kopen, met iedere 98 LEDS. Deze lampen zouden een CRI waarde van rond 97 moeten hebben en dus zeer dicht bij natuurlijk licht moeten zitten qua kleuren:

lichtstrippen.jpeg

Dus alles besteld en gisteravond lekker geknutseld...
tempImageaKfsXU.jpg
tempImageWCZi6i.jpg

Ik heb er ook nog 3x hyper violet en 3x Royal Blue LEDS aan toegevoegd, maar die heb ik nu nog niet aangesloten, komt dit weekeinde denk ik.

enige nadeel is dat deze strips op constant current werken en mijn TC-420 op constant voltage, maar gelukkig kun je die aanpassen zodat die goed gebruikt kan worden om de strips te besturen via constant current drivers, maar dan moet er dus wel een beetje gesoldeerd worden. Het eind resultaat:
tempImageDiiuy5.jpg
Nu geeft de TC-420 alleen een 0-5V dimsignaal voor de drivers.

Alles aangesloten op een plank voor in mijn aquarium kast:
tempImageJW3BaI.jpg
Links de aangepaste TC-420, in het midden de dimbare constant current drivers (Meanwell LDD-700H) en rechts de nieuwe trafo (Meanwell 24V, 75W)

Moment van de waarheid, eerste test:
tempImageOxJser.jpg
Alles lijkt te werken!

Vervolgens alles ingebouwd in het aquarium en dit is het eind resultaat:
tempImagezCHAHg.jpg

De lampen draaien nu op 50% dat is qua vermogen (18W) gelijk aan de oude verlichting. Maar het licht is echt veel natuurlijker en veel minder groen, ben dus erg blij met het resultaat!

Nu eens kijken hoe mijn aquarium de komende tijd zal reageren.

Netjes geworden zo 😉
Zou bijna zelf m’n eigen verlichting gaan aanpakken

Dank je! Ben benieuwd hoe het licht met de Hyper Violet er bij wordt, straks maar eens dunner installatiedraad kopen.

De 700mA drivers op 50% lijkt op dit moment prima te werken, wellicht dat ik nog iets omhoog ga over een paar weken, naar 60-70%.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan