Juwel 180 V2.0 (Shoto)


Hou je habrosus en je co2 in de gaten, bodemvissen hebben vrij snel last van co2 en leggen daardoor al sneller het loodje
 
ziet er goed uit zo!
 
Update. Alleen om de windeløv maak ik me wat zorgen. Iemand enig idee wat het voor alg is?


IMG_20201127_193801.jpg
IMG_20201127_193810.jpg
 
Baardalg. Ziet er vrij grijs uit. Dus het kan al gestorven zijn ondertussen. Anders je CO2 wat verhogen.
 
Baardalg zijn korte plukjes en dit lijkt me vertakt en dus Staghorn.
 
 
Kan ik de plantjes wel laten zitten? Of blijft die alg er op zitten?
 
Tja het is een stugge alg en zelf haal ik de aangetaste bladeren altijd weg. Bij de start van mn Fusion heb ik ook wat ervan gehad door nh3/4 maar toen dat weg was heb ik ze weggehaald en dan zie je ze ook niet terug. Zal denk ik door je doorstart komen Shoto.
 
Net de meest aangetaste stukken eruit gehaald. Waterverversing etc zal moeten wachten tot morgen helaas. Dit weekend is nu net een weekend dat we wel wat te doen hebben na 6 weekenden niksen. Zal je altijd zien.
 
Baardalg zijn korte plukjes en dit lijkt me vertakt en dus Staghorn.
Ja excuus foutje van mijn kant. Beetje lange dag en vroeger was noemde we het draad/baardalg. Niet bij stil gestaan dat het tegenwoordig staghorn heet. Gelukkig is de bestrijding hetzelfde als baardalg. CO2 licht verhogen. Algen zullen snel kapot zijn dan. Let wel op de vorming van andere algen doordat er tekorten kunnen ontstaan door een hoger CO2-gehalte.
 
Gisteren het water ververst en helaas een habrosus moeten afvoeren. De overige vissen lijken het allemaal goed te doen. Met name het gedrag van de gouden danios de erg leuk om te zien.

Het lijkt dat de co2 icm de hoeveelheid planten de alggroei behoorlijk aan het beteugelen is. Het glas ziet er nog goed uit en heb vandaag de drijfbamboe even uitgespoeld. Die lijken als extra filter te fungeren, daar zat een hoop vuil in.

Ook de bacapos doen het goed. Ze zijn van laag naar hoog gepland en dat is nu langzaamaan een beetje zichtbaar te worden. Als ik ze moet snoeien knip ik ze halverwege af en plaats het afgeknipte deel terug. Hopelijk worden het mooie dikke bossen.

Wekelijks voeg ik easy LIFE plantvoeding toe. Eens kijken wat er nog meer te krijgen is. Ik denk dat er beter te krijgen is.

Met kerst ligt er onder de kerstboom een inline diffuser onder de boom. :).

pH 7-7,5
KH 6
No3 0 --> zie wel iets van een rozige gloed, maar het mag geen naam hebben.
Po4 0


Bekijk bijlage 312671
Kennelijk heb je rechtstreekse contacten met de kerstman. Aangezien je nu al weet wat er onder je boom komt te liggen? Nu ben ik daar ook benieuwd daar. Ook of er überhaupt iets onder onze nepper komt te liggen. Misschien wil je eens informeren? Mooie bak trouwens, veel succes!
 
Gelukkig is de bestrijding hetzelfde als baardalg. CO2 licht verhogen.

Zover ik weet krijg je dit als je een nh3/4 piek hebt en heeft het minder van doen met co2 of licht.

 
Denk het niet eigenlijk. Bak ziet er verdomd schoon uit (jaloers wel). Lees wel uit zijn topic dat zijn CO2, en ook NO3 en PO4 consequent te laag zijn. Waardes lijkt verder weinig mis mee te zijn.

Heb deze alg ook wel eens. Vaak wanneer ik niet goed mijn bellen tel met het verwisselen van mijn CO2-flessen. Denk zelf dat hij het daar moet zoeken. Aquascapingblog geeft ook aan dat de bestrijding met Easy carbon en Florish excell werkt.

Edittertedit:
Kan geen kwaad om nog even alles opnieuw te meten.
 
Carbo zal denk ik prima werken want dat chemische goedje helpt de algen vaak snel om zeep. Maar goed ik heb niet de ervaring dat Staghorn door een co2 tekort ontstaat. Lid @benvo heeft dacht ik al eerder ergens in een topic daar ook op gereageerd en wellicht kan die er iets over zeggen.
 
Ja excuus foutje van mijn kant. Beetje lange dag en vroeger was noemde we het draad/baardalg. Niet bij stil gestaan dat het tegenwoordig staghorn heet. Gelukkig is de bestrijding hetzelfde als baardalg. CO2 licht verhogen. Algen zullen snel kapot zijn dan. Let wel op de vorming van andere algen doordat er tekorten kunnen ontstaan door een hoger CO2-gehalte.
Staghorn heette altijd al Staghorn. :DD Staghorn heeft als grondoorzaak vervuiling. CO2 heeft daarmee minder van doen bij mijn weten. De vraag is daarom ben je in je bodem bezig geweest? Staghorn zie je vaak verschijnen na een amoniumpiek namelijk. De oplossing ligt in het zo goed mogelijk schoonmaken van je substraat zonder de boel helemaal over de kop te halen. Maak ook je filter schoon. Zorg voor een goede waterdistributie. Een paar flinke waterverversingen zijn wel aan te bevelen.
 
Staghorn heette altijd al Staghorn. :DD Staghorn heeft als grondoorzaak vervuiling. CO2 heeft daarmee minder van doen bij mijn weten. De vraag is daarom ben je in je bodem bezig geweest? Staghorn zie je vaak verschijnen na een amoniumpiek namelijk. De oplossing ligt in het zo goed mogelijk schoonmaken van je substraat zonder de boel helemaal over de kop te halen. Maak ook je filter schoon. Zorg voor een goede waterdistributie. Een paar flinke waterverversingen zijn wel aan te bevelen.

Nee toch? Pas sinds de opkomst van het aquascapen online toch? Of ben ik nu zo oud dat ik het niet meer kan herinneren uit de boeken van vroeger hehehe 😰
 
Bedankt voor alle reacties.
Enkele weken geleden heb ik de hele bak op de schop genomen dat zal zeker de oorzaak zijn. Vandaag toch nog een waterwissel weten. Uit te voeren en wat troep van de bodem weten af te geven, zonder in de bodem te wroeten. Zodra het lukt maak ik de filter schoon en zal deze week extra waterwissels uitvoeren.

Bedankt weer voor alle tips .
 
Goed bezig Shoto maar een beetje jammer van the end ;)
 
Ik snap niet helemaal wat die pomp met die doorzichtige slangen doet, spoel je dan je aquarium door ofzo? ververs je dan niet met nieuw water?
 
Ik snap niet helemaal wat die pomp met die doorzichtige slangen doet, spoel je dan je aquarium door ofzo? ververs je dan niet met nieuw water?
Dat is de gravel cleaner, daarmee zuig ik eerst het ergste vuil van de bodem en sluit het daarna op de tuinslang aan om langzaam af te hevelen. Als ik aan het bijvullen ben laat ik hem nog even lopen om wat extra zweefvuil weg te krijgen. Als ik s middags schoonmaak laat ik hem nog wel eens een paar uur meedraaien om zweefvuil sneller weg te krijgen.
 
Dat is de gravel cleaner, daarmee zuig ik eerst het ergste vuil van de bodem en sluit het daarna op de tuinslang aan om langzaam af te hevelen. Als ik aan het bijvullen ben laat ik hem nog even lopen om wat extra zweefvuil weg te krijgen. Als ik s middags schoonmaak laat ik hem nog wel eens een paar uur meedraaien om zweefvuil sneller weg te krijgen.
Helder, dankjewel voor de uitleg
 
De bak was de afgelopen weken echt een puinhoop. De bacapo rotte vanaf de wortels weg en de danios waren onwijs druk en geen plezier om naar te kijken. Daarnaast miste ik ook echt m'n garnalen. Afgelopen zaterdag bezig geweest met een rescape, zondag 12x inpaichthys kerri super blue gehaald en alvast een shrimp guard besteld, want ik wilde graag weer garnaaltjes. Citroengarnalen spraken me wel aan, maar waren op marktplaats niet te vinden. Uiteindelijk heeft m'n vrouw ze gevonden onder de noemer "gele garnaal". Die kon ik zondagavond ook nog halen in de buurt en die staan even in een tijdelijke bak. Morgen komt de shrimp guard aan en zal ik die direct installeren, de inline diffuser monteer ik dan ook maar gelijk, dat is eigenlijk een kerstcadeau, maar dan moet ik het weer uit elkaar halen en daar heb ik geen zin in.

Het ziet er in ieder geval weer lekker fris uit met wat nieuwe ludwegias en de rotala SP Vietnam.

Ook gelijk tabletten voor de bodem gehaald en easy LIFE nitro. Dus het zou moeten gaan groeien als kool.

We zijn alleen nog op zoek naar 12 hastatus, maar die zijn nergens te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_20201221_170637.jpg
    IMG_20201221_170637.jpg
    387.6 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20201221_154801.jpg
    IMG_20201221_154801.jpg
    172 KB · Weergaven: 66
Ziet er fris uit Shoto maar ik zou zelf ook de voorgrond wat meer beplanten zodat de garnalen ook daar wat kunnen schuilen.
Btw, had je niet liever de Rilli gehad want die hebben meer de kleuren van Ajax natuurlijk ;)
 
Zou ook graag een grasmat je maken oid, maar heb dit al meerdere keren geprobeerd en iedere keer wordt het bruin en gaat het dood. Dus ik geef het even op. Met de mis en hout zouden ze mi voldoende plekken moeten hebben.

Maar bedankt voor de tip uiteraard
 
Zou ook graag een grasmat je maken oid, maar heb dit al meerdere keren geprobeerd en iedere keer wordt het bruin en gaat het dood. Dus ik geef het even op. Met de mis en hout zouden ze mi voldoende plekken moeten hebben.

Maar bedankt voor de tip uiteraard
Jammer want als dat zou lukken dan konden de garnalen het mooi op lengte houden en de lijnen trekken :Dk :Dk
 
Zie onderstaande filmpje. Iemand enig idee of dit geluid normaal is of wat ik eraan kan/moet doen?

 
Zie onderstaande filmpje. Iemand enig idee of dit geluid normaal is of wat ik eraan kan/moet doen?

Bekijk bijlage 315019
Ik zou de vraag even bij co2 plaatsen Shoto. Ik meende dat ik dit ook wel hier heb gehoord maar voor de zekerheid zou je het in een topic kunnen posten.
 
Vanmorgen even een beetje gepoetst in de bak. Met name wat vuil van de shrimp guard gezogen en wat troep van de bodem. Ook een kleine waterwissel, m'n waterverharder is op en komt, ondanks op tijd besteld, pas na de kerst. Gelijk ook even het water getest.
pH 7
Gh 7
KH 6
No2 0
No3 0

Daarnaast 15 ml easy LIFE profito toegevoegd en 15 ml easy LIFE nitro nog even voorzichtig met toevoegen. Hiermee zou de no3 naar 10 moeten gaan. Misschien straks nog eens testen of het gewenste resultaat is bereikt.

Gisteren nog deze mooie foto gemaakt:


IMG_20201224_185443.jpg
 

Terug
Bovenaan