Wat is er nieuw

Juwel 60 Betta's en corydoras (Mascha)

Re: Juwel 60 Betta's en corydoras

Ze zijn nog steeds bezig en inmiddels heb ik al de nodige eitjes zien vallen. Blue brengt ze zorgzaam naar het schuimnest. Het is zo mooi om ze te zien samenwerken. Ze doen alles samen: bellen blazen, de eitjes naar het nest brengen, etc. Ze blijven ook zo vriendelijk tegen elkaar. Ik vind het echt zo'n bijzondere ervaring!

We wachten af 🙂

Schuimnest van boven
827966_0_82_img_4308.jpg

schuimnest van onder, wazige witten stippen zijn de eitjes
171943_0_82_img_4313.jpg

Leuk !!!

Super mascha 🙂

De eerste eitjes zijn weer uitgekomen. Blue is nog steeds heel zorgzaam en zorgt dat de kleintjes steeds terug in het schuimnest gestopt worden. Blue is helemaal van de schimmel af gelukkig. Zijn vinnen zijn al aan het genezen. Er ligt catappa in het aquarium en er zit wat zeezout in het water. Red heeft dit keer aan de paring 1 losse schub en een scheurtje in 1 vin overgehouden. Niks ernstigs dus. Nu hopen dat er in elk geval een paar jongen blijven leven..

Ik krijg ze niet op de foto.. op onderstaande foto is vaag 1 baby te zien boven Blue en onder het nest.
188222_0_82_img_4324a.jpg

Volgens mij vinden Blue en Red het wel gezellig, al die kleintjes... Ze zijn nu dus weer aan het paren onder hetzelfde schuimnest waar de baby's al in zitten.

Ik heb voor de zekerheid een stuk panty om de instroom van het filtertje gedaan, zodat de betta fry niet 'opgezogen' wordt. Ik weet niet hoeveel het er zijn, maar ze leven nog. :smitten: Nu 3 dagen uit het ei. Er hangen er een paar net onder de waterlijn aan de voorkant tegen het glas. Ook in het schuimnest zie ik beweging. Blue is nog altijd Red aan het verleiden en wil haar steeds weer mee lokken naar het nest. Red houdt het even voor gezien.

Leuk!

Wahahaha, het regent eitjes. Blue en Red zijn weer aan het paren. Er zijn steeds zo'n 5 betta fry te zien die dinsdagavond uit het ei zijn gekomen. Ik ben erg benieuwd of deze snel gaan vrij zwemmen en of ze dan niet opgegeten zullen worden...

De betta fry liggen nu horizontaal in het water ipv dat ze verticaal aan het glas hangen. Met een vergrootglas kan ik mini vinnetjes zien bewegen. Ik denk dat de visjes zelf nu 3 mm zijn. En ze eten watervlootjes!

Ze zwemmen. Goed verstopt tussen de drijfplantjes, haast niet te zien. LOL ik bekijk ze met het vergrootglas van de kinderen. Morgen moet ik wat water verversen. Ik zal er goed op moeten letten dan ik geen fry uitschep.

mooi mascha dat alles zo goed gaat ben je al potten of bakjes aan het sparen 2ltr om straks de mannen in te kunnen scheiden
en heb je een artemiakweek opgezet toevallig?

pas maar op hier begon het ook met 1 toevals nestje heb er momenteel ongeveer 70 in huis

verversen met een slang en in een teiltje laten lopen wat je dan mee opzuigt kun je uitvangen en terug zetten

Ik heb het water inderdaad met de stofzuiger eruit gehaald, met een stuk panty erover.
Het is echt mooi om te zien. Vind het ook zo bijzonder dat Red en Blue de kleintjes niet massaal opeten.
Ik heb al een hoop potten en bakken en nog grote bakken die ik kan opdelen. Maar zo veel zijn het er hier niet hoor. Ik zie er steeds max 6 zwemmen. Er zullen er vast meer zijn dan ik zie, maar geen 70 hoor.

ik gebruik als ik tekort kom de bakjes van de action a 0,59 cent inhoud 2 ltr de zwartehendels doe ik dan eerst dicht vooordat ik de deksel erop doe heb je gelijk een ventilatie ruimte

ps trouwens apart de paps mam in de buurt duld ik heb het nog niet meegemaakt

Ik zal eens bij de action kijken. Ze hebben net weer gepaard en eieren afgezet. Ze vinden elkaar blijkbaar erg leuk :smitten:

Ik heb net de Hobby artemia kweekset gekocht en die staat nu 2 dagen en vind dat deze best goed werkt en je hebt geen verwarming of zuurstofpompje nodig. Zo kun je voor kleine Betta s dus vrij makkelijk levend voer kweken.

Die is ook wel betaalbaar. Ik had al wel zitten kijken, maar er zijn er zo veel en de prijs varieert behoorlijk. Tot nu toe eten ze van de liquifry no1, van de vlokken van Tetra Betta en er zitten hele kleine witte beestjes in de bak die ze opeten.

gewoon een petfles gaatje in de dop luchtslang erin en je hebt een kweekset je hebt ook van sera een dop die je op een fles zet met 2 uitgangen waar je een luchtslang op aansluit en als je de artemia nodig hebt wissel je de luchtslang van gaat en het onderste uit de fles komt via het andere gat naar buiten

betta fry foto's
Net uit het ei, met dooierzakjes
411724_0_82_img_4348.jpg

3 weken oud
783966_0_82_img_4997.jpg

Wat leuk!
Je zult op dit moment vast wel heel veel voor het aquarium zitten 😉.

Hahaha, ja zeker weten! Ik blijf het spannend vinden met water verversen e.d. Dat het goed gaat en ik geen kleintjes per ongeluk weg zal gooien. Die van 3 weken, volgens mij zijn dat er 2, zijn groot genoeg. Maar de anderen zijn nog z� klein!

Dat kan ik me voorstellen! Wat ik altijd doe als ik b.v. kleine garnaaltjes heb (ik weet niet of dat kan bij jouw methode van water wisselen), is de straal die uit b.v. de slang komt eerst door een fijnmazig netje laten gaan. Mocht je dan iets opzuigen, dan komt het in het netje terecht en kun je het snel weer in het aquarium terugzetten.

Dat doe ik deels ook, maar ik schep ook wat van bovenaf weg. Ik moet de drijfplanten zo wat uitdunnen, anders groeit de bak dicht. Juist tussen de drijfplantjes zitten veel kleintjes verstopt.

Dat is inderdaad ook altijd eng, plantjes en snoeiafval. Kun je deze niet eerst even in een emmertje/bakje met water zetten, voordat je ze weggooit? Soms gaan de kleintjes er dan wel uit (of je kunt misschien beter zien of er wat tussen zit).

Grinnik, je zou me moeten zien. Sta ik daar boven elke bak met mijn vergrootglas...

😉. Ach, ik heb overal kleine zaklampjes staan om in emmers enz. te schijnen of er niet een verstekeling inzit. Dan vraag ik me wel eens af of dat niet een beetje overdreven is. Maar goed, je kunt je volgens mij beter teveel zorgen maken dan dat het je niets kan schelen 😉.

Zo is dat maar net, maar ben toch blij dat ik niet de enige ben, wahahaha

Ik ook 😉.

Zo staat de bak er nu bij:
642594_0_82_img_5024.jpg

De oudste betta fry groeien ineens heel hard. Ik heb er vandaag zeker 10 gezien in verschillende maten. De oudste zijn nu 3,5 week, de jongste 1 week. Ze eten van alles wat ik aan de corydoras en papa Betta voer en ook maar enigszins tussen de drijfplantjes blijft hangen. Blue is diep ongelukkig nu Red niet meer in zijn bak woont. Het is echt zielig om te zien.
Ik stofzuig de bodem van het aquarium nu dagelijks en vul bij met schoon water. Dat is per keer zo�n 2 liter.

Grappig om te zien is dat de grotere fry nu ineens door heel de bak gaan zwemmen ipv onder de drijfplantjes te schuilen. Ik heb vandaag de bak flink schoon moeten maken. Er waren een aantal bladeren van planten gaan rotten en dat lag onder het hout. De bodem is nu een stuk schoner.

Ow gaaf joh.

Mijn Betta hangt de hele dag, behalve als hij eten krijgt of denkt te krijgen, onder zijn Schuimnest. Vraag me af of ik er een vrouwtje bij moet doen, maar in 60 cm is dat vrij klein....

Dit is ook een Rekord 600 bak, maar het is als ze elkaar al accepteren wel erg intensief voor ze. Ik heb het vrouwtje nu ook weer apart zitten. Niet omdat ze agressief worden, maar omdat ze geen rust krijgen. Ik denk dat ook dat uiteindelijk funest wordt voor 1 van de 2. Blue samen met zijn kleintjes gaat goed. Hij zal er best wat opgegeten hebben, maar de rest is te snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan